Ännu ett exempel på låtsaskapitalism

I DN står att läsa att staten nu ska rycka in (d.v.s. för dina och mina pengar) för att hjälpa flygbolag som är dåliga på att ha tillräckligt mycket pengar i kassan så att de ska klara några få dagar utan drift. M.a.o. är det inte längre enbart banker som hålls i handen av politikerna, utan även flygbolagen. Jag undrar hur många middagar och gratissprit de måste bjuda våra kära folkrepresentanter på för detta. Jag är lite nyfikenpå vad som skulle hända om småföretagare åberopade samma sak för Skatteverket, eller varför inte privatpersoner?

Tyvärr Skatteverket, jag blev mordhotad och förlorade en massa pengar för att polisen inte gjorde något, så jag gör ett avdrag för hela beloppet av min ekonomiska förlust i och med min påtvingade lägenhetsförsäljning. Vad skulle man få för svar på det tro? Detta är ju t.o.m. ett brott jag blivit utsatt för och där jag inte fick någon hjälp av dem som får lön av mig för att hjälpa mig. 

Höjden av tragikomik i artikeln:

”Är det statens uppgift att betala företagsförluster när överraskande problem dyker upp?

– Om det är en naturkatastrof och man har stängt ner hela luftrummet så att vi inte kan utföra vår verksamhet kan det nog tänkas vara det. Men det blir mer en EU-fråga där EU fattar beslut på tisdag, säger Palmér.”

Vad då ”[…]man har stängt ner hela luftrummet så att vi inte kan utföra vår verksamhet[…]”?! Skämtar han eller?! Försöker han säga att de annars hade flugit som vanligt och riskerat anställdas och kunders liv samt orsakat enorma skador på flygplanen och skapat enorma utgifter som antagligen skulle vara mycket högre än kostnaden för inställda flyg under några dagar? Han är inte lite fräck! Ge inte den oförskämde pajasen en enda krona i uppskov!
4 responses to “Ännu ett exempel på låtsaskapitalism

    • Jag blir så trött på allt hyckleri, allt skitsnack om att vi lever i en demokrati när det dagligen bevisas att så inte är fallet. I en demokrati ska ju alla vara lika inför lagen, trodde jag, men så är inte fallet i Sverige.

  1. När staten kramar inflytelserika näringar kallas det fascism.

    • Ja, det liknar ju det mer och mer. Vad man ska kalla det när statliga tjänstemän – som får betalt av mig för att göra mig tjänster – vägrar att ens förklara varför de inte vill göra sitt jobb utan hänvisar mig till att göra en ”överklagan”, då har det definitivt gått för långt. Jag tänkte skriva bland dina kommentarer om det att rösta, men såg att just det inlägget var belamrat av en del ”intressanta” typer. Själv kommer jag inte att rösta på något av partierna, eftersom ingen av dem har det helhetstänkade som jag menar att man måste ha för att skapa ett framgångsrikt samhälle. Framgång behöver nödvändigtvis inte mätas i pengar utan främst i välmående och långsiktighet.

Kommentera

