Amerikansk oljeplattform har sjunkit

Som bekant är de flesta nationerna idag starkt beroende av tillgång till olja, vissa mer än andra. Som bekant så finns det även många som hävdar att den kommande bristen på olja – som vissa varnar för – är någon slags domedagsprofetior. Dessa personer vägrar inse att tillgången till olja bl.a. styrs av hur mycket olja som finns och givetvis hur tillgänglig den är. T.ex. så är det ju mycket lättare att borra efter olja på land än i havet och definitivt mindre riskfyllt. Ju svårare och mer riskfyllt det är att få fram olja, desto dyrare blir den. Detta av den enkla anledningen att det kräver en större mängd energi att få fram den samt att risken för misslyckande är mycket större, och misslyckanden kostar.

Man kan säga att det inte enbart är den naturliga tillgången på olja som styr oljepriset, det kan även andra saker göra. Under 70-talet hade vi ju den berömda oljekrisen som OPEC skapade. Istället för att lära sig en läxa då och försöka att dela upp energiberoendet på flera olika av varandra oberoende energikällor, så satsade den största delen av omvärlden istället kort därefter ännu mer på oljan. Personligen tycker jag att det är ett märkligt ställningstagande, men som bekant så tycker jag att väldigt många människor resonerar på ett mycket märkligt sätt.

Andra saker som kan påverka oljepriset är t.ex. händelser som denna utanför USA:s kust. Inte nog med att det spills ut en massa olja och det i sig är en förlust, så kostade ju även plattformen en liten slant, och så har vi utebliven oljeproduktion och kostnader för räddningsarbete och förhoppningsvis en kommande sanering. Eventuellt kanske det tillkommer kostnader för någon form av skadestånd, beroende på vad orsaken till händelsen är. Dessutom förstörs antagligen oersättliga naturvärden, som vanligt. Nu känner jag inte till hur mycket olja procentuellt just denna plattform bidrog med, men jag är ganska säker på att ägarföretagets aktier sjunker idag (BP?) och att oljepriset påverkas uppåt av detta. Dock är det inte säkert att det därför stiger, med tanke på att vi ju trots allt är i en kraftig lågkonjunktur och andra faktorer kan pressa priset nedåt.

Händelser som dessa och t.ex. krig kan innebära att tillgången på olja minskar kraftigt väldigt drastiskt – precis som ett vulkanutbrott kan påverka flyget – även om det skulle vara så att det finns en ”massa” olja kvar. Det finns ju en massa flygplan, flygplatser och bränsle, ändå råder det flygstopp i många ställen i Europa. Enbart av den anledningen bör man ställa om och skapa ett samhälle som är mindre oljeberoende och det borde man påbörjat för länge sedan. Som inbiten cyklist vill jag därför återigen uttrycka ett starkt missnöje över Alliansens iver om att bygga förbifarten runt Stockholm. En iver som återigen verkar få dem att tro att de vet bättre vad folket vill ha än vad folket själva vet, så till den grad att de anser att folkets röst i frågan är onödig. Så mycket för demokrati. Det verkar inte bättre än att högt ärade kamrat Reinfeldt tror att det är andra saker som påverkar vulkanutbrott än t.ex. tillgången till billig olja, när det faktiskt handlar om naturlagar i båda fallen.

I egenskap av en simpel men relativt lyckligt lottad sydslav så har jag haft möjligheten att genomgå grundskoleutbildningen i Sverige medan den fortfarande var någorlunda bra, trots att den var starkt kommunistiskt influerad. Där hade jag fysiklektioner och vi fick bland annat lära oss sambandet mellan orsak och verkan, vilket även framgick tydligt inom andra ämnen. T.ex. så kan jag, tack vare detta, på egen hand räkna ut att om jag har en begränsad tillgång till en viss vara och om jag sedan konsumerar den i hög hastighet och gör mig väldigt beroende av den, ja då kommer den att ta slut snabbt. Men inte bara det,  mitt liv kommer bli ganska obehagligt när den plötsligt kraftigt minskar i tillgång, samtidigt som jag levt på så sätt att mitt behov av den ständigt har ökat och särskilt med tanke på att den är grunden för att tillgodose och skapa möjligheten för de flesta mänskliga behoven enligt Maslows behovshierarki. Det är ganska enkel ”matematik”. Men ärade kamrat Reinfeldt hade tyvärr oturen att ha gått i grundskolan några år tidigare än jag; då kanske man inte fick lära sig sådant? Istället fick man lära sig att vara inkonsekvent, som t.ex. när han tyckte att han ju måste få ha en viss personlig integritet, samtidigt som han tvingar igenom FRA-lagen och andra starkt integritetskränkande lagar. Det som gäller Reinfeldt gäller tydligen inte oss andra, i ett ”jämlikt” och ”demokratiskt” Sverige.

Det ska bli intressant att se hur världen ser ut om tio år. Igår hade jag en diskussion med en vän, just ang. förbifarten. Han är övertygad om att trafiken kommer att öka, antagligen eftersom det ju tjatas som ett mantra om det här med evig tillväxt. Han skulle antagligen kallas för tekniknaivist av bloggaren Cornucopia. Själv ”tror” jag inte på evig tillväxt, eftersom det är ganska enkelt att bevisa att det är helt orimligt. Så jag och min vän ”slog vad” om detta, d.v.s. ingen vinner något förutom äran om vem av oss som hade rätt om hur trafikutvecklingen kommer att se ut för motordriven personbilstrafik, vare sig det är el eller annat som är bränsle.

Jag skulle även gärna slå vad med ärade kamrat Reinfeldt om att förbifarten kommer kosta mer än vad som är budgeterat och användas av betydligt färre än vad han och hans likasinnade har räknat med. Jag är så pass övertygad om detta att jag är villig att satsa 100 000 kr i dagsvärdet (mot guld) på att det blir så. Det vore kul om ärade kamrat Reinfeldt vågade sätta emot. Jag önskar att jag hade mer pengar att sätta av till ett sådant vad, för då skulle han ju verkligen tvingas bekänna färg kring vad han verkligen tror om detta och jag skulle kunna tjäna mig en ordentlig hacka på det. Men, som det ser ut verkar det snarare som att jag och andra skattebetalare kommer att få betala för deras ogenomtänkta prestigebygge.

Det vore väldigt intressant att se dem försöka driva igenom en förbifart för cyklister genom stockholm. För cyklar alltså. Ja den där märkliga uppfinningen som är väldigt miljöofarlig, ytterst energieffektiv, som är ett ypperligt transportmedel  och som av många fortfarande anses vara en av mänsklighetens största uppfinningar. Men nej, låt cyklisterna cykla på värdelösa cykelvägar och klämmas in mellan ”shoppande” slavar och feta bilister, i mån av rum. Att ge cyklister egna säkra vägar att cykla på, som t.ex. i Holland, Danmark eller Tyskland, det vore ju helt uppåt vägarna vansinnigt. Trots att det bevisligen är så att cyklingen har ökat med 100 % i Stockholm de senaste tio åren. Jag undrar om cykelvägarna har gjort det, inte för att det skulle räcka eftersom att de var så få och dåliga även då. Skojar bara, jag undrar inte. Jag vet att så inte är fallet.

4 responses to “Amerikansk oljeplattform har sjunkit

  1. Du får skicka kamrat Reinfeldt en direkt fråga, om han ställer upp på vadet. Jag skulle älska att se svaret…

    • Ha ha, ja det vore ju roligt att göra det. Tyvärr tror jag inte att jag skulle få ett svar. Om någon däremot gjorde samma sak mot honom i en TV-sänd debatt, ja det vore något annat och riktigt, riktigt underhållande.

  2. Mexikansk Oljerigg?
    Den tillhörde BP (Storbritannien)
    Den låg på Amerikanskt territorium (d.v.s. USA)

    Från DN:
    ”USA befarar nu stora miljöproblem sedan en brandhärjad oljerigg sjunkit cirka åtta mil ut i Mexikanska golfen utanför Louisianas kust.”

    (http://www.dn.se/nyheter/varlden/brinnande-oljeplattform-sjonk-i-havet-1.1082094)

    Mexikanske golfen, är likt t.ex. persiska viken och indiska oceanen, på geografiskt beting namngedda vattenmassor. Egennamn alltså, de betecknar INTE politisk tillhörighet.

    -Mvh// ALM

Kommentera

