Syskonsex någon?

Jag brukar inte läsa Aftonbladet så ofta numera men jag tycker att Lisa Magnusson verkar ha en del vettiga åsikter. Nyligen har hon skrivit om något så tabu som sex mellan syskon. Skriv gärna vad ni tycker i frågan och argumentera för er sak. D.v.s. att bara skriva att något är äckligt är inte ett argument, eftersom det är något som är ytterst subjektivt. Homosexualitet är det en del som anser vara äckligt, men det är inte och bör inte vara förbjudet enligt lag, tycker jag.

8 responses to “Syskonsex någon?

  1. Jag tycker det borde vara lagligt även med sexuellt umgänge mellan barn och föräldrar och barnbarn och mor-/ farföräldrar. Eller? En grej vuxna människor emellan.

    • Jag ser inga problem i att vuxna människor (som inte är omyndigförklarade av någon anledning) har sex med varandra. Inte för att jag förstår varför man vill ha sex med sin familj, men jag ser heller inte varför samhället ska betala fängelsevistelse åt sådana som vill ha det. Det är ju inte så att jag eller någon annan far illa av att de har sex med varandra. Lagen i sig är en morallag. Precis som Magnusson säger så är det då fritt fram att förbjuda allt man tycker är äckligt. T.ex. skulle jag kunna tänka mig att ha sex med en man lika lite som jag skulle kunna tänka mig att ha sex med en släkting, trots det tycker jag inte att homosexualitet ska vara förbjudet. Jag tycker även att läkaroperationer är äckliga, förstår inte hur man klarar av att skära upp en människa och gräva i inälvor, trots det tycker jag inte att det ska vara förbjudet. Dessutom finns det religiösa grupper som motsätter sig modern läkarvård i vissa avseenden. Skulle du kunna tänka dig att förbjuda homosexualitet och läkaringrepp om någon tycker att det är äckligt eller strider mot deras religiösa övertygelser?

      Det intressanta är ju egentligen huruvida dessa personer känner att de vill ha sex med varandra eller inte. Låt säga att en son och en mor känner att de vill ha sex med varandra, det går ju inte att förbjuda, hur stor är skillnaden mot att de faktiskt har sex?

  2. Jo. Jag vet att tonen i mitt förra inlägg är tydligt ironisk, men jag håller med dig. Det att förbjuda sexuellt umgänge mellan syskon/ familjemedlemmar är en morallag. Men anledningen till att dessa lagar ännu finns är helt enkelt att det anses vara så tabu och sjukt att ha sex med sina familjemedlemmar. Så länge båda parter gör det frivilligt alltså. Homosexualitet är inte tabu, eller iaf tabu på samma sätt, kanske för att det har funnits på ett mer ”naturligt” sätt så mycket längre. Så för mig känns det inte rätt att jämföra homosexualitet med syskonsex. Kan inte riktigt förklara varför men du kanske förstår vad jag menar ändå? Det känns mer naturligt att som man vara attraherad av en annan man, utanför familjen, än att vara attraherad av sin egen far. Å andra sidan kan/ bör man kanske inte åberopa det naturliga i dessa diskussioner, för vem bestämmer egentligen vad som är naturligt och icke naturligt? Hur som helst, nu känner jag att jag inte är långt ifrån att hamna i ett sidospår, men vad jag egentligen vill säga är att vi (vårt samhälle i europa år 2010) inte är så vidsynta och liberala som vi tror att vi är. Man förbjuder syskonsex för att många tycker att det är (notera) Onaturligt.
    🙂

    • Ja, jag förstår vad du menar, men jag har kommit på ett bättre exempel. Det finns ju människor med läggningar som jag tycker är väldigt udda. Vissa av dem gillar att leka med avföring, och vissa (har jag för mig) äter bajs t.o.m. Personligen tycker jag att det är vidrigt och jag kan inte för något i världen förstå varför man gör det. Trots det tycker jag inte att det ska vara brottsligt och mig veterligen är det inte det heller.

  3. Igentligen har jag inget emot sexet som sådant, problemet är avkomman som i väldigt hög grad är skadad. Inavel är ju ett ganska välldokumenterat problem och påtvingad abort ger ju helt andra demokratiska problem.

    • Men nu talar vi ju inte om att de ska skaffa avkomma. Dessutom så är det ganska riskfyllt när äldre personer skaffar barn, men det är inte olagligt.

      • Det är lagligt för personer med Downs syndrom att ha sex och att skaffa barn. Nu är det ganska ovanligt att kvinnor med Downs syndrom kan få barn men jag skulle vilja se någon antingen försöka förbjuda dessa människor att ha sex eller att återintroducera tvångssterilisering för dem.

        Utifrån det perspektivet verkar det endast vara moraliska invändningar mot frivilligt syskonsex. Precis som svenska folkets reaktioner mot tidelag för ett par år sedan (med tanke på att djurplågeri är olagligt).

      • Det är just det som är intressant gällande syskonsexfrågan, för just i det fallet ska man alltså sätta dessa människor i fängelse. Frågan är vad det fyller för syfte? Jag har nämligen svårt att tro om att en massa syskon skulle börja ha sex med varandra om det inte längre var olagligt. Det är ju inte olagligt att ha sex med en kusin, och hur många kusiner gör det? Lagen finns endast till för att vissa tycker att det är så vidrigt att de anser att de som gör det måste straffas. Tydligen är det väldigt känsligt för vissa personer att det inte ens klarar av att diskutera det, har jag märkt när jag diskuterat det med vissa. Man kan fråga sig varför…

Kommentera

