På tal om avföring

I mitt förra inlägg skrev jag lite om traditionell avföring, även känd som kiss och bajs. Detta inlägg kommer att handla om mental avföring, vilket är det ämne jag oftast berör när jag skriver eftersom jag avskyr det.

För några år sedan köpte jag min första bostadsrätt. Min svåger hjälpte mig att måla om ett rum eftersom jag ville flytta in snarast. Detta gjorde mig väldigt glad och jag tackade honom varmt för tjänsten. Kort därpå sålde han och min syster deras lägenhet eftersom hon ville att de skulle flytta till Indien, på hennes initiativ, han gjorde mest som han blev tillsagd. Fråga mig inte varför de skulle flytta, den enda förklaringen jag kan ge är att min syster har en ganska märklig syn på verkligheten och mer lever i fantasin än just i verkligheten.

Kort efter det skulle jag fira min 30-års dag. Jag tänkte inte göra något märkvärdigt av det men hoppades att min syster och hennes man skulle närvara då jag firat deras 30-års dagar åren innan och tänkte att det skulle vara trevligt om de närvarade. Födelsedagar är faktiskt det enda jag firar eftersom jag då gärna visar min uppskattning för mina nära extra mycket, andra högtider upplever jag som betydelselösa.

Någon vecka innan min födelsedag berättade min syster under ett telefonsamtal plötsligt att hon och hennes man hade bokat en resa, de skulle åka till Tunisien. Jag frågade när de skulle åka och det visade sig vara en tvåveckorsresa där min födelsedag hamnade mitt i. De båda hade sagt upp sig från sina arbeten och levde på pengarna de ”tjänat” på bostaden, alltså kunde de egentligen åka när som helst. Jag blev lite förvånad och sade ”Men det är ju då jag fyller 30…” varpå min syster svarade ”Jag vet, men vi bryr oss inte så mycket om sådant.”. Jag blev ställd, främst eftersom jag visste att hon hade blivit helt tokig om jag hade sagt samma sak om hennes födelsedag. Men jag sade inget mer. Min svåger fyller år ca två veckor efter mig. Jag tänkte att det skulle bli intressant att se vad som skulle hända då.

Så närmade sig svågerns födelsedag och min syster ringde upp mig i början av veckan, nyligen hemkommen från Tunisien. Hon sade att de var några stycken som skulle fira hans födelsedag på lördagen på en restaurang och bjöd dit mig. Jag svarade att jag inte kunde komma eftersom jag skulle arbeta. Jag ljög, eftersom jag ville se hennes reaktion. Hon blev märkbart irriterad och lade kort därefter på. Tydligen var det bara min 30-års dag som inte betydde så mycket, inte deras födelsedagar.

Min mor skulle närvara vid hans firande så jag skickade med en present i form av tre set strängar för elbas, som han spelar. För er som spelar musik vet att det rör sig om runt tusenlappen i pengavärde. Jag tänkte att han kunde få det eftersom han varit vänlig och hjälpt mig med målningen.

Några veckor senare reste min mor bort och jag och min syster turades om att vattna hennes växter. En av dessa gånger ringde jag henne eftersom jag undrade över någon post som kommit till vår mor. Under samtalet sade hon plötsligt:

– Du, skulle jag kunna få be dig om en tjänst?

– Vad gäller det? svarade jag.

– Du vet ju att mamma ska flytta…

Jag avbröt:

– Men vänta nu, har hon ens hittat någon som vill byta med henne? Så vitt jag vet så är det något hon sagt att hon vill göra, inte något som är bestämt överhuvudtaget.

– Ja, men om hon gör det, kan du hjälpa henne flytta då? undrade hon, märkligt nog.

– Självklart kommer jag att hjälpa mamma flytta, svarade jag glatt med viss förvåning eftersom jag tyckte att frågan var väldigt märklig.

– Ja men jag och A har ju våra saker i hennes källarförråd också, vi ska ju flytta till Indien du vet.

– Ja, men det är klart att jag hjälper till med att flytta de sakerna också, sade jag med ännu mer tydligt skratt i rösten eftersom jag tyckte att hon tog upp konstiga saker.

– Men vi har ganska mycket saker där!

– Det är inget problem, det är klart att jag hjälper till att flytta dem också! svarade jag glad i hågen.

Plötsligt hände det:

– För A hjälpte ju faktiskt dig att måla om din lägenhet! sade hon väldigt surt och bitskt.

Jag stannade till och insåg vad hon höll på med, hon ville skapa ett bråk ur ingenting, sin vana trogen. Jag var trött på beteendet, eftersom jag fått stå ut med att hon hållit på så i 19 års tid medan vi bodde tillsammans. Jag svarade:

– Vad har du för djävla problem i ditt huvud?!

– Vad menar du? svarade hon irriterat men förvånat.

– Jag har ju nu sagt att jag ska hjälpa till minst tre djävla gånger! Vad är ditt problem?!

– Du har ju inte direkt visat någon tacksamhet för att A hjälpte dig måla om!

– Jasså, det har jag inte? Du menar alltså att jag aldrig hjälpt er med något eller att ni aldrig har fått något av mig?

– Allt jag kan komma på var att jag fick en mobiltelefon av dig när jag fyllde år.

Då lade jag på luren och skickade ett SMS: ”Kontakta mig aldrig mer igen, blinda människa.”.

Jag menade det jag skrev. Uppenbarligen glömde hon att hennes man fick en laptop av mig när han fyllde 30 år (endast ett exempel), hur jag ägnade timmar åt att lära dem använda den, hur jag ägnade timmar åt att få hans mors dator att fungera, hur jag brukade hjälpa dem med andra saker. På den tiden arbetade jag som IT-konsult och brukade debitera kunderna 1095 kr exkl. moms per arbetad timme, men det behövde ju givetvis inte min syster och svåger betala mig. Jag insåg då att det jag gjorde för dem inte räknades men att han hjälpte mig måla om ett rum en gång var hela världen. Att de dessutom helt struntat i min 30-års dag föll henne ur minnet redan en månad efter att det hade inträffat.

Så ”flyttade” min syster och min svåger till Indien (de ”flyttade” tillbaka till Sverige tre veckor senare), men på vägen dit stannade de till i Thailand. Från ett Internetcafé i Bangkok skrev min syster ett e-mail till mig där hon bad om ”ursäkt”, nåja inte riktigt om ursäkt. Hon sade att hon kanske hade uttryckt sig ”lite klumpigt”. Jag svarade henne att det inte lät ett dugg klumpigt när hon tydligt uttryckte sitt missnöje över mig, jag förstod ju varenda stavelse.  Med tanke på att jag, enligt henne, var en så vidrig och egoistisk människa så skulle ju hon må bäst av att vi inte hade någon mer kontakt. Jag bad henne därför återigen att aldrig mer kontakta mig. Sedan dess har jag inte haft kontakt med henne och inte haft intresse av att ha det.

Smaka på det här med att grovt förolämpa någon annan, med väldigt tydliga anklagelser, för att sedan säga att man uttryckt sig klumpigt. Är det inte ett djävligt märkligt sätt att uttrycka sig på? Ett sätt som tydligt visar att man inte vill erkänna att man är ett arsel samtidigt som man inser att det man sade inte riktigt fungerar i verkligheten?

Av någon osökt anledning får detta mig att tänka på vår justitieminister Beatrice Ask. Jag kan enbart tala för mig själv, men om det är så att jag inte förlåter min egen syster för att utan fog ha uttryckt sig som ett djävla stolpskott i viljan att kasta skit på mig av outgrundlig anledning – något som egentligen bara drabbade mig – hur ska jag då ha överseende med att justitieminister Beatrice Ask så tydligt visar att hon varken respekterar rättssystemets grundprinciper eller ens kan hålla sig till fakta  när hon likställer prostitution i allmänhet med ”gubbar” som ”lurar flickor” till att ha sex. Hon definierar inte ens vad ”gubbar” är i hennes värld.

Tänk om en manlig minister uttalade sig om hur hemskt det är att tonårstjejer lurar naiva äldre män på pengar och erbjuder dem sex i utbyte. Och jag undrar: var fan kommer lurendrejeriet in i bilden? Om jag skulle säga till någon ”Du, om du knullar med mig så får du två tusen kronor.” och jag sedan betalar personen två tusen kronor,  inte fan har jag lurat den?! Jag har ju precis sagt vad min intention är och hållit mitt ord! Eller menar Beatrice Ask att tjejer är så dumma i huvudet att de inte vet vad orden pengar och knulla betyder?! Då är det ju snarare så att problemet ligger i utbildningen om de vid den åldern inte vet vad prostitution går ut på.

Att lura någon är – för att uttrycka det på ett sätt som Beatrice Ask förstår – att blåsa någon! Bettan Ask kan se sig om bland sina egna kollegor för att inse vad blåsa någon betyder.

Ett bra exempel på hur man blåser någon är att säga till väljare att man ska rösta emot en lag, exempelvis FRA-lagen, och sedan, som en litet barn, grina i TV inför  Riksdagen och rösta för FRA-lagen. Det är att luras kära Bettan! Ett annat exempel på lurendrejeri är att hävda att man är den enda som bryr sig om dessa prostituerade ”flickor” genom att föreslå rättsvidriga lagar, men utan att en enda gång nämna att dessa ”flickor” gör detta för pengar. Och pengar, det har Bettan gott om, hon får ju pengar av dig och mig varje månad i form av en välkryddad lön med en massa förmåner. Om nu Bettan är den enda som bryr sig om dessa ”flickor” så blir jag ju onekligen nyfiken på hur mycket pengar hon har skänkt bort under förra året till dessa utsatta och lättlurade ”flickor”. Själv skänkte jag bort flera tusen kronor till en familj som behövde så att de skulle slippa gå till socialen, och jag tjänar betydligt mindre än Bettan.

Att vara direkt bedräglig däremot, det kan Bettan lära sig av kamrat Reinfeldt och de andra Allianspartiledarna hur man är, som pressade sina partikollegor till att rösta igenom FRA-lagen. Reinfeldt sade sitt berömda ”alla tjänar på om debatten lägger sig” efteråt och själv kan jag fortfarande förundras över hans vilja att leka Obi-Wan Kenobi ur Star Wars-filmerna så där öppet, i tron om att bara för att han säger något så kommer alla att göra som han säger. Jag har lite nyheter jag vill förmedla till kamrat Reinfeldt: Sverige är inte någon djävla 70-tals sci-fi film och Sveriges medborgare är inte några vandrande pajasar i vita plastdräkter och hjälmar som lyder din minsta vink, åtminstone inte jag. Sluta flumma och kom tillbaka till verkligheten! The Force ain’t with you Freddy boy!

Fan, ibland tycker jag själv att jag kan vara lite väl hård när jag idiotförklarar så många människor, men så händer saker som dessa och jag ser hur majoriteten lugnt bara lufsar på, som att ingenting har hänt –  då inser jag att jag varit för snäll, igen.

En klar majoritet av alla människor är HELT dumma i huvudet och förtjänar den regering de har! MEN, jag vill inte vara en del av era sjuka djävla påhitt.

Slutligen, enligt artikeln i DN som jag även länkar till ovan står att läsa ”Framöver kommer att hålla sig mer till manus och ge färre exempel, eftersom det lätt kan utnyttjas, säger hon.”. Det är visserligen en märkligt formulerad mening, men innebörden framgår med obehaglig tydlighet. Ask ska fortsättningsvis sluta ge exempel på hur snedvridna och odemokratiska åsikter hon har, inte för att de är idiotiska, utan för att hennes dumhet då kan vändas mot henne.

I rest my case.

13 responses to “På tal om avföring

  1. Pingback: opassande » Blog Archive » Pengar, pudlar och pillemariska SR

  2. Långt och välskrivet!

  3. Var jag än går på webben, har Thomas varit precis innan och sagt det jag skulle säga.

    Väldigt hårt, ja, men det är knappast så att det rimligen kan förväntas vara ‘lagom’ när en justitieminister missat att ta sin psykofarmaka/fått en hjärnblödning/fejkat grundskolebetygen/[insert pun here].

    Du sa i mitt kommentarsfält för en tid sedan att du tänkte avstå att rösta i brist på alternativ. Jag kan förstå och till och med sympatisera, men jag hoppas att galenskaperna får dig att rösta på vad som helst som för Beatrice Ask med anhang en röst längre från Rosenbad.

    Tack för trevlig läsning.

    • Thomas är som ”gud”, han är överallt.
      Han är solen som skiner på oss, månen som lyser upp natten eller varför inte ett grällt kuvert som skapar glädje bland alla andra trista kuvert?
      😉

      Jag har svårt att se mig själv rösta på ett parti i dagsläget. Jag är ju en väldigt krävande person, har jag fått höra, och det är väldigt få som passerar mitt ”godkännande”, även privat. Inte för att jag vill sätta mig på höga hästar, min röst är lika mycket värd som alla andras, däremot är jag försiktig med vad jag röstar på eftersom det för mig innebär ett ansvar. D.v.s. jag måste ju kunna stå 100% för det jag röstar på.

      Med detta inte sagt att jag på andra sätt inte kommer försöka bidra till Piratpartiet. Det med rösten är mer en principsak än något annat. Jag gillar när saker är 100%, nu är de inte det enligt min uppfattning, och du vet ju varför. 🙂

      Jag förstår ditt resonemang kring att rösta bort något dåligt, men min erfarenhet säger att det inte är det enda man kan ta med i beräkning. Att missnöjesrösta är inte något jag vill göra, utan avstår hellre ifrån att rösta till den dagen då jag känner att jag helt kan stå bakom det jag röstar för.

  4. Ja, gud kan jag känna att jag har en del gemensamt med. *so strike me down you bearded hypocritical lady dozing away on a cloud while pointing your finger on everyone else but yourself*

    Skämt åsido, jag föredrar att betrakta mig och min blogg som en verbal och viral tankesmitta. Ett sätt att stressa immunförsvaret och få det starkare…alternativt motsatsen (hej SD + KD!).

    Tack Beelzebjörn och Juggen!

  5. Pingback: Lite bloglovin angående mina engagemang « Trollan's Tankar om stort och smått

  6. Bra skrivet.
    Två funderingar:
    1. Hur skall man som liberal kunna rösta på Alliansen så länge som BEA får sitta kvar och alla är nöjda med hennes minimala avbön.

    2.Glöm inte BEAs önskan om att åsidosätta färäldrars myndighet när det barn och drogtester nog är så nära STALINISM som man överhuvudtaget kommit i Sverige.

    Detta kommer från justitieministern. Tänk er tanken att säkerhetsläget skulle bli väldigt spänt, att mer eller mindre hemliga hotbilder dyker upp. Dessa hot kanske kräver åtgärder som ligger på gränsen av vad lagen tillåter. Då vill man gärna ha en justieminister vars tadel, rättsprinciper och omdöme är förtroendeingivande.
    Vem har förtroende för BEA utanförAlliansen idag?

    • Tack Leif!

      Jag befarar att det inte är så mycket liberalt tänkande kvar hos Alliansen. De verkar ju inte värdesätta liberala värderingar. Först har vi massövervakningen i och med FRA, sedan Reinfeldts åsikt om att alla tjänar på att debatten lägger sig (känns ju inte direkt som ett liberalt uttalande, om man säger så) och slutligen Asks infantila nivå att resonera som hon dessutom inte har vett nog att ta tillbaka fullt ut eftersom hon faktiskt inte inser hur fel det är!
      Det med drogtesterna av barn går helt i linje med den övriga politiken tyvärr.

      Att Reinfeldt inte bett henne avgå har antagligen endast med att det är valår att göra, men jag tror att hans beslut kan vara ödesdigert för Alliansen.
      I mitt eget fall tycker jag att situationen är ganska tråkig. Jag tycker faktiskt att Alliansen sköter vissa saker bra som t.ex. sysselsättningen, men så mycket annat är fel. Sossarna vill jag inte ens tänka på och faktiskt inte vänstern heller. MP har alldeles för många svagheter också. Kvar finns PP som alternativ (för egen del) men även där finns personer och saker som jag inte helt kan stå för själv.
      Så för egen del verkar det som att jag kommer att avstå från att rösta även denna gång, tyvärr.

      Jag eftersöker en större reform inom politiken, där partisystemet byts ut mot mer personvalsinriktade system, med hårdare krav på ledamöterna men framför allt en mycket större möjlighet för väljarna att följa arbetet och påverka det. Att kalla det vi har idag för demokrati börjar mer och mer likna ett skämt.

  7. @LeifMohlin: ”Vem har förtroende för BEA utanförAlliansen idag?”

    Bodström. Gissa varför…

    Även det agerandet är ju för övrigt demokratividrigt. Att decimera ned enormt viktiga principer enbart av partitaktiska skäl är skamligt.

    Givetvis är det mumma för Bodström och oppositionen att sitta still i båten för maken till oduglighet lär ju inte kunna finnas på denna planet. Följaktligen ser man tiden an med tillförsikt och välkomnar valrörelsen. Även trots mitt gedigna förakt för Ask i detta nu så tycker jag synd om henne i höst. Bodis är av samma skrot och korn men är dessutom slipad och han kommer givetvis inte att hålla tillbaka en sekund för att demonstrera det i valtider.

    Jaja, det blir i varje fall bra underhållning framför tv. Det är väl på den nivån valboskapen är tänkta att vara ”aktiva” i demokratin.

    Nej, justitieminister Beatrice Ask måste avgå!

  8. Jag passar på analys kring FRA – den frågan är aktuell i långa tiden än.

    MPs. stora problem för mig är samarbetet med V. Ett starkt Mp och ett pluttigt V är ett av de bättre lösningarna jag kan se framför mig i höst.

    Men jag tror att man oavsett partifärg skall kräva Asks avgång. Huvudorsaken är förtroendet.
    För alliansens del är det en överlevnadsfråga. De måste lära sig att bli regeringsdugliga och det har BEA sumpat totalt.
    Thomas har helt rätt.
    justitieminister Beatrice Ask måste avgå!

  9. @LeifMohlin: Du har rätt, FRA kommer aldrig att bli inaktuellt så länge vi hävdar oss vara en demokrati.

    Att Bea sitter kvar vittnar ju inte bara om regeringsoduglighet utan att den fingertoppskänsla Alliansen gick till val på förra gången helt domnat av.

    Apropå det så kan man ju undra vad (S) håller på med. Trots allt som har hänt under senaste åren så vinner Reinfeldt mot Sahlin i opinionsundersökning efter opinionsundersökning (vad gäller popularitet/förtroende). Finns det ingen som kan läsa innantill längre (för känna av åsikter bland folket görs väl bara via PR-människor och massmanipulatörer numera)?

  10. Sent ska syndaren vakna, bra skrivet.
    Dina länkar är dock döda nu. Vilket e lite synd men du kanske kan hitta dom i Internet archive om du har lust att uppdatera. Inte för min skull dock, jag kan själv. 😉

Kommentera

