Skönt eller befriande? Det är frågan.

Jag har givetvis svaret.

Men, till att börja med:

Jag har inte varit så aktiv med skrivandet på sistone på grund av vissa hälsoproblem kombinerat med viktigare saker som jag behöver göra. Därför har jag heller inte gett mig in i mer krävande diskussioner, eftersom det tar tid och energi som jag för tillfället inte har. Därför vill jag passa på att tacka Patrik och Ahab som diskuterat tidigare inlägg och som jag ännu inte haft möjlighet att besvara. Det kommer så småningom.

Dagens inlägg ska handla om något så grundläggande här i livet som avföring. Notera att min blogg heter ”Juggen reflekterar över intryck” och detta är just en reflektion, även om den kanske kan uppfattas som aningen mindre seriös än mina tidigare inlägg. Det inlägget dock egentligen handlar om är språkbruk, som jag kan tycka är ganska intressant.

De flesta av oss (både mer och mindre begåvade människor) har antagligen vid ett flertal tillfällen i livet hört någon yppa meningen ”Oj, vad skönt det var att bajsa!” eller ”Fan vad det ska bli skönt att få pissa när jag kommer hem!”. Det är alltså sådana vardagliga saker som människor delger varandra.

Nu kan man tro att min kritik kommer att bestå i varför man säger detta till andra, men det gör den inte. Vill man säga sådant till sina vänner och bekanta, samt att de känner att det är information som de vill ta del av , så ska man givetvis göra det. Det jag ifrågasätter däremot är användandet av ordet ”skönt”.

Jag fyllde 30 år för ett par år sedan och med det som bakgrund kan man konstatera att jag vet vad jag pratar om när jag säger att jag har kissat och bajsat ett par gånger i mitt liv. Min tes är följande: det är inte skönt att vare sig kissa eller bajsa, det är en befriande känsla. Att vara befriad från något kan upplevas skönt, alltså är det själva befrielsen som är skön. D.v.s. känslan av att slippa känna något är skön, inte utförande av en viss handling.

Låt mig förklara det lite närmare. Det finns vissa saker här i livet som de flesta människor uppfattar som direkt sköna. Sex är en sådan sak (trots att vissa personer gärna vill tycka att det är något man bör skämmas för och gärna straffas för om man har det på ett sätt som inte anses vara okej enligt vissas moraliska värderingar trots att det sker mellan två vuxna efter avtal, Bettan Ask vet nog vem jag menar). Alltså, sex är en sak som de flesta (normala, skulle jag dristas att kalla dem) människor självmant vill utöva eftersom de faktiskt finner upplevelsen direkt eller indirekt väldigt fysiskt tillfredsställande. D.v.s. det är skönt att knulla om det går till på ett sätt som man själv och ens sexpartner tycker är okej, utan att andras åsikt om saken ska avgöra hur man gör det.

Därför, menar jag, brukar människor ha sex med varandra. De gör det för att det är skönt, inte för att de kommer att dö om de inte gör det. Därför har jag många gånger i mitt liv hört människor prata om fantastiska sexuella upplevelser de har haft, och de har sett fram emot att ha det igen.

Att inte kissa eller bajsa, däremot, är direkt skadligt för kroppen. Det är inte helt utan anledning som de båda produkterna av handlingen kallas för avföring. D.v.s. det är något som kroppen inte behöver eller vill ha kvar. Saker som jag faktiskt aldrig har hört någon säga, trots alla mina år i levnadsbranschen, är ”I kväll ska jag dricka sjukt mycket vätska för att kunna ha en härligt njutningsfull kisskväll. Jag ska hålla mig riktigt länge och sedan bara släppa ut allt, jag kommer att vara i sjunde himmelen!” eller ”Okej, middagen är god, visst! Men finns det inte mat så det räcker att fylla upp mig riktigt ordentligt kommer jag fan att äta kattmat hela kvällen bara för att få släppa loss riktigt ordentligt på toaletten sedan. Det är så djävla skönt att skita!”.

Varför har jag inte hört detta? Antagligen eftersom att det inte är skönt att kissa eller bajsa i sig. Det sköna är att man är befriad från behovet att behöva göra det. En annan sak som jag faktiskt skulle kalla för bevis för att kissa och bajsa inte är skönt i ordets verkliga bemärkelse är att det i sådana fall skulle hittas anvisningar i både Bibeln och Koranen om hur mycket man får äta och dricka för att inte kissa eller bajsa mer än nödvändigt. Mig veterligen står inget sådant där, alltså – det är inte skönt. Om det hade varit skönt så hade Beatrice Ask tyckt att det ska vara en skamlig handling. Toalettpapper skulle ransoneras och man skulle endast få spola i en viss begränsad mängd per hushåll. Skulle man spola mer än andra skulle man få hem kuvert i en annan färg så att man ska skämmas.

Sedan finns det ju säkert någon faktiskt dricker och äter just för att få kissa och bajsa. Undantag bekräftar regler, som det så fint brukar heta. Så har vi fantasifulla människor som brukar blanda ihop just sex med avföring. Visst, det får de ju göra om de vill, men i ärlighetens namn har jag faktiskt lite svårt att se det upphetsande i det hela. Men det är jag det.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att ett korrekt sätt att uttrycka sig på är:

1. ”Oj, vad skönt det är att slippa vara bajsnödig!”

2. ”Fan vad det ska bli skönt att slippa vara pissnödig efter att jag har pissat när jag kommer hem!”

Tänk på det nästa gång ni delar med er av viktiga saker till era vänner och bekanta. Vi vill ju alla undvika missförstånd och ett språkligt förfall.

7 responses to “Skönt eller befriande? Det är frågan.

  1. Nu leker du med elden mannen. Vidundret Bea T-Rex kommer att agera på det här och att göra ettan eller tvåan till något högst skamfyllt och lagreglerat!

  2. Åh nej, det tänkte jag inte på! Även juggen har sina fläckar… Lyckligtvis har jag rent mjöl i påsen.

  3. Det krävs minst sagt fantasi och kanske en gnutta för mycket fritid för att du ska ha kunnat göra denna iakttagelse. Men visst håller man med ändå, det är befriande och inget annat. Brukar du själv säga ”Vad skönt att slippa vara kissnödig”?

    • Nja, jag skulle snarare säga att det krävs en iakttagelseförmåga som är utöver den vanliga samt en ovilja att helt acceptera saker som inte är helt rimliga. Detta har jag givetvis inte kommit att tänka på nu, utan redan för flera år sedan och för flera år sedan arbetade jag väldigt mycket. Långt mer än de flesta som jag har träffat. Det beror med andra ord inte på att jag har haft för mycket fritid. Däremot kan jag hålla med om att jag de senaste 9 månaderna haft mycket fritid, men den har ägnats åt att lära mig saker.
      Till din fråga: Jag brukar sällan prata om min avföring på så sätt. Jag antar att jag för det mesta, om jag nu känner att jag måste dela med mig, säger att jag för stunden har ett trängande behov av att gå på toaletten. Jag talar inte så ofta om hur det ska kännas. Däremot har det nog hänt att jag sagt att det var skönt i efterhand, om det var så att jag av någon anledning samtalade om det med någon innan, och har ofta även rättat mig själv när jag kommer på att det ju är fel att säga så.
      Den tråkiga sanningen är att även juggen har sina fläckar, men jag anstränger mig för att bli bättre och bättre. 😉

  4. Okej, jag godtar faktumet att det är din iakttagelse, men jag jag har alltid använt uttrycket i sin rätta bemärkelse. Bajsa är skönt. Ack den känslan när de varma korvarna sträcker ut rövhålet och plumsar ner i vattnet som skvätter kallt opp i röven.

    Man känner att man lever när man sitter där i lugn o ro när man klämmer. Magen varvar likt en motor och skiten sprutar ut som fräsch grädde direkt från maskinen. *plop, plop plop*, säger det, och varmt och redigt blir det i röven.

    Definitivt en sak jag ser fram emot efter en lång dag, är kvällen då jag vill vara mig själv för en stund (40 minuter för att vara exakt). Sitta på toaletten och spana över horisonten; veta att, hur lite av det som må vara kvar, så finns det ändå en liten gnutta hopp i mitt liv.

Kommentera

