ICA bevisar att peak oil bara är en myt

Jag har sedan jag startade denna blogg skrivit en del om cyklismens fördelar och bilismens nackdelar. En av anledningarna till detta är att jag anser att bilism i de absolut flesta fallen är onödigt resursslöseri som dessutom skapar onödig miljöförstöring. Tydligen har jag hela tiden haft fel. Detta bevisades igår när jag gick in på ICA (enda mataffären i närheten) för att handla lite mat. Jag kände mig sugen på paprika, ja den där grönsaken som brukar gå att köpa i fyra olika färger: röd, grön, gul och orange. De brukar ligga i grönsaksdisken. Det gjorde de igår också, men något var annorlunda.

Det är tydligen så att någon inköpare på ICA antingen begärt att få paprikorna som levereras inplastade, eller så har någon leverantör sålt in detta som ett fantastiskt bra koncept för inköparen. För mig är det ett bevis på att jag hela tiden har haft fel. Plast tillverkas ju av olja, och att döma av detta nya tilltag så måste det ju finnas överdrivet mycket av den varan, kanske oändligt mycket till och med? Jag tycker verkligen synd om bloggare som Flute, Cornucopia och Efter Oljan. Nu försvinner ju nästan hälften av allt de brukar skriva om, i ett enda svep. Den sistnämnda kommer få lägga ner sin blogg helt!

Jag har ju ätit icke inplastad paprika i mer än 30 år och alltid trott att det är som det ska vara och att det fungerar bra. Men oj så fel av mig! Jag har nu hittat den hemliga pusselbiten som fattats i mitt liv och nu är allt äntligen komplett,  jag kan nu dö lycklig!

Tack ICA!

5 responses to “ICA bevisar att peak oil bara är en myt

  1. Bra exempel på onödig plastanvändning. Jag föredrar mina grönsaker plastlösa, så att jag kan känna på kvaliteten…

    • Ibland undrar jag vem det är som tänker ut alla dessa förpackningar till varor och om det någon gång slår de hur sjukt överdrivet det har blivit…

  2. Just det, nu är det jag-mot-ICA som gäller. Vem vinner kampen?

    Jag kan inte uttala mig om kostnaderna för att plasta in paprikan – kanske har vi fortfarande råd att göra detta även om vi inte har råd att fylla bensintanken? I vilket fall noterar jag att du taggat ditt inlägg med ”Idioter”. Jag säger inte emot.

    • Jag tror att ICA har förlorat den för länge sedan. Problemet är att vissa inte inser när de har förlorat utan fortsätter och gör att nederlaget blir ännu mer smärtsamt, när de väl kommer till insikt om det.

      Jag kan tänka mig att någon räknat ut på att de faktiskt tjänar på det, än så länge. Jag antar att det gör att paprikorna håller längre och färre behöver kastas för att de blivit dåliga. Enda problemet är: paprikor är inte en ändlig resurs, det är däremot olja.

      • Mineralolja är ändlig men man kan göra plast även av växtoljor, bl. a. hampaolja. Förmodligen skulle individuellt inplastade paprikor inte vara gångbart om all plast gjordes av växtoljor eftersom det, så klart, är mycket dyrare. Just hampa är dessutom en såpass seg växt att moderna skördemaskiner inte klarar av att skära den ordentligt utan slits ut i förtid. Ytterligare kostnader.

Kommentera

