Roligare än så här blir det sällan, del 2

De som har följt denna blogg har vid det här laget antagligen förstått att jag inte är en beundrare av religion eller religiösa människor. Faktum är att jag inte är en beundrare av mänskligheten överlag, men däremot kan jag ibland tycka att människor kan vara väldigt underhållande.

Jag läste denna artikel på DN:s hemsida idag och kan inte göra annat än att konstatera att verkligheten överträffar dikten. Låt säga att jag var en författare och skulle skriva en roman som skildrar religiösa konflikter. Då hade jag antagligen aldrig kommit på idén att det skulle uppstå en konflikt över att någon tillhörande en annan religiös åskådning kallar sin – som dessutom enligt Koranen är samma ”gud” som kristna ber till –  ”gud” för ”gud”, vilket ju Allah på arabiska faktiskt betyder. Jag hade antagligen försökt skapa en konflikt som grundar sig i något djupare än ett lingvistiskt ”problem” för att slippa bli anklagad för orealistisk smutskastning av religiösa och hets mot sådana människor. D.v.s. jag skulle anstränga mig att beskriva dessa människor som mer intelligenta än vad de i verkligheten är.

Lyckligtvis är jag inte en författare som offentligt måste försvara min roman med risk av att bli förföljd av religiösa fanatiker.  Därför säger jag det första jag tänkte när jag läste detta: vilka djävla praktidioter!

Mer hjärndött än så här blir det sällan. När man sedan sätter ”problemet” i relation till verkliga problem, som låt säga överbefolkning, resursbrist, miljöförstöring, utrotning av djur och växter, etc. så blir detta fantastiskt komiskt. Denna dumhet har, tydligen, inga gränser.

Det som dock är mest fascinerande är när människor går från ord till handling, d.v.s. agerar. För det är ju en sak att säga att man vill göra en sak eller ska göra en sak som är olaglig och bestraffas enligt landets lagar, och en helt annan att faktiskt genomföra den. I det här fallet blir det synnerligen komiskt när de kastar molotovcocktails mot kyrkor, bara för att det enligt landets lag plötsligt är i sin ordning att även andra religiösa sagoläsare kallar sin sagofigur samma sak som de själva gör. Fast jag kan i och för sig föreställa mig att det skulle kunna uppstå en konflikt mellan Star Trek-fantaster och Tolkien-fantaster om de började ”stjäla” namn från varandra, dock refererar ju dessa fantasifigurer till olika fantasiväsen, till skillnad från Bibelns och Koranens så kallade gud.

Nu har jag verkligen inte lusläst Koranen, men jag undrar om det verkligen står i den att man ska kasta molotovcocktails på katolska kyrkor om Malaysias regering beslutar att ändra en viss lag som tillåter andra religiösa grupper att kalla något de inte vet finns för Allah.  Jag misstänker att det inte står, det är alltså en vild gissning från min sida. Detta trots att Muhammed (med bokstäver efter) fick reda på en massa spännande saker av en så kallad gud, som för övrigt valde att inte leta upp en profet i Australien, Amerika eller Grönland för att även sprida sitt budskap där. Och ställer man frågan varför denna annars så fantastiska gud inte gjorde det så får man oftast svaret ”Guds vägar äro outgrundliga”. Jag önkar att jag kunde tillämpa den typen av svar i alla möjliga sammanhang och få lika många anhängare som helt och fullt tror på vad jag säger, eller snarare vad någon annan hävdar att jag säger. Tyvärr är jag nog alldeles för mån om att använda min hjärna varför den typen av argument inte skulle fungera för mig, även om andra accepterade det andra säger att jag säger.

Men, våra kära religiösa vänner har ju inga som helst problem med att inte använda hjärnan. Det har bevisats gång på gång genom historien och lär bevisas så länge mänskligheten existerar. Man ska aldrig glömma bort att de finns överallt, de där idioterna.

Kommentera

