Allas nya år blir inte så gott

Eftersom jag är en person som jag vet att många anser vara annorlunda så ser jag, hör och häpna,  även på detta med nyårsfirande annorlunda än vad många verkar göra. När jag säger att jag betraktas som annorlunda så behöver det inte betyda att dessa personer menar det i positiv bemärkelse, just av den enkla anledningen att en del människor uppfattar mig som väldigt negativ eller kanske tror att jag medvetet sätter mig på tvären till vissa saker, bara för att vara svår. Detta har jag givetvis inget problem med att de tror, av den enkla anledningen att jag har ganska svårt för personer som är omotiverat positiva, och givetvis också för att de har fel. Enligt min uppfattning lever dessa människor i en fantasivärld.

Jag kommer inte att skriva vad mina farhågor inför  framtiden är, men jag kan sammanfatta det hela med att saker och ting inte ser så ljusa ut för de flesta människorna, eller andra levande varelser på den här planten för den delen heller. Själv anser jag att människor till stor del är anledningen till att så är fallet och menar därför att mänskligheten får vad den förtjänar. Det som är synd är ju när oskyldiga drabbas och  självklart är detta tråkigt på individnivå, men i det stora hela får jag en känsla av någon form av tillfredsställelse över detta. Inte för att jag tror på rättvisa i sig, utan på logik.

Enligt min uppfattning så kommer dessa saker att inträffa eftersom att människor i regel är ganska korkade, och är man korkad, ja då kommer man förr eller senare att drabbas av det. Statistiskt bör det vara mest troligt, och det kanske är det som ger mig känslan av tillfredsställelse – nämligen att det bekräftar sambandet mellan orsak och verkan. Givetvis skapar det en sorg också, d.v.s. jag är uppriktigt ledsen över mänsklighetens dumhet, men någonstans har jag kommit att acceptera den. Inte acceptera som i att ursäkta den eller rentav rättfärdiga mänskligt beteende, utan snarare acceptera att den finns. Dock föraktar jag mänskligheten mer än någonsin.

Anledningen till att jag föraktar den är att människor så ofta gör saker fel, d.v.s. saker som skadar dem själva eller andra, trots att de vet att det är fel. Sedan skyller de gärna det inträffade på yttre omständigheter som ”jag var full, det var alkoholen som gjorde det” (för de kan tydligen inte styra vad eller hur mycket de dricker), ”det var halt ute” (för de kan inte strunta i att ta bilen), etc. Alltid är det någon eller något annats fel. Givetvis kan man inte styra över om någon våldtar en eller om någon hoppar på en, men våldsverkarna skyller gärna sitt agerande på andra. Och sker det i trafiken så kallas det ofta för ”olycka” medan jag själv menar att det enda olyckliga i sammanhanget är att människor är så korkade att de sätter sig i ett mordvapen och tror sig vara kapabla att kontrollera det i alla lägen. Bevisligen är de inte det, men ändå får vilken idiot som helst skaffa ett körkort och köpa bil.

I DN idag kan man se några exempel på att ett nytt år inte alls per automatik innebär att allt kommer att bli bättre. Jag kan med största säkerhet säga att vissa av dessa personer kommer att få väldigt svåra men och bli hårt drabbade av detta nya år, för resten av deras liv. Man kan snarare säga att sådana som är ute och firar ett kommande nytt år, eller slutförandet av föregående, med större sannolikhet råkar ut för tråkigheter. Detta givetvis p.g.a. att någon annan människa – eller de själva – bidrar till att de skadas på ett eller annat sätt. Utöver de personliga tragedierna som skapas så skapas även stora samhällskostnader. Allt detta är givetvis helt i onödan eftersom begreppet år egentligen innebär att planeten Jorden fullbordat ett varv kring stjärnan Solen. Detta får vissa att tro att det innebär ”nya” saker, ”nya” möjligheter, etc. När allt det egentligen innebär är att planeten Jorden med största sannolikhet kommer att fullborda ännu ett varv runt stjärnan Solen inom en viss tidsrymd som vi människor kallar för ett år. Det betyder faktiskt inte att något kommer att bli bättre, hur konstigt detta än kan te sig för vissa fantasifulla personer.

Sedan kan man kalla mig för tråkig, om man vill. Det är en helt annan sak. Personligen föredrar jag att glädjas åt verkliga saker, inte saker jag inbillar mig. Alla är vi olika, och vissa är tyvärr inte speciellt begåvade.

2 responses to “Allas nya år blir inte så gott

  1. Hela världen är uppbyggd på en fantasi, om man vill se positivt eller negativt på den är upp till var och en.
    Att leva sitt liv med en negativ syn på världen är slöseri med tid, för på samma sätt som ”omotiverat” positiva lever i en fantasivärld, så lever även omotiverat negativa i annan.
    Orsak och verkan innefattar även negativa människor, tänker du negativt då händer negativa saker. Och det är enligt mig ganska korkat.

  2. Jenna, detta var inte en filosofisk diskussion huruvida allt är en illussion eller inte.
    Den diskussionen upplever jag som ganska meningslös eftersom man ändå aldrig kan få svaret på frågan.
    Själv utgår jag ifrån att den verklighet jag upplever just är verklig, eftersom jag inte tror mig vara en ”gud” kring vilket allt annat kretsar.
    Därmed utgår jag ifrån detta när jag kommunicerar.

    Självklart är det upp till var och en hur man vill se på världen. Det har jag inte sagt emot.

    Självklart är omotiverad pessimism lika mycket bortkastad tid som omotiverad optimism. Därför är det viktigt att hålla sig till fakta, vilket även gäller så kallade optimister.

    Självklart innefattar orsak och verkan även negativa människor. De är ju knappast undantagna dessa sammanhang. Har jag hävdat motsatsen i min text?

    Däremot undrar jag om du överhuvudtaget har förstått mitt inlägg när du skriver ”tänker du negativt då händer negativa saker”.
    För det första måste du ju definiera vad du menar med negativt i detta fall, för enligt dig verkar negativ vara lika med realistisk för jag kan annars inte se varför du ens kommenterade min text. I sådana fall håller jag inte alls med dig kring ditt påstående. För det är ju inget annat än just ett påstående, en sanning är det ju inte. Jag ska nedan förklara varför. Du kanske även bör fråga dig själv hur smart det är att kalla andra för korkade baserat på ett påstående som du omöjligt kan bevisa. För det vore ju onekligen intressant att höra vad du har för bevis för att så är fallet, givetvis efter att du har definierat vad du menar med ”tänker negativt” och ”negativa saker”.

    Enligt din ”logik” (som jag hittills uppfattar den)så bör det ju innebära att om man tänker positivt så händer positiva saker. Jag ska ge dig ett bra exempel som motsäger detta:
    Ett vanligt förekommande fenomen är att människor spelar olika lotterispel för att vinna pengar. De uppfattar en eventuell vinst som något oerhört positivt. Dessa människor spelar spelen i förhoppningen om att de kommer att vinna, d.v.s. de tänker positivt, annars hade de ju givetvis inte spelat om de utgick ifrån att de förlorar. Hur många av dessa vinner? Enligt din tes så bör alla dessa vinna eftersom de är positiva. Samtidigt faller det ju på hela konceptet bakom lotteri – alla kan inte vinna.
    De som är negativa i det här fallet (jag kan ju inte veta om det är den typen av negativitet du syftar på, men din slutsats om att positivt tänkande leder till positiva saker får mig att inte helt utesluta att så är fallet) kanske utgår ifrån fakta och vet att det är en extremt liten möjlighet att vinna i sådana spel. Därför avstår de och sparar pengarna istället vilket i slutändan leder till att de har mer pengar än dem som tänker positivt. Alltså är det fler negativa som får ett positivt resultat.

    Samtidigt kan man ju vända på det. Den som är ”negativ” i det här fallet kanske litar mer på sin egen förmåga att förvalta pengarna och det måste ju ses som mer positivt än att helt förlita sig på slumpen, eller? De tror ju på sig själva mer än de ”positiva”. Eller är det negativt att tro på sig själv mer än på slumpen eller andra?
    Enligt mig behöver så inte alls vara fallet, snarare är det så att en person som litar på sig själv oftare kan åstadkomma något som gynnar den själv och andra än en som förlitar sig på andra.

    T.ex. uppfattar många mig som negativ eftersom jag ser och påpekar att många saker i vår värld inte fungerar så bra som de skulle kunna göra. Å andra sidan brukar jag anstränga mig för att hitta lösningar på dessa problem och berättar om dem för andra. Det upplever jag själv som positivt. D.v.s. jag försöker förändra saker till det jag själv anser vara bättre.

    Sedan vet jag att många andra människor tänker ”det löser sig ska du se” men gör absolut ingenting själva för att lösa problemet. De förväntar sig helt enkelt att andra ska lösa problemet år dem. Dessa personer brukar uppfatta sig själva som positiva och mig som negativ. I mina ögon är dessa människor på sätt och vis naiva, eftersom det rimligtvis är så att om alla tänkte som de så skulle absolut ingenting hända.

    Det är ju en ganska stor skillnad på passivitet och aktivitet. Enligt mina erfarenheter så är de personerna som är mest aktiva sådana som har en realistisk syn på världen och inte sådana som förlitar sig på att andra ska lösa saker åt dem. De som tror att andra ska lösa saker åt dem brukar däremot vara ganska aktiva i att förstöra för andra. Enbart genom att sätta käppar i hjulet på människor som eftersträvar positiv förändring genom att avfärda dem som pessimister skapar de en stor skada och hindrar utveckling.

    Sammanfattningsvis så tycker jag att du gav en ganska kort och intetsägande respons på min text. Den var inte konstruktiv på något sätt utan jag upplevde den snarare som att du försöker säga att människor som inte ser positivt på det mesta mänskligheten gör, är korkade.
    Tack för att du delade med dig av din åsikt. Den kommer att stå kvar här på min blogg som ett bra exempel på hur ”positiva” människor resonerar och argumenterar för sin sak.

Kommentera

