Orsak och verkan – vem ska lida?

Jag läste precis något som gjorde mig glad.  I en artikel i SvD kan man idag läsa att Vägverket äntligen kommit till slutsatsen att det är de som kör eller åker bil som själva bör lida för den skada de orsakar, istället för att gasa ihjäl sina medmänniskor som inte kan styra vilken luft de andas in.
Allt i tankesättet är rimligt förutom några ”små” detaljer? Vad annars kan man vänta sig av begåvningsreserven, som Cornuopia så fint brukar kalla dem?

Vi har ju problemet med peak oil, som av många anses ha ägt rum sommaren 2008. För mer info om peak oil, så ber jag er följa bloggarna Cornucopia, Flute och Livet efter oljan, som alla ofta och bra skriver om detta ämne.
Peak oil kommer kort och gott att innebära att färre människor kommer att ha råd att köra bil, vare sig den är driven av el eller fossila bränslen. Att därför satsa åtskilliga miljarder på att bygga en väg där dessa få bilister kan färdas är vansinne. Redan idag kastas det pengar på byggande av breda bilvägar, vägar som inom loppet av några år med största sannoikhet kommer att användas av väldigt få personer. Detta bekostas dock av oss alla och jag skulle kalla det för resursslöseri.

Visst, jag om någon är verkligen för att bilister bör gasa ihjäl varandra eller dö av lungcancer p.g.a. alla de däckpartiklar de andas in, men det är ingen långsiktig lösning för oss andra som även i framtiden kommer behöva kunna transportera oss.

Jag har tidigare nämnt att det bästa vore att bygga ut möjligheten att cykla. Denna vinter är ett fantastiskt exempel på varför detta vore bra.

För det första så finns det ingen som helst förbifart för cyklister genom Stockholm, utan cyklisterna måste följa innerstadstrafiken hela tiden. Det finns inget Essingeleden eller Söderleden för cyklister, utan cyklisterna får nöja sig med cykelvägar som är inklämda i mån om plats. Ta exempelvis gärna en sväng med cykeln på Birger Jarlsgatan och se hur trevligt det är, d.v.s. om du känner dig ovanligt sugen på att råka ut för en s.k. olycka (en olycka kan det ju knappast kallas med tanke på att de uppstår p.g.a. medvetna val, t.ex. att människor kör bil).  Eller varför inte Sveavägen?

För det andra så är jag övertygad om att det skulle kosta betydligt mindre att bygga övertäckta cykelvägar längs med tunnelbanespåren, än vad det kostar att gräva tunnlar för bilar. Matematiken är enkel: en bil tar mycket mer plats än vad en cykel gör, således behöver cykelvägarna inte vara lika breda och kan även byggas ovan mark utan att ta för mycket plats. Dessutom sliter cyklar mycket mindre på underlaget, således skulle underhållskostnaderna minska radikalt. Den sammalagda kostnaden skulle med största sannolikhet bli offantligt mycket lägre och därmed skulle många fler sådana cykelvägar kunna byggas.

För tro’t eller ej, kära politiker, man är inte enbart ute och cyklar för att titta på en fin sjö cyklandes på en grusig stig i Stockholms skärgård, som uppenbarligen många av er verkar tro med tanke på alla villovägar man luras ut på när man försöker ta sig från punkt A till punkt B. Faktum är att allt fler Stockholmare väljer cykeln som transportmedel.  Därför kan man fråga sig varför detta transportmedel inte ska vara brukbart under vintertid. För nu är det nämligen så här att cykelvägarna inte ens i närheten är lika skottade som bilvägarna. Jag har med egna ögon sett att de snarare skottas igen för att få bort snön från bilvägarna. Vadan denna diskriminering av cyklister? Inte för att det är ett nytt fenomen, men hur motiveras det?

Det pratas ständigt om det s.k. klimathotet och att vi måste minska koldioxidutsläppen, men ändå försöker man hela tiden underlätta för bilister för att ta sig fram. Nu är det tyvärr så att jag inte tror att det s.k. klimathotet kommer att vara vårt största problem. Jag misstänker att en kommande brist på energi och råvaror kommer att vara ett betydligt större problem och samtidigt leda till att vi inte kommer att kunna värma upp planeten så mycket mer. Därför är det ytterst märkligt att våra politiker drar den ”briljanta” slutsatsen att vi måste slösa på mer resurser som kan hjälpa oss att slösa ännu mer resurser.

Som sagt, att fler bilister dör i förtid gör mig inte det minsta ledsen. Det är ju faktiskt ingen som tvingar dem att köra bil.  Men om det ska ske på bekostnad av resursslöseri så tycker jag givetvis att det är vansinne eftersom resursera kan användas till betydligt viktigare ändamål än att någon inte orkar cykla till jobbet eller ”måste” köra någon till hockeyträningen. Jag kan ge ett tips till Vägverket: prova att enbart skotta snö från cykelvägarna och proppa igen bilvägarna så kan vi se hur många som kommer att cykla och hur många som tar bilen. Något säger mig att fler kommer att cykla. Men givetvis kommer bilisterna då att skrika av ilska, precis som de gör vid minsta höjning av bensinpriset (det kommer komma fler, så det är bäst de vänjer sig), medan cyklisterna som är vana att hunsas alltjämt är tysta. Det är sorgligt.

Och vad som är ännu mer sorgligt är att politikerna, även kallade begåvningsreserven, alltid är alldeles för sent ute när det gäller utveckling. Det är nästan så att man börjar misstänka att de inte alls är särskilt allmänbildade eller ens har en vilja att bli det. För om så vore fallet, hur kommer det sig att de ens diskuterar dessa dumheter utan att kunna se det verkliga problemet – ett problem som kommer närmare och närmare för varje droppe olja vi använder.

Därför, om man ska följa Vägverkets exempel, vore det mest resurssnåla att kräva att alla avgasrör leds direkt in i kupén på bilen. Jag tycker att det t.o.m. bör vara statligt finansierat, som ”miljö”bilspremien var. Plötsligt skulle trafiken minska drastiskt, avgaserna skulle inte komma ut på Hornsgatan, och några bilister kan vi ju tydligen avvara. Jag kan.

Dessutom skulle det göra en massa arbeten lediga, vilket vore bra med tanke på den stigande arbetslösheten. Kostnaderna som sparats på att inte bygga flerbilvägar lägger man instället på cykelvägarna, och därmed har vägarbetarna sina jobb kvar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s