Strider Lissabonfördraget mot Sveriges grundlag?

När jag läser Lissabonfördragets principer så blir jag ganska konfunderad redan i början av texten.

Det står nämligen:

”AVDELNING I   – Unionens befogenhetskategorier och befogenhetsområden

Artikel 2

1. När fördragen tilldelar unionen exklusiv befogenhet på ett visst område, får endast unionen lagstifta och anta rättsligt bindande akter medan medlemsstaterna får göra detta själva endast efter bemyndigande från unionen eller för att genomföra unionens akter.

2. När fördragen tilldelar unionen en befogenhet som ska delas med medlemsstaterna på ett visst område, får unionen och medlemsstaterna lagstifta och anta rättsligt bindande akter på detta område. Medlemsstaterna ska utöva sin befogenhet i den mån som unionen inte har utövat sin befogenhet. Medlemsstaterna ska på nytt utöva sin befogenhet i den mån som unionen har beslutat att inte längre utöva sin befogenhet.”

Om man sedan går in på Riksdagens hemsida hittar man denna information en bit ner på sidan:

”Lagar och andra föreskrifter (kapitel 8)

Riksdagen är Sveriges främsta lagstiftande församling. Kapitel 8 handlar om i vilka fall riksdagen ska lagstifta och vilka bestämmelser regeringen får besluta om. Dessutom finns det beskrivet hur riksdagen kan ändra i grundlagen.”
Jag kanske är ovanligt korkad idag men jag har svårt att se hur dessa saker ska fungera samtidigt om man inte gör en ändring i grundlagen. Med tanke på Cecilia Wikströms arroganta uttalande i DN och Reinfeldts klart positiva reaktion på Irlands omröstning så skulle man ju kunna tro att allting med Lissabonfördraget är klappat och klart i Sverige. Men kan det vara det om det inskränker mot Sveriges grundlag? Nu är ju jag inte en jurist så jag ska inte uttala mig med all säkerhet, men jag har svårt att se hur Lissabonfördraget och den svenska grundlagen ska gå ihop. Kanske någon av läsarna här kan bidra?

Till Reinfeldts försvar – om man nu kan försvara honom på denna punkt – så säger han enligt DN att de demokratiska spelreglerna måste följas, gällande Tjeckien alltså. Jag undrar: har någon följt dem i Sverige? Följdes de när FRA-lagen röstades igenom? Knappast. Har Lissabonfördraget granskats i Sverige? Det vet jag inte men att döma av motstridigheterna i texterna ovan så har jag mycket svårt att tro det. Trots dessa ”viktiga” spelregler ska Reinfeldt till Tjeckien för att utöva påtryckningar, något annat lär det ju inte vara tal om med tanke på hur dessa politiker fungerar. Det lär bli hot om repressalier om Tjeckien inte går med, precis som de skrämde irländarna.

Jag håller med Cornucopia om att detta börjar likna en diktatur mer och mer, något som uppriktigt talat gör mig väldigt upprörd.

Men vem bryr sig? De flesta verkar nöjda så länge de får lite lägre skatt så att de kan supa sig fulla på helgen oftare, byta kanaler med sin fjärrkontroll på den senaste TV:n och fortsätta att bedöva hjärnan. Grattis Sverige!

Kommentera

