Charmiga bilister – Taxi Stockholm och Securitas

Det händer ganska ofta att jag hör hur bilister gnäller över att cyklister inte följer trafikreglerna. Vissa bilister tycker t.o.m. att det borde vara ”skottpengar” på cyklister.

Utöver det faktum att det är bilisterna som står för majoriteten av dödsfallen i trafiken och inte cyklisterna så kan vi ju ändå ta en liten titt på hur bilister beter sig.

Dessa foton tog jag natten till idag medan jag färdades från en punkt till en annan:

taxi2taxi1Den här taxiföraren från Taxi Stockholm står alltså parkerad mitt på en cykelväg/gångbana. Om han hade fortsatt förbi den, d.v.s. på bilens högra sida, så finns där en gigantisk parkering. Men nej, det är bättre att ställa sig så att man inte stör biltrafiken och det gör ju inte så mycket att han är i vägen för cyklister och fotgängare.

securitas 1

securitas 2Endast några meter bort från taxin stod denna bil från Securitas parkerad mitt på cykelvägen/gångvägen. I den satt inte ens en förare. Detta trots att den gigantiska parkeringen ligger alldeles i närheten. Man kan undra varför föraren inte ställde bilen på gatan. Kan det vara för att den inte får stå på gatan? Men vad är det som säger att den får stå på trottoaren?

personbil 2personbil 1Någon kilometer bort så går cykelvägen ut i en bilväg genom ett bostadsområde. Därefter är tanken att man ska kunna cykla upp på cykelvägen. Som ni ser uppstår en viss problematik när en bil står parkerad rakt framför uppfarten. Jag undrar vad den bilisten skulle säga om han/hon under en tur med bilen plötsligt skulle vara tvungen att stanna för att en cykel stod parkerad mitt på bilvägen och att det enda sättet att komma runt är att lyfta upp bilen på den andra vägen?

En gissning på hur det skulle låta då: ”Djävla cyklistdjävlar som inte kan följa trafiklagarna! Hur fan kan man vara så djävla dum i huvudet att man parkerar mitt på vägen?! Vem som helst fattar ju hur korkat det är förutom de där dumma cyklisterna! Det borde vara skottpengar på dem!”.

Bilister hycklar alltså inte enbart när de säger att de kör ”miljövänliga” bilar (jag kallar det inte för vänskap om en av mina vänner säger att den ska skada mig mindre än vad mina ovänner gör, men ändå fortsätter att skada mig) utan även när det kommer till att följa trafikreglerna.

Respektlösa idioter är vad de är.

2 responses to “Charmiga bilister – Taxi Stockholm och Securitas

  1. Gött med medborgarjournalistik! Ett annat problem är bilar som kommer från en sidogata och blockerar hela cykelbanan medan de väntar på att det ska bli fritt på den större vägen som de ska svänga ut på. Tänk om man som cyklist hade ställt sig mitt i vägen och blockerat för bilarna varje gång man ska svänga!

    Funderade lite på uttrycket bilväg. Det är bättre att skriva ”allmän väg” tycker jag. Eller enbart ”väg”. Uttrycket ”bilväg” ger ett erkännande till den nuvarande anomalin att de allmänna vägarna är planerade som om bilar är de enda fordonen som har rätt att färdas där.
    I och för sig är allmän väg inte heller helt korrekt eftersom det inne i städerna egentligen heter kommunal väg/gata.

    • Nils, jag har samma erfarenhet. Bilisterna ställer sig också gärna på övergångsställen innan de ska ut i en korsning också, trots att de egentligen ser lika bra av att stanna innan övergångsstället. Sedan har vi fenomenent med det dragna sträcket innan övergångsstället. Framför sträcket brukar cyklister få stå, där det är markerat. Ofta ser jag bilister som efter ett tag brukar köra ända fram till övergångsstället vilket ju helt tar bort poängen för cyklisterna att ha den platsen fri. Några gånger har jag knackat på rutan och sagt att de inte får stå där, då har jag fått svaret ”Men det blir ju snart grönt!”. Undrar som de skulle säga samma sak till en trafikpolis.

Kommentera

