Tankar kring TV-reklam

I och med att jag för tillfället är sjuk (jag hoppas att det är svininfluensan) så spenderade jag en liten tid igår kväll med att titta på TV. Det är något jag mycket sällan gör. Under den korta tiden hann jag se en del TV-reklam, vilket detta inlägg ska handla om.

Den första TV-reklamen som fick mig att reagera var för ett smärtstillande medel som heter Voltaren T. Enligt reklamen för denna produkt gör produkten att man inte känner smärta och därför kan man då röra på sig mer aktivt. Det första jag tänkte är att smärta är något man känner för att något är fel på kroppen och att ta bort upplevelsen av smärtan men inte orsaken till den rimligtvis bör kunna vara direkt farligt. Trots det sade en röst ”Voltaren T, för ett liv i rörelse”.

Nästa reklam som jag reagerade över var för Svenska Kyrkan. Den var ganska kort men avsutades med meningen ”Låt oss lyfta fram din bön!”. I och med att jag inte är troende själv så har jag ju inga böner att lyfta fram, men jag tänker att om jag vore det så skulle jag undra hur de kan garantera mig detta. Låt säga att jag ber till denne gud varje dag, kanske t.o.m. flera gånger om dagen, och tycker att resultatet av min böner inte är särskilt bra. D.v.s. att gud inte gör som jag vill att gud ska göra. Menar Svenska Kyrkan att de då kan garantera en högre avkastning på min böneinsats? Eller hur fungerar det egentligen? Och vad händer om man går med i Svenska Kyrkan och märker att bönerna inte slår in lika ofta? Får man pengarna tillbaka?

Jag lyckades även se slutet av en reklam för ett bilmärke, i detta fall Toyota. I slutet av reklamen sade en röst ”Vår resa mot nollutsläpp fortsätter”. Vad menar de med det egentligen? Att bilen i sig inte ska släppa ut något eller att deras fabriker inte ska göra det? Något säger mig att Toyotas fabriker släpper ut en hel del saker som är skadliga för miljön. Faktum är att det snabbaste sättet att nå nollutsläpp är att inte köpa en Toyota överhuvudtaget och att inte resa, d.v.s. inte med hjälp av ett motordrivet fordon. Jag undrar varför Toyotas reklam inte säger detta…

Sist men inte minst måste jag ta upp en reklamslogan som jag har funderat över ett par gånger, d.v.s. jag såg inte reklamen igår men eftersom jag nu ändå tar upp ämnet kan jag även ta upp detta: vad menar tvättmedelföretaget Via när de säger att smuts är bra? Om det nu är så djävla bra så behöver man väl inte använda deras produkt? Nu vet jag ju att de via sin reklam visar bilder på människor som är aktiva, och att det är det som är bra. Men det har ju inte med smutset i sig att göra. Smuts är inte bra, så enkelt är det. Och vore det bra skulle man inte tvätta sina kläder. Om man låtsas att smutsiga kläder är bra av någon anledning men att det ändå är bra att tvätta dem, så kan man ställa sig frågan hur bra det är för miljön? Inte så bra.

Jag tycker att det är oerhört märkligt att företag (eller Svenska Kyrkan) får häva ur sig en massa skit som är direkta osanningar. Det är oansvarigt, men man ska inte förvänta sig något annat i ett samhälle som vårt.

2 responses to “Tankar kring TV-reklam

  1. Har heller aldrig förstått grejen med att ta bort smärtan. För det är precis som du säger; smärta tala rom att nåt är fel. Så vi skjuter budbäraren och kör på som vanligt. The western way. 🙂

  2. Pingback: Bolag anmälda för falsk marknadsföring medan politiker och media går fria « Juggen reflekterar över intryck

Kommentera

