Tips till bilister

http://www.break.com/index/dont-text-and-drive.html

Mitt tips är att ni inte ska köra alls.

4 responses to “Tips till bilister

  1. Ännu en gång vill jag ”försvara” bilisterna. Jag erkänner (stolt) att jag klarar utav att pilla med mobiltelefonen, (och annat) under tiden som jag kör. Dock gör jag endast detta när tillfälle ges. Du kanske tänker nu, ”det är aldrig tillfälle”. ?
    Hur många cyklister pillar inte med sina mobiltelefoner under tiden som de vistas i trafiken?
    Tyvärr finns där människor som får lära sig ”en läxa” under mindre trevliga situationer, (som i videon), -och människor som inte alls lär sig, och de som lär sig efter en ”nära-döden” upplevelse. Jag tillhör den sista kategorin där. För ett år sedan, och 18 dagar sedan (jag tänker på incidenten varje gång jag sätter mig i min bil, det vill säga flera gånger per dag) var jag med i en olycka, -där jag hade otur, men också mig själv att beskylla. Men jag hade ”tur i oturen”, -en väldigt sådant tur! Och kommer att föralltid bära med mig utav mina kunskaper om vad en bil (och andra trafikanter) kan leda till.
    ”Vem fan gav han/hon körkort egentligen?” tänker jag också på ofta, -och anser att, vare sig det är en cyklist eller bilförare det handlar om, -bör denne veta hur sitt fordon fungerar! Alltså, jag anser att de är för lätt att ta körkort (de bör lägga större vikt på hur egentligen bilen fungerar vid ett bilförartest) och för övriga trafikanter: kunskapen som ges i skolan om trafiken är inte tillräcklig, vilka förarprov bör en cyklist klara?

    • Exakt, det är aldrig tillfälle eftersom jag menar att du aldrig kan veta i förväg vad som kommer att hända. När du säger att ”tillfälle ges” så är det endast baserat på vad du tror, inte på vad du vet av den enkla anledningen att du inte kan se in i framtiden. Du väljer alltså att utsätta andra för risk eftersom du tror på saker.

      Alldeles för många cykliset pillar med sina telefoner men din argumentation håller en mycket låg nivå. Menar du att du skulle stjäla om alla andra stjäl, eller döda oskyldiga om andra också gör det? Sedan kanske du ska tänka efter vad du jämför med. Mig veterligen så är bilar betydligt farligare än vad cyklar är av den enkla anledningen att cyklar i regel väger runt 15 kg och färdas i sällan snabbare än i 30 km/h, medan bilar oftast väger mer än 1 ton och färdas sällan långsammare än i 50 km/h. Om du pluggat åtminstone lite fysik så kan du räkna ut vem du hellre skulle vilja bli påkörd av. Jag vet åtminstone vad jag skulle välja.

      Du pratar om ”läxor”. Hur menar du att en person som blir ihjälkörd av en annan person i en bil är sig en läxa? Om du är död kan du inte lära dig något.

  2. Genom att endast sätta sig i en bil, eller annat fordon, -är i sig att ta en risk. Du vet aldrig vem som är ute i trafiken, och hur pass fokuserad denna är. Det enda som man själv kan påverka, -är att göra valet om man själv är lämplig att befinna sig i trafiken eller ej.
    Jag menar inte att jag skulle stjäla om ”alla andra” gör de, -endast att pillandet finns på båda sidor, -på cykeln, samt i bilen. Och parallellen om cyklar och bilar har jag dragit endast för att JAG anser att dina jämförelser är rent ut sagt fjantiga. ”Läxorna”, -där syftar jag på min egen olycka (läxa), -på de som har haft ”tur i oturen” och kunnat använda detta till att göra kloka beslut, dra det nyttiga ur erfarenheten, -istället för att chansa.

    • Självklart är allt en risk. Du verkar dock medvetet missa poängen i det jag vill säga och poängen är att det finns bra alternativ till bilar och att bilar färdas i mycket högre hastigheter, är mycket tyngre fordon och är därmed mycket farligare än cyklar.

      Om du på något sätt menar att jag har fel så får du gärna kliva rakt ut på en cykelväg och se vad som händer, gör sedan samma sak på en bilväg.

      Att du sedan dessutom helt frångår miljöaspekten talar tydligt för att du inte vill acceptera att det du gör skadar andra människor. Du anser dig helt enkelt ha den rätten bara för att det är lagligt och för att ”alla andra” just gör det. För om det betraktades vara lika illa som pedofili så är jag övertygad om att du inte hade gjort det.

Kommentera

