30 cm från en säker död – en kärleksförklaring till bilismen

Igår var jag ute och motionscyklade med några vänner. Att cykla är för mig oftast en både positiv och negativ upplevelse. Den är positiv i bemärkelsen att jag tycker att det är rogivande, uppnår fysiskt välbefinnande, får se vackra omgivningar och givetvis hjälper mig att hålla mig frisk (eftersom jag nästan aldrig är förkyld eller blir drabbad av influensor, vilket jag blev ofta när jag var yngre och inte tränade mycket). Den negativa aspekten av cykling bidrar andra människor till. D.v.s. människor som planerat vägarna och inte anpassat dem för cyklism utan endast fokuserar på bilen som färdmedel, fotgängare som irrar runt som yra höns, andra cyklister som inte respekterar trafikreglerna, hundägare som låter sina hundar springa lösa på trafikerade platser  och sist – men defintivt inte minst – alla djävla bilister som jag snart kommer att avsky så mycket att jag börjar närma mig stadiet där jag kommer att säga upp bekanskapen med alla jag känner som kör bil, och det blir en del.

Så, varför avskyr jag bilister så mycket mer än alla dessa andra faktorer som är störande när jag cyklar? Jo, av den enkla aledningen att de andra sakerna faktiskt bara är störande. Ja, jag har ett par gånger ramlat av min cykel, nästan ramlat eller nästan kolliderat med cyklister, fotgängare och hundar. Detta eftersom de inte respekterar trafikreglerna. Skillnaden mellan dem och bilister är att jag i samtliga fallen inte upplevt att kollisionen skulle varit lika allvarlig som att kollidera med en bil. Att kollidera med en bil är livsfarligt, helt enkelt.

Därför ska jag nu berätta vad som inträffade under gårdagens cykeltur.

Jag mötte upp mina vänner vid Västerbron på Södermalm. Vi hade tänkt cykla ut mot Ekerö men såg stora regnmoln där och vinden verkade blåsa ditåt.  Därför valde vi att cykla i motsatt riktning ut mot Saltsjöbaden och Älgö, som är en av mina favoritsträckor. En av anledningarna till att jag gillar att cykla dit är att det är en vacker väg att cykla och att stora delar av cyklingen sker på inte så trafikerade landsvägar, där det oftast går bäst att cykla till skillnad från konstiga cykelvägar med gropar i och som leder en ut i ett virrvarr av idiotiska utflyker i och med att skyltningen oftast är under all kritik.

Turen ut till Älgö flöt på ovanligt bra. Det var lite trafik igår och solen sken. Föutsättningarna för en bra cykeltur var perfekta. Ute på Älgö tog vi en kort paus och vände sedan tillbaka. Det var kort efter detta som den spännande incidenten inträffade.

När man färdas till och från Älgö gör man det på Älgövägen. Innan och en liten bit in på Älgö är vägbanan delad, d.v.s. för trafik i olika färdriktningar. Därefter smalnar den av och mittstrecket finns inte kvar. Incidenten inträffade där vägbanan är delad. Jag cyklade ca 100 m framför mina två vänner och det var en nedförsbacke. Min hastiget var ca 45 km/h och jag var precis på väg in i en vänstersväng, således lutade jag cykeln aningen mot vänster och cyklade in mot mitten av ”min” sida av vägbanan för att hålla mig på lagom avstånd från högerkanten.  Då såg jag att det kom mötande trafik på vänster sida men i och med att det är en tillräckligt bred väg för två bilar att passera var ju det inte ett problem, fram till att en bil bakom den första bilen plötsligt kör ut i mitt körfält, precis framför mig(!), för att köra om den första bilen. Detta i en kurva! Lyckligtvis reagerade jag snabbt, lyckades väja undan till höger så pass mycket att jag nästan körde av vägen och bilen missade mig med ca 30 cm. Annars hade vi frontalkrockat.

Jag fick en chock givetvis och jag skrek i full hals efter bilen ”Din djävla idiot!” och bilen försvann bara bakom en annan kurva. Nu till det intressanta.

Bilen som denna idiot körde om färdades i ganska lagom hastighet, m.a.o. det såg inte ut som att den körde för långsamt. Snarare var det så att bilen som körde om körde på tok för fort.  Det var fel nummer ett. Fel nummer två var att föraren valde att köra om trots mötande trafik. Fel nummer tre var att föraren gjorde detta i en kurva. Fel nummer fyra, och det är detta som nästan fascinerar mig mest, är var detta inträffade. Här är en karta på området taget från min Garmin GPS.Platsen för incidenten

Den dåligt ritade röda fläcken (jag är ingen konstnär) markerar var det inträffade. Där de gulsvarta prickarna tar slut är ändhållplatsen för bussen som åker ut till Älgö och mycket längre ut än så går det inte att komma med en bil. Det är det som är det fascinerande, att trots att det omöjligt kunde vara längre än max 3 km kvar till förarens destination så valde föraren att köra vårdslöst och utsätta andra för livsfara och sig själv för fara, bara för att komma fram till sitt mål några sekunder före.

För mig är detta höjden av dumhet och arrogans och det var vad som gjorde mig så fruktansvärt arg. Jag är en motståndare till våld, men i ett läge som detta så blir jag ursinnig, och hade jag på något sätt i den stunden kunnat få tag i den fega föraren som smet i sitt motordrivna metallskal (vilket de alltid gör, jag har aldrig varit med om att de stannar och ber om ursäkt) så hade jag med all säkerhet slagit människan i ansiktet så mycket jag bara orkade, bara för att den är en hänsynslös idiot. En sådan människa ska INTE ha körkort, så är det bara. Det tråkiga är att väldigt många kör just så, alldeles för många.

Nu till några detaljer. Om jag exempelvis hade varit en motorcykelförare hade jag antagligen krockat med bilen, detta eftersom motorcyklister brukar köra mer i mitten av vägbanan, oftast kör snabbare än en cykel samt att min cykel är väldigt lätt och därför snabbmanövrerad, vilket en motorcykel inte är.

Den enda anledningen till att jag kan skriva detta idag är min reaktionsförmåga och det faktum att jag inte färdades lika snabbt som bilen eller andra motordrivna fordon. Och visst, jag hade hjälm på mig men det hjälper inte i en kollision med en bil, hjälmar hjälper vid olyckor som innefattar att man kanske klantar sig på cykeln, vilket inte riktigt är samma sak, även om man färdas i 40 km/h.

Trots det ska cyklister hela tiden anpassa sig efter bilisterna, som det så bra beskrivs här. Tack för tipset Erik!

Andra må tycka att det här med peak oil är hemskt men själv ser jag faktiskt fram emot det, trots att det kommer att drabba mig också. Det ska bli väldigt kul att se alla lata djävlar vara tvungna att röra på fläsket och då får vi se hur många som kommer att håna cyklisterna som faktiskt redan innan anpassat sig åtminstone till självtransporten.

Och om idioten som nästan dödade mig igår läser detta, mot all förmodan, så har jag en sak att säga dig: jag hoppas att du blir invalidiserad i en trafikolycka, ditt hänsynslösa och korkade svin. I ditt fall lär ju du vara anledningen till det som brukar kallas för trafikolyckor, men det är inte olyckor om man inte ser det som djävligt olyckligt att idioter som du får sitta bakom en ratt och förstöra livet för andra människor.

9 responses to “30 cm från en säker död – en kärleksförklaring till bilismen

  1. Jag skäms över idioterna som liksom jag bor på Älgö. Det finns gott om dem! I söndags var jag ute och gick på Älgövägen där det fortfarande inte finns någon mittmarkering. Då kom en idiot i en röd låg bil och i kurva som körde minst 80 km/h! Tänk Dig hur fort han och många andra kommer att köra när Älgövägen breddats från 5 till 17 meter just nedanför mig i alla fall! Det som pågår just nu på Älgö – förberedelser för att genomföra den nya detaljplanen – är inte värdigt vettiga människor! Den nuvarande hastighetsgränsen på 50 km/h vägen skall snart limiteras till 40 km/h och sedan så skall den nya vägdragningen göra det möjligt att köra 100 km/h! Det kommer att sluta med olyckor som nästan aldrig tidigare förekommit (2 st sedan 1994) där det under samma tid på Solsidan skett 14 olyckor med bredare väg, trottoarer och belysning! Det kan bara sluta på ett enda sätt, vårt kommunalråd till sociopat, Erik Langby, måste efter vägens breddning sätta ut vackra blomsterlådor och liggande poliser för att göra vägen något så när trafiksäker. Om man i stället hade låtit vägen vara med några smärre justeringar för några miljoner så hade man sparat inte bara investeringen utan också skötseln av alla blomlådor! Sverige är ett lingonkungadöme! Det bevisas ytterligare en gång av vår ”hövding”, herr Langby! För den som undrar vad jag menar med lingonkungadöme är det bara att läsa på min hemsida,www.fastighetsanalys.se

    • Hans, inte ska du skämmas för vad andra gör.

      Jag visste inte att vägen skulle breddas. Märkligt… Hur motiverar man detta? Det kan ju knappast vara att det är mycket trafik, för det är det inte. Dessutom kunde de istället lägga pengar på att bygga en cykelfil i sådana fall så att cyklister inte riskerar att dödas av galningar likt den du beskriver. Det finns ju ingen som helst anledning att köra i 80 km/h där. Det är direkt livsfarligt, även mot andra trafikanter. De borde snarare sätta ut en polis där som plockar körkortet av alla som kör för fort, så har man löst problemet på en gång. för det är ju verkligen en begränsad mängd bilar som kör till Älgö, med tanke på att det är en återvändsgränd.

  2. Ja du, vad kan man säga. Många bilister har tyvärr inställningen att de äger vägarna. Bilen är ett otroligt lättsamt och effektivt sätt att ta sig fram på och då blir det tydligen lätt att glömma allvaret i trafiken. Tyvärr verkar många bilister ha en negativ inställning till cyklister, trots att det är vi som har rätten på vår sida om man jämför den fara/skada vi utsätter omvärlden för. Delvis beror det på att bilen har blivit en självklar statussymbol som regerar. Nej, det situationen du beskriver är verkligen helt sjuk och det är lätt hänt att förknippa den med de rika älgöbornas arrogans inför oss vanliga människor. Sedan gillade jag din utförliga text för att du tog upp ett annat problem som vi cyklister ständigt lider av. Cykelvägar är gjorda för barn som är ute på sin första cykeltur, inte människor som ska ta sig från punkt A till punkt B för ett specifikt ändamål. Dessa nyttocyklister existerar knappt för de beslutsfattande organen. All skyltning för långcykling handlar om att följa Näckrosleden eller någon annan serpentinväg. Att hitta den gamla vägen, t.ex. från Södertälje till Strängnäs, är inte meningen. Tillbaka till skämtet cykelvägar. Det är tänkt att man ska följa dessa små pissvägar, trots att det är smått livsfarligt att köra rakt fram i en T-korsning där bilarna ska svänga till höger. I de fallen då bilarna ska lämna företräde kan du glömma att de gör det, åtminstone om du som cyklist kommer ifatt dem bakifrån. I de fallen då trafikljus är uppsatta för cyklisterna måste du ofta stanna för att trycka på knappen innan du kan cykla vidare. Säg den bilisten som är beredd att göra det! Nej, du har så rätt. Den här världen är gjord för de förbannade bilisterna.

    • Johan, jag håller med dig fullständigt. Det värsta med att behöva trycka ner knappen för att passera är faktiskt att de ofta sitter på fel sida av färdriktningen vilket orsakar märkliga situationer med mötande cyklister. De där slingrade vägarna du nämner är ju fint en vacker sommardag, men vad ska man göra om man faktiskt använder cykeln som transportmedel? Då ska man cykla på en gropig grusväg som inte är uppmärkt. D.v.s. man följer den en viss sträcka och plötsligt kommer en korsning utan skyltar, och då ska man tydligen använda något sjätte sinne för att kunna hitta vägen. Ytterst märkligt, menar jag, och man hade aldrig accepterat att ha så för bilister. På samma sätt finns ingen genomfartsled för cyklister. Ta Södermalm som exempel: bilarna passerar genom Söderleden medan cyklisterna måste cykla på Götgatan med massor av trafik och fotgängare som irrar runt som höns mitt på cykelvägen. Att Götgatsbacken dessutom är gågata numera gör det ännu värre att passera md cykel.
      Det tråkiga du säger om att cykelvägarna är gjorda för barn är dessutom att många verkar använda cykelvägarna för att lära 4-åringar att cykla på. Det är ju skitbra när man kommer cyklande i 30 km/h. För att inte tala om att man enligt lag måste leda cykeln över vissa övergångsställen. Varför behöver bilister inte leda bilar? Eller ta som exempel alla cykelvägar som följer en huvudväg och som korsas av alla vägavfarter som är dolda bakom buskar där man måste bromsa in varje gång i rädsla för att en bil ska köra rakt ut i en, medan bilisterna på vägen har klart utsikt och inte förväntas bromsa. Detta eftersom de bilisterna som ska köra ut på vägen ställer sig mitt i cykelvägen när de ska få bättre sikt om det kommer trafik på vägen. Det är ju verkligen ”bra” för cyklisterna.
      Jag blir så trött varje gång jag tänker på det, det är faktiskt fruktansvärt att vi som värnar som miljön, andras liv, vår hälsa och kostnader för samhället är de som drabbas hårdast och dessutom utsätts för en massa har från bilister.

  3. Ja, Juggen. Vi har ju en rätt lika syn på det här med trafiken. Jag försökte en gång påverka Vägverket genom att skicka in ett klagomail. De tog mailet på allvar, men tyvärr har jag inga större förhoppningar att de ska ta till sig kritiken. Det finns onekligen pengar för att sponsra cyklismen, men frågan är om de används på rätt sätt (vem som nu avgör det).

    • Tyvärr så tror jag inte att pengarna används på rätt sätt. Problemet är att cykeltrafiken hela tiden hamnar i kläm som ett nödvändigt ont. Därmed hittar man en lösning som passar bilisterna, inte cyklisterna.
      Jag har en massa idéer om hur man skulle kunna förbättra miljön för cyklister och minska bilismen, problemet är att ingen skulle vilja finansiera det. Detta eftersom människor är så rädda att ändra på sina vanor och fortfarande utgår ifrån att det alltid kommer att finnas bensin. Samt att de givetvis inte bryr sig om att de utsätter andra för fara.
      Många människor är egoister, helt enkelt.

  4. Allah cyklar inte. Jag har en häst med tuttar =)

    • Allah, vem skulle inte vilja ha det?
      Men du har ju turen att vara gud. Vi vanliga dödliga får nöja oss med att cykla.

  5. Om den gode juggen är snäller så ska Allah i sinom tid belöna dig med en egen häst med tuttar

Kommentera

