Skogsavverkningen är ett stort hot mot miljön

Som de flesta säkert har hört talas om så har det i några år nu pågått en debatt kring huruvida mänskligheten står bakom klimatförändringarna vi bevittnat de senaste åren. De flesta hävdar att så är fallet medan vissa andra påstår att det är en bluff, dock har jag själv svårt att se vad någon tjänar på den s k bluffen. Det som dock är utmärkande för dem som hävdar att det är en bluff är att det verkar som att de är ytterst obenägna att vilja ändra på sitt levnadssätt.

Som jag tidigare har nämnt så har tyvärr många ”glömt” (medvetet?) att miljöproblemen inte enbart består av det s k klimathotet. Det släpps exempelvis ut enorma mängder gifter från industrier varje sekund i vår miljö, gifter som påverkar nästan allt levande. Det är en av anledningarna till att det idag utrotas fler arter än någonsin tidigare, på en mycket kort tid. Ett annat problem är att vi människor i jakt på råvaror förändrar miljön så pass mycket att det liv som tidigare vistats i området dör ut eller tvingas bort till mindre områden.

I Sverige är idag högst 5 % av all skog ursprunglig och ungefär 10 % av all skog är över 120 år gammal. Detta är en oroväckande låg siffra i och med att de nyodlade skogarna, som snarare är att jämföra med åkermark med samma gröda, inte gynnar den biologiska mångfalden. Detta innebär att många arter endast klarar sig i skogar som inte skövlas och som påverkas av ”naturliga” saker som väder, bränder, djur och andra växter. Denna naturliga påverkan kan i vissa fall vara själva förutsättningen till mycket liv och tar man t.ex. bort träd som långsamt multnar på marken så tar man samtidigt bort bostaden för många insekter och djur, som i sin tur är föda åt vissa fåglar och andra djur, som i sin tur fyller andra funktioner i det ekologiska systemet. D.v.s. att även om ”skogen” i sig finns kvar förstörs olika nyckelbiotoper vid skogsavverkning som många djur och växter är beroende av för sin överlevnad. Detta är något skogsbolagen är skyldiga att undvika om de ska certifieras som miljövänliga av FSC. Trots kraven för att bli certifierad så struntar skogsbolag som Bergvik Skog AB, Stora Enso och Korsnäs i att följa dessa krav. Dessa har bevisats vid flera tillfällen och jag kommer så småningom att återkomma med mer fakta om platser och fotografier på hur det kan se ut när de s k certifierade och ”miljövänliga” skogsbolagen skövlar naturen.

Det viktiga är att allmänheten inte låter sig luras av skogsbolagens falska marknadsföring som miljövänner – det är de inte. Deras kalhyggen och skogsplanteringar hotar många växt och djurarter. Den biologiska mångfalden blir ett minne blott vilket i sin tur hotar skogens resistens mot olika inverkan från skadedjur eller väder. I en blandskog med genetisk diversifiering ökar chansen kraftigt för att många arter överlever. I en planterad skog där de flesta träden har samma moderplanta kan effekten av ett angrepp vara katastrofalt. Därför besprutas skogarna med gifter, t.ex. Gifter som hamnar i vår föda och i vattnet.

Sammanfattningsvis kan man säga att skogsbolagens behandling av våra skogar får väldigt stora effekter på vår omgivning eftersom skogsindustrin är en så pass stor industri i Sverige. Hade det skett i en liten skala hade det ju givetvis inte varit värt att nämna då effekten hade varit försumbar. Det är den inte nu, långt ifrån. Det intressanta är att våra kära politiker inte verkar bry sig om detta i det närmaste lika mycket som de gör gällande den stora ”samhällsfaran” fildelning. Varför? Jo, för att den senare lagstiftningen gynnar företagen. Om de skulle lagstifta på samma sätt och ge oss medborgare rätten att ställa skogsbolagen inför rätta på samma villkor som exempelvis skivbolag godtyckligt kan göra med enskilda individer, ja då skulle nog skogsskövlingen minska drastiskt. Men visst, hur dum är jag som jämför nedladdade låtar och filmer med skövlad skog? Det första är ju att jämställa med stöld, enligt reklamkampanjerna, och det senare är ju bara att bedriva en verksamhet. Det rör sig knappast om förstörelse av livsförutsättningar för allt liv – alltså mord.

Som sagt, jag kommer att återkomma i ämnet och ber er så länge att läsa Cornucopias och Flutes bloggar där ni läsa mer om ekologiskt lant- och skogsbruk.

Till min stora glädje fick jag av min vän (gissa vem) som inspirerat mig till detta inlägg veta att filmen The Corporation nu finns tillgänglig att se på Youtube. Jag såg den för några år sedan men den är minst lika aktuell nu. Se den!

Flera relevanta länkar:
http://www.storyofstuff.com/

http://svt.se/planeten

http://www.klimataktion.se/node/677

6 responses to “Skogsavverkningen är ett stort hot mot miljön

  1. Håller med om att klimatfrågan tagit över för mycket av debatten.

    Vill också passa på att tipsa om min blogg.

    http://dark-and-green.blogspot.com

    • Och ditt påstående styrks av en länk till Flashback?
      Intressant…

      Om du har något vettigt att tillföra detta ämne, säg det rakt ut.
      Att säga att någon har fel men inte säga vad den har fel i är tämligen poänglöst.

  2. Rickard Melkersson

    Absurt sent svar, glömde helt enkelt bort dig.

    Jag trodde du var intresserad av att lära dig något, därför länkade jag till inlägget ifråga (”Lantbruk” är mitt nickname på flashback).

    Men du är väl bara en i raden av många arroganta och trångsynta innerstads-vänsterliberaler som alltid vet bäst om allting. Eller har jag fel?

    Vill du att jag ska förklara för dig varför du har fel, så säg till. Nämn också gärna vad det är specifikt du vill att jag ska förklara. Inlägget ifråga sammanfattar dock ganska väl varför.

    Att skriva; ”Det viktiga är att allmänheten inte låter sig luras av skogsbolagens falska marknadsföring som miljövänner – det är de inte” är inte bara en ofattbar förolämpning mot oss som bor på landsbygden, utan det tyder också på en ofattbar okunnighet. Det måste du väl förstå varför, eller? Om inte så ger jag dig följande ledtråd: ekonomisk förening.

    Men det är säkert mer bekvämt för dig att sitta vid datorn och skriva ner en massa skit som går i temat; ”dumma, korkade bönder som bara tänker på pengar”, än att faktiskt lära dig något.

    Mvh

    • Rickard, jag har haft en diskussion med dig tidigare. Jag lär mig av mina misstag, d.v.s. jag diskuterar inte med människor som argumenterar på din nivå.

      T.ex. kallar du mig för vänsterliberal utan att ha den minsta koll på mina politiska åsikter. För det andra så påstår du att jag är en innerstadsperson. Du, som uppenbarligen inte kan läsa, har helt missat att jag hänvisar till vad vänner till mig som bokstavligt talat bor i skogen har berättat för mig, baserat på biologiska fakta.

      Du har inte ens läst mitt inlägg, vilket tydligt framgår av din kommentar om ”dumma, korkade bönder som bara tänker på pengar” eftersom det aldrig är något jag har skrivit. Jag har skrivit att skogsbolagen vill avverka den lilla naturskog som finns kvar i Sverige och att skogsmarken till 100% ska bestå av plantageskog, om de får sin vilja igenom. Om du är obildad och inte kan läsa så är det knappast mitt problem. Sätt dig i skolbänken och återkom när du har lärt dig något.

  3. Sådana människor som du behövs; tvivels utan!! Jag har och reflekterar stort över dagens svenska och internationella skogsskövling. Tycker du uttrycker dig mycket sakligt i ämnet – jämförelsen med fildelning är ok…. Tack för dina ord och ditt engagemang i ämnet skog. Bugar och Bockar!! // P 🙂

Kommentera

