Inte oväntat, men ändå…

Jag läste precis i Alltommotor.se att ”viltolyckorna” ökar. Viltolycka… Det låter oskydligt på något sätt. Något är vilt, sedan råkar det vilda ut för en olycka, därefter är det inte lika vilt längre utan väldigt dött. Under första halvåret 2009 har det rapporterats 19 000 viltolyckor.  Vi tar det igen, 19000 olyckor!

I artikeln står det att olyckorna ökat kraftigt p.g.a. att viltstammarna är på väg uppåt, men också för att fler rapporterar dem. Vilken tur att det inte beror på att fler blir ihjälkörda, av låt säga bilister. För viltolyckor inträffar nämligen av sig själva, namnet antyder ju inget annat.

Trots det står det längre ner i artikeln att det tydligen är bilister som kör på dessa djur. Det hade jag aldrig kunnat tro! Lyckligtvis står det även att ”antalet omkomna i samband med olyckorna har minskat” och jag antar att de menar djuren, eftersom det är dem artikeln handlar om. Vilken tur att flera klarar sig! Detta trots att det först är de skadade människorna som hjälps, inte djuren som dessa människor kört på.

Det står att ”Om man råkar ut för en viltolycka är det viktigt att först och främst ta hand om skadade personer, men även varna andra trafikanter och markera olycksplatsen för att underlätta eftersök av skadade djur.”. Är det för att hjälpa de skadade djuren att bli friska eller är det för att avliva dem? Precis som de gör med djuren Jan Guillou skadeskjuter alltför ofta (enligt ryktena) när han är ute i skogen och leker jägare för att känna sig lite manlig? Notera att man ska varna andra trafikanter, inte andra djur. Stackars trafikanterna har det inte lätt i sina bilar inte.

Under mina dagar som cyklist har jag inte en enda gång råkat ut för en viltolycka. Med tanke på hur vanligt förekommande de verkar vara måste det ju bero på ren tur. Det kan knappast bero på att jag inte färdas i ett mordvapen som är alldeles för snabbt och farligt för en människas fysiska förmåga att kunna hantera det. Så kan det inte vara, för vore det så skulle ju våra omtänksamma politiker gjort något åt detta för länge sedan.

4 responses to “Inte oväntat, men ändå…

  1. Bra sagt! En annan sak i sammanhanget: Älgjakt försvaras ofta med just viltolyckorna. Men vem var här först vi eller älgarna? Samtidigt klagar jägarna på att rovdjuren dödar för många älgar!? Det vore väl i så fall bara bra så slipper vi. Och rovdjuren gör det ju trots allt av nödvändighet för att få föda.

    • Tack Bengt! Det är väldigt mycket här i världen som är motsägelsefullt tyvärr. T.ex. så finns det en s k nollvision i trafiken (den gäller uppenbarligen inte djur) och det finns statistik som visar att olyckorna miinskar när människor kör mindre bil, vilket är logiskt. Därför föreslår nu Alliansen en satsning på en ringled runt Stockholm, vilken med största sannolikhet kommer att öka bilismen (ett i alla fall, innan oljan blir för dyr). Visst, kanske kommer färre olyckor att inträffa i innerstan, men de kommer istället att flyttas ut. Inte nog med det, det är ju givetvis sämre för miljön om fler använder bilar.

  2. Kul och bra skrivet, Juggen! Visst är vår moderna värld lite absurd ibland.

    • Tack Flute! 🙂

      Ja, och den är inte bara lite absurd tyvärr. Det mest absurda är med vilken avsmak i blicken man bemöts av andra människor när man försöker förklara för dem hur farligt för omvärlden det de gör är.

      Jag är långt ifrån en ängel själv i sättet jag påverkar världen ur miljöperspektiv. Det hade ju klart varit bäst om jag bodde i en grotta kanske. Men det intressanta är på vilket sätt olika människor tar in information. Själv blir jag nyfiken och vill lära mig om hur jag ska kunna leva på ett mer långsiktigt hållbart sätt, medan den stora majoriteten tittar på mig som om att jag är en idiot och säger ”men jag MÅSTE ha bil” t.ex., och då ska man inte börja gå in på att de MÅSTE besöka sina släktingar ett visst antal gånger per år trots att de bor väldigt långt ifrån, att de MÅSTE åka på utlandssemester varje år, etc. Det är fascinerande att se dessa människors övertygelse att det de gör är en s k mänsklig rättighet. Det är det inte.

      Jag måste erkänna att jag kan bli lite skadeglad när jag tänker på att dessa människor ändå kommer att vara tvungna att ändra sitt beteende om en ganska så snar framtid. Det tråkiga är ju att det kommer att drabba en massa andra människor som inte alls har varit med och bidragit till det som komma skall, i lika stor utsträckning. Men hur mycket bilåkarna och superkonsumenterna än vill försvara sina resor och överkonsumtion så kommer de om några år vara tvungna att cykla eller att resa mycket, mycket dyrare. För mig kommer just reseaspekten inte att innebära en större skillnad förutom att jag antagligen kommer att känna mig mindre rädd när jag är ute och cyklar. 🙂

Kommentera

