Nu går det åt skogen, del 2

Givetvis är inte detta del 2 av min egen rapportering men något säger mig att de tillfälliga börsuppgångarna i Sverige under våren, och även andra platser, nu kommer att vända. Vi kommer alltså att se del 2 av finanskrisen som ”började” förra hösten. Egentligen började den för flera år sedan.

Svenska kronan tappar nu värdet efter den senaste räntesäkningen  samt att det händer ännu mer skoj som visar vart vi är på väg, Sverige lär hamna där också så småningom med tanke på vårt exportberoende.

Att råvaror handlas billigare tolkar jag som lekman att efterfrågan är väldigt låg. I dessa dagar när pengarna tappar värde med tanke på att det trycks nya i stora mängder borde förhållandet vara det motsatta, vilket tyder på hur illa ställt det verkligen är just nu enligt min uppfattning. D.v.s. det verkar som att ingen har pengar, håller hårt i dem eller att de ”försvinner” på ett magiskt sätt. Nu gissar jag bara, men jag tror att det här kommer att bli betydligt värre i och med att så få verkar vilja sanera skulderna utan försöker istället urvattna pengavärdet genom låga räntor och stimulanspaket. Jag får känslan av att det enda som upprätthåller det monetära systemet just nu är en illusion – eller önskan – om att allt är som vanligt. Det är det inte.

Jag undrar om man kan dra igång en vadslagning om hur lång tid letterna kommer att kunna hålla emot en devalvering. När den dagen kommer så är vi garanterat mitt inne i del 2. Trist förr oss, bra för Lettland. Hm, undrar om det är SEB och Swedbank som kommer att stå för notan då, eller blir det skattebetalarna? Det är en svår nöt att knäcka. 😉

Kommentera

