Nattens sista kritik…

…är direkt riktad mot Miljöpartiets Zaida Catalán. Det är sällan jag blir så provocerad av att höra en människa tala som jag blivit när jag sett dessa filmklipp av henne:

Jag anser att människor har rätten att få ha vilken åsikt de vill. Framför allt anser jag att människor ska få ta beslut över sina egna liv så länge dessa inte skadar andra människor. I Zaida Cataláns fall verkar det vara så att hon anser att hon bättre vet vad andra ska tycka och känna om saker än vad dessa människor själva gör. Inte nog med det så är hon direkt otrevlig mot personerna hon diskuterar med, försöker förminska dem, framställer deras åsikter som människofientliga och detta utan att en enda gång komma med ett riktigt argument. Klassikern är när hon frågar Magnus Betnér om han vill att hans dotter ska vara prostituerad. Är det inte upp till dottern att avgöra detta själv, eller får hon inte det eftersom hon är en kvinna?

Vissa verkar onekligen tro att kvinnors hela personlighet befinner sig i deras kön, således är varje fysisk beröring med ett kvinnokön ett riskoment för att kvinnan kränks något ofantligt. Detta verkar inte gälla män, inte om man får döma av Cataláns eviga tjat om ”kvinner” (som hon och Mona Sahlin säger). Nåväl, jag ska inte gå in i argumeneten djupare, det gör Cataláns meningsmotståndare väldigt väl.

En sak vill jag dock betona: varför säger alltid sexköpslagens förespråkare att man köper någons kropp om man köper sex? Och varför säger de inte att man gör samma sak om man går till tandläkaren eller en massör?

Är det inte så, precis som i de andra två fallen, att man faktiskt köper en tjänst? Jag har aldrig varit hos en prostituerad själv men av det jag hört så är det precis så fallet är. Om man köper deras kropp innebär det rimligtvis att man äger den och att man får göra vad man vill med den. Slaveri och människohandel är redan reglerat i lag, mig veterligen. Men givetvis använder sig sexköpslagens förespråkare av detta ”argument” för att smutskasta sina meningsmotståndare. Egentligen är det de själva som hyser förakt mot andra människor, deras omdömesförmåga, deras rätt till självbestämmande, frihet och integritet.

För övrigt tror jag att Zaida skulle tjäna på att inte skaka på huvudet så mycket, inte blunda för vartannat ord hon säger, sluta hävda saker om andra som inte är sanna och sluta lägga orden i mun på dem. Att döma av det jag sett så tycker jag personligen att hon är en vidrig och osympatisk människa. Jag hoppas att jag har fel. Jag är själv en miljövän, men ”tack” vare människor som Zaida kommer jag aldrig att rösta på Miljöpartiet igen. Uppenbarligen står MP numera för Moralistpartiet.

Kommentera

