Missriktad ilska och drömmen om en syndabock

Det är säkert flera som redan känner till fallet i Tyskland där en 31-årig egyptisk kvinna blev mördad av en 28-årig man under en rättegång för några dagar sedan. Kvinnans man blev även skottskadad under händelsen eftersom någon av vakterna tydligen öppnade eld mot honom. Det sistnämnda är det jag har mest synpunkter kring. Eftersom det alltid kommer att finnas galningar som 28-åringen finns det inte så mycket att göra åt det som inträffade. Sedan ställer jag mig givetvis frågande till hur en person kan ha med sig ett vapen in i en rättssal. Men, människor är dumma, jag har aldrig hävdat något annat. Då inträffar sådana här saker.

Det som fascinerar mig mest med denna historia är reaktionernahändelsen. I Egypten verkar det ha tagit hus i helvete p.g.a. att en person mördats av en galning. Antagligen eftersom kvinnan som mördades har egyptiskt ursprung. Hade hon haft svenskt ursprung hade de inte brytt sig ett skit, eftersom hon då inte är lika mycket värd, tolkar jag det som.

I artikeln kan man läsa att ”Inte sedan Egypten vann Afrikanska mästerskapen i fotboll har egyptierna samlats så under en gemensam fråga”.

Jag har ett förslag till en fråga dessa upprörda egyptier kan samlas under istället, och det är det faktum att de är fantastiskt bra på att döda varandra. Så, vad sägs om att börja där kära egyptier?

Nationalister och religiösa överraskar mig alltid positivt med sina logiska slutsatser och prioriteringar – alltid lika konstruktiva, alltid lika älskvärda och alltid lika dumma i huvudet.

32 responses to “Missriktad ilska och drömmen om en syndabock

  1. Dra nu inte alla Egyptier över en kam!

    • Klart att jag inte gör, det gäller givetvis endast de som är så upprörda utan att reflektera över hur det ser ut i deras eget land samt givetvis religiösa fanatiker och nationalister världen över. De finns överallt av alla olika slag, tyvärr. Hade det bara varit i Egypten hade jag firat.

  2. Angående trafikdöda så vet jag inte hur du tänker riktigt… I egypten har man 83 miljoner invånare, i Sverige har vi 9 miljoner. Så de har 9.2 gånger så många invånare som Sverige. Om vi säger att det dör ca 300 personer per år i Sverige så skulle det motsvara om Sverige var 9.2 gånger större 2760 personer per år. Om man sedan jämför vägstandard, trafiksäkerhet (t. ex. bilar som fungerar), osv…så ligger egypten faktiskt inte så långt efter…eller hmm, Sverige ligger inte så långt efter egypten…

  3. En annan grej, har du funderat på USA som är lyktan för västvärlden, de har minst 40000 trafikoffer varje år. Där dör det långt mycket mer människor än i egypten…inte springer vi runt och säger att amerikaner springer runt och dödar varandra?

  4. Men kan vi inte fråga oss varfor statistskt overepresentering av våldsbrott, mord samt våldtakter som begås av invandrare (ofta muslimska) mot svenskar inte får samma uppmarksamhet i media? Kan man inte erkanna detta? Vad det nu beror på kan vi bråka om, men att detta ar ett faktum ar ju sjalvklart. SVD, DN eller Aftonbladet hade aldrig haft rubriken ”Muslimsk man knivhogg svensk kvinna i rattsal”. Det hade stått ”Knivmord begått i rattsal” med information om brottet, inga specifika signalement. Denna censur hade kvarstått aven om mordet var av rasistiskt/kulturfientligt motiv mot tex en svensk kvinna.


    http://frianyheter.wordpress.com/statistik/overrisken-for-personer-med-utlandsk-bakgrund-att-misstankas-for-brott/

  5. Arvid:

    I Sverige dör det ca 400 personer i trafiken varje år. I USA mördas det (alltså människor som mördar varandra) ca 16 000 personer perår och uppåt. Och du har rätt, ”vi” säger inte att amerikaner springer runt och dödar varandra. Däremot så gör jag det. Inte nog med det, jag påstår att en stor del av mänskligheten gör det. Jag kanske inte uttryckte det tillräckligt tydligt, men det framgår (hoppas jag) om du läser mina övriga blogginlägg.

    TT: Det kanske är som du säger. Jag har inte tittat närmare på detta. Dock är det inte relevant i det här fallet och är inte det mitt inlägg berör. Det som är intressant är att så många människor i ett land som befinner sig relativt långt bort från Tyskland blir väldigt upprörda över att en enda person har mördats samtidigt som det dödas betydligt fler i deras eget land. Det jag försöker säga är att dessa människor antagligen inte hade brytt sig det minsta om denna kvinna om hon hade blivit påkörd av en bil. Men resultatet är detsamma – hon är död. Därför menar jag att religiösa och nationalister är irrationella.

    På samma sätt som du reagerar över att det inte presenteras vilken nationalitet eller religion förövaren har. Egentligen är det irrelevant så länge en person inte behandlas olika inför lagen p.g.a. sitt ursprung. D.v.s. i enskilda fall bör det inte spela någon roll från vilket land förövaren kommer och vilket land offret kommer ifrån. Båda är människor. Allt annat är larvigt mänskligt påhitt. T.ex. tror jag inte att du hade brytt dig lika mycket om detta om du inte var just svensk, vilket jag tror att du är (jag kan ha fel). Då vill jag meddela dig om att även svenskar begår brott, och ingen av dessa våldsbrottslingar är bättre än den andre.

    Det finns även ekonomiska brottslingar och jag misstänker att du kommer att hitta fler svenskar inom den statistiken än invandrare.

    Dessutom tror jag att du kommer att uppnå liknande resultat i din tabell om du jämför människor som är uppvuxna i områden med olika sociala förutsättningar och förmåner. Fattigdom och frustration brukar ofta föda den typen av handlingar. Men som sagt, mitt inlägg handlar inte om detta. Du får gärna återkomma med dina synpunkter vid ett annat tillfälle då jag tar upp ett sådant ämne, om jag gör det.

  6. Mycket bra skrivet, tummen upp!

  7. Det är avgjort vilka som förtjänar empati och solidaritet – och vilka som inte gör det. I Egypten lika väl som i Sverige. I Sverige kan ett hatbrott eller hets mot folkgrupp aldrig drabba en etnisk svensk, eftersom han inte ens räknas tillhöra någon folkgrupp, i sitt eget land. Visst är något skevt!

    • Det mesta som avser uppdelning av människor efter nationalitet är skevt. Begreppet hatbrott i sig är ju lustigt i sig. Det lär ju knappast vara så att en person utsätter en annan för det som brukar betecknas som hatbrott för att den älskar den andra personen. Att beteckna det som brott räcker. Alla ska vara lika inför lagen.
      Det de kära politikerna inte förstår är att det t.ex. är lagstiftning av det slaget som skapar en större segregation.

  8. Rassarna på din blogg verkar inte ha läst senaste rapporterna om hets mot folkgrupp där man inkluderade brott mot svenskar.

    Vidare har du missat poängen. Det är att kvinnan mördades pga sin religion. I en värld där islam är under attack i många länder, så mördas kvinnan och jag såg inte många rubriker eller inlägg om det. Medan det blev ramaskri om Neda i Iran i alla tidningar. Det är sådant som irriterar egyptierna och mig.
    Sättet hon mördades på och sättet hennes man skadades på är det som leder till vår ilska. Se på Neda i Iran, när hon mördades såg du tusentals människor ute på gatorna i hela världen, ifrågasatte du då varför de var så många som brydde sig om en enda person?

    • Hur vet du att dessa människor är ”rassar”? Du framstår ju minst lika fientlig själv i och med ditt sätt att uttala dig på om dessa människor som du inte vet så mycket om. Du bör lära dig skilja på begrepp.

      Jag har inte missat poängen. Du säger att kvinnan mördades p.g.a. sin religion medan jag säger att hon mördades av en galning. Enligt min mening – och det är min mening jag skriver på min blogg – mördar inte en frisk människa en annan människa p.g.a. att den har en annan religion. Den gör det för att något i huvudet inte riktigt fungerar som det ska.

      I Nedas fall beror reaktionerna på att regimen i Iran tydligt har markerat sin ståndpunkt, d.v.s. att de slår ner all opposition, även om den är fredlig.
      Mig veterligen finns det ingen lag i vare sig Tyskland eller Sverige som uppmanar statligt anställda att mörda andra människor, vare sig de är muslimer eller inte. Snarare betraktas morden som brott, till skillnad från vad det görs i exempelvis Iran om en milisman mördar en oskyldig kvinna. Att sedan just Nedas fall uppmärksamats extra mycket är också ett typsikt mänskligt beteende. Det finns ju många andra i Iran som lidit betydligt mer än hon. Givetvis förmiskar det inte hennes och hennes näras lidande, men det gör det inte exceptionellt heller. Däremot tycker jag att din jämförelse mellan dessa fall är väldigt konstig.

      Om du inte ser skillnaden på dessa händelser kan jag endast beklaga det. Och en annan skillnad i detta fall är att dessa människor i Egypten inte hade brytt sig om den mördade kvinnan om hon inte hade varit muslim. Själv tycker jag att det är tråkigt, vem det än är som mördas. Och jag blir varken mer eller mindre upprörd om den som mördas tillhör en viss religion eller inte, vilket du uppenbarligen inte gör. För du är religiös eller nationalist misstänker jag, annars hade du inte engagerat dig emotionellt just i denna fråga, och sådana har jag ideologiskt inget till övers för. Däremot önskar jag inte livet ur dig för det och jag anser att vi alla bör vara lika inför lagen och i samhället, hur konstiga dina åsikter än må vara (enligt mig). Du tycker säkert detsamma om mig, och då är vi jämnlika. Inte så dåligt va?

    • @Bahlool
      ”Se på Neda i Iran, när hon mördades såg du tusentals människor ute på gatorna i hela världen, ifrågasatte du då varför de var så många som brydde sig om en enda person?”

      De tusentals människorna var inte på gatorna enbart för Neda utan för alla döda, alla sårade och alla arresterade (minst 1200 varav 30 var journalister). De var ute för de miljoner som gick till valurnorna. De var ute för sina 70 miljoner landsmän. (Även om vi för diskussionens skull säger att hälften av alla iranier älskar Ahmadinejad och Khamenei såsom du och M.Omar gör så blir det 35 miljoner kvar.
      Så folk brydde sig om Neda PLUS 34 999 999 till.)

  9. Troende är dumma i huvudet enligt dig? Du skrev det själv i slutet av din s.k. blogg.

    Vet du vad? Du är dum i huvudet som ens uttalar dig så.

    Åsna.

    • Baserat på vad många troende faktiskt tror på måste jag säga att de har en väldigt livlig fantasi, väldigt likt många barns. Barn är barn, av vuxna förväntar jag mig annat.

      Du är givetvis fri till att ha din åsikt, men din argumentation är väldigt likt många andra idioters. D.v.s. du säger att jag är dum för att jag uttalar mig om en viss sak men du säger inte vad som är dumt i mitt påstående, medan jag själv ganska tydligt har redogjort för varför jag tycker att dessa människor är korkade.

      Om du inte kan argumentera emot det så framstår du givetvis som en ännu större åsna när du uttalar dig på det sättet, men jag antar att en åsna som du inte är medveten om det. 😀

  10. Skulle media rapporetera omde tyskar som mördats eller våldtagits av muslimer skulle varje tidning vara tjock som en tegelsten.

    • Klas, vad baserar du detta uttalande på? Eller är det vad du tror? Det är ingen större mening att hävda något utan att förklara varför man hävdar det, det blir mer tomma ord.

  11. Islam/muslimer = INTE en ras, etnisk folkgrupp eller nation = med andra ord INTE ”rasism” eller ”islamofobi”. Mannen gjorde sig skyldig till mord – punkt. Om det är rasism/islamofobi att kritisera islam, då är det rasism att kritisera ALLA religioner. Logiskt.

    • Håller med om att det inte rör sig om rasism om man kritiserar en religion eller t.o.m. är fientlig gentemot den. Däremot har begreppet islamofob använts av ganska många för det mesta, så det har blivit rätt så urvattnat. Men jag skulle bestämt kunnat hävda att mannen som mördade den egyptiska kvinnan var islamofob. Det ändrar dock inte det faktum att han dödade henne och att han ska dömas för mord. Hon dog ju inte mer p.g.a. att hon är muslim och mordet är inte värre just för att hon är en muslim.
      Mordet är lika hemskt vare sig hon är muslim eller inte, och det är på dessa grunder mannen ska dömas.

  12. Typiskt brainwashed av västerländska medier. Skäms du inte ?

  13. Det är rasism när man försöker antyda att en persons mörka hud eller hans religion spelar roll för att han begår illdåd i Sverige.
    Så varje gång en person begår ett mord, så är det nåt psykiskt? Du kan inte förstå att den bild av islam och muslimer som sprids i väst, kanske är orsaken till de här morden? Menar du att alla SS soldater var psykiskt sjuka?

    Orden hon fick höra har vi muslimer ofta hört. Skillnaden är att hon gjorde något åt det. Det var misstaget som kostade henne livet. Neda var obetydlig. Irans ståndpunkt är att man ska demonstrera men inte göra revolt eller förstöra…demonstranterna började bränna ner, angripa polisen och uppmana till mord på presidenten och på khameini..om du tror du hade kunnat komma undan med sånt beteende i något annat land, så drömmer du.
    Det är rätt kul hur du ursäktar hur Neda blev en stor grej medan Marwa, som förtjänade döden lika lite, knapt nämndes förrän flera dagar senare.
    Hyckleri av yttersta sorten eller så spelar du bara dum.

    Jag tycker det är tråkigt om det är Neda eller Marwa som mördas, muslim eller ickemuslim..oskyldig är oskyldig..men jag tycker det är konstigt att en tjejs död leder till stor uppståndelse i västlig media och du ursäktar det med att Iran tog ställning (Israels beteende försvarades av svenska politiker när de slaktade tusentals barn och kvinnor i gaza) 19 döda efter flera dagars kravaller är ingenting. När man samtidigt mördas på ockuperad mark i gaza. Hyckleri om och om igen.

    Jag skriver om ämnen som berör mig om det är muslim eller ej spelar ingen roll men i mitt fall så ser jag orsakerna till hatet för Marwa och till supporten för Neda i den islamofobi som sprids i väst.

    • ”Det är rasism när man försöker antyda att en persons mörka hud eller hans religion spelar roll för att han begår illdåd i Sverige.”

      Du har rätt och du har fel. Religioner och rasism har inte med varandra att göra. Du har också fel eftersom de du klumpar ihop och kallar för ”rassar” inte har sagt att det beror på just hudfärgen. Däremot har åtminstone en av dem sagt att statistik visar att fler människor med utländsk bakgrund begår våldsbortt, i SVerige. Det är knappast rasistiskt att hänvisa till statistik, om den stämmer. Om samma statistik hade visat att det är fler svenskar som begår brott hade ju många invandrare pratat om att det är typsikt att svenskar är så tjuvaktiga eller vad det än skulle vara. Detta kan jag säga med all säkerhet eftersom jag har hört många invandrare tala nedlåtande om svenskar, precis som du gör när du säger att människor är ”rassar” utan att ha fog för det. Så vitt jag kan se har de du anklagat för rasism inte sagt ”Dessa människor begår fler brott p.g.a. att det har mörk hud och är muslimer.”. Så vad är din poäng?

      ”Så varje gång en person begår ett mord, så är det nåt psykiskt?”
      Ja, det skulle jag kunna hävda. Det är ju knappast en helt frisk människa som mördar andra, och gör man det dessutom på de grunderna som mannen det handlar om gjorde, kan man ju knappast vara frisk. Du hävdar att han mördade henne för att hon var muslim. Det är ju en del av sanningen men inte hela. Om han ville döda henne p.g.a. hennes muslimska ursprung hade han ju dödat henne första gången han såg henne. Han dödade henne antagligen eftersom han inte gillade hennes religion OCH det faktum att hon hade polisanmält honom. Detta gjorde honom antagligen väldigt arg, trots att hon hade rätt och kanske just eftersom hon hade rätt, och därför dödade han henne. Att döda en annan människa av en sådan orsak är sjukt, det tycker jag verkligen. Du kanske tycker att det är friskt, men det får stå för dig.

      ”Du kan inte förstå att den bild av islam och muslimer som sprids i väst, kanske är orsaken till de här morden?”

      Okej, det är alltså bilden av islam som sprids i väst som är orsaken till det? Och i den bilden säger man att man ska döda muslimska kvinnor i rättssalar? Hm…
      Och hur skulle en västerländsk kvinna som inte har slöja på sig behandlas i Saudiarabien eller Iran?
      Är det p.g.a. den bilden som sprids av väst i dessa länder eller p.g.a. något annat? Och hur upprörd är du över det?

      ”Menar du att alla SS soldater var psykiskt sjuka? ”
      Nej, har jag sagt det? Menar du att alla SS-soldater har mördat någon? Menar du att alla soldater är soldater frivilligt?

      ”Orden hon fick höra har vi muslimer ofta hört. Skillnaden är att hon gjorde något åt det. Det var misstaget som kostade henne livet.”
      Precis, och du vet ju inte vad mannen som mördade henne har för bakgrund. Kanske mördades hans syster av en muslim? Det förtäljer inte historien, men du är snabb att uttala dig om något du inte vet något om. Givetvis är inte det kvinnans fel, men precis som du, de som tycker som du och mördaren har ju människor en tendens att projicera sin ilska på allt och alla. Att säga ”väst” är lika dumt som att säga att alla muslimer är si eller så. Om man säger det om muslimer är det rasism, säger du, men om man säger det om väst, vad är det då tycker du?

      ”Neda var obetydlig.”
      Tycker du ja. Jag menar att hon är lika mycket värd som vilken människa som helst. Vad du tycker och hur verkligheten ser ut behöver inte vara samma sak.

      ”Irans ståndpunkt är att man ska demonstrera men inte göra revolt eller förstöra…demonstranterna började bränna ner, angripa polisen och uppmana till mord på presidenten och på khameini..om du tror du hade kunnat komma undan med sånt beteende i något annat land, så drömmer du.”

      Så vitt jag vet finns det människor som uppmanar till detsamma och gör samma sak i Sverige och de blir inte skjutna. Speciellt inte som förbipasserande på en gata, vilket Neda uppenbarligen var. Ju mer du skriver desto mer övertygad blir jag att du inte är så insatt i det du uttalar dig om, eller att du har problem med tankeverksamheten.

      ”Det är rätt kul hur du ursäktar hur Neda blev en stor grej medan Marwa, som förtjänade döden lika lite, knapt nämndes förrän flera dagar senare.”

      Vad trevligt att du har roligt. Själv tycker jag att det är rätt så lustigt att du inte ser skillnaden mellan de två fallen eller att du hävdar att jag ursäktar något, när det enda jag gjort är att förklara det. Kanske ska du lära dig ordens innebörd? Det dör tusentals människor varje dag utan att någon uppmärksammar dem, lär dig leva med det.
      Neda blev skjuten mitt på en gata, någon filmade det och spred filmen på Youtube eftersom det gagnade deras intressen. Det var inte traditionell media som gjorde en grej av det utan iranierna själva och det är p.g.a. detta som media snappade upp det.
      I Marwas fall så blev hon skjuten under en rättegång. Om du överhuvudtaget känner till rättsprocesserna i det du kallar ”väst” brukar man först göra en undersökning av brottet, speciellt med tanke på att det inträffade på ett ställe där det inte skulle kunna inträffa och därmed håller man det tyst. Mycket väl kan det vara så att det tyska rättsväsendet tycker att det som inträffat är pinsamt och har försökt att inte göra en sak av det för att rädda sitt eget ansikte. Jag tror knappast att det har att göra med att hon är en muslim och jag är övertygad om att du inte hade brytt dig om Marwa inte hade varit muslim.

      ”Hyckleri av yttersta sorten eller så spelar du bara dum.”
      Jag tycker snarare att du framstår som ganska dum när du kallar en annan människa för dum bara för att du inte orkar tänka lite längre än vad näsan räcker. Definiera ”hyckleri av yttersta sorten” är du snäll. Är det inte hyckleri att säga att man blir väldigt upprörd av att alla mördas, men det enda du fokuserar på är när muslimer mördas? Du hävdar motsatsen, men du tar upp fallet Israel/Gaza, trots att det finns konflikter som är betydligt värre världen över.
      Du är enkelspårig och lätt att genomskåda, tyvärr. Din enkelspårighet blir ännu mer genomskinlig när du hävdar att ”Israels beteende försvarades av svenska politiker när de slaktade tusentals barn och kvinnor i gaza”.
      Visst fanns det politiker som försvarade det men även sådana som fördömde det. Du ser vad du vill se.
      Menar du att Israel slaktade tusentals kvinnor och barn i Gaza? Vänligen ta fram underlaget för detta påstående. Efter en snabbkoll här http://sv.wikipedia.org/wiki/Gazakonflikten_2008-2009 framstår du som en lögnare, på tal om hyckleri.

      ”Jag skriver om ämnen som berör mig om det är muslim eller ej spelar ingen roll men i mitt fall så ser jag orsakerna till hatet för Marwa och till supporten för Neda i den islamofobi som sprids i väst.”
      Återigen, hur hade en västerländsk kvinna i Iran eller Saudiarabien behandlats om hon inte hade haft slöja på sig?
      Hade hon, om någon anmärkt på detta (vad jag vet så får man spöstraff i Iran för det ”brottet”), ens kunnat anmäla personen och ställa den inför rätta? Knappast.
      Så vänligen, innan du skriver mer, tänk efter lite.

    • @Bahlool
      ”Neda var obetydlig.”

      Neda var någons dotter och precis som stackars Marwa El-Sharbini. Bägges förluster är en fruktansvärd tragedi för deras nära och anhöriga. Ingen av dem var ”obetydlig”.

      ”Irans ståndpunkt är att man ska demonstrera men inte göra revolt eller förstöra…”

      ”Inte förstöra”. Jojo, det ser man ju tydlig i detta klipp där uniformerade iranska poliser… förstör. 🙂

      Och här har du exempel på hur polis slår en grupp människor som uppenbarligen inte förstör utan bara står i trängslet.

      Neda var själv det perfekta exemplet på någon som inte ens deltog i demos (som enligt dig är tillåtna av regimen) utan stod annanstans, och ändå blev – inte arresterad, inte slagen – utan dödad.
      Hur förklarar du att Nedas familj inte fick ha sorgceremoni för henne? Jag tror knappast att hennes döda kropp hade varit kapabel till att ”göra revolt och förstöra”.

  14. Kvinnan var en egyptiska som mördades därför att hon var som de flesta egyptier. Muslim. Om hon inte varit muslim hade hon inte kallats för ”terrorist”, ”hora” och därefter mördats i det hat mannen kände mot henne. Därför så många upprörda. Inte mycket konstigare än alla svenska skriverier om Dawit Isaak, Annika Östberg eller Calle Jonsson. Sedan är det inte mordet i sig som är det relevanta utan snarare hur litet intresse politiker visat om att kommentera det (här i Sverige är vi exempelvis bra snabba med fördömanden vid tydliga hatbrott).

    Sedan tror jag inte Egyptier vågar protestera mot sin egen diktatoriska regim, något de säkert hellre skulle vilja göra. Betydligt hellre än att demonstrera mot bilolyckor. På samma sätt som iranier hellre demonstrerar mot regimen (de få som nu vågar sig ut efter de stora nedslagen) än mot biltrafiken.

    Och självklart är det annars mer relevant att protestera mot statssanktionerad misshandel och mord än mot enstaka galningar. Det innebär dock inte att ett tydligt fördömande borde getts från Tysklands regering annat än detta mumlande.

    Det var inte tusentals kvinnor och barn i Gaza. Totalt var det 800 civila. Av dessa var något i stil med två tredjedelar kvinnor och barn om jag minns rätt. De fick med rätta stor uppmärksamhet och har inget med vare sig Tyskland eller Iran att göra.

    • Hampus: Kvinnan mördades eftersom mördaren uppenbarligen var spritt språngande galen. Ett bevis för detta är att han under en rättegång tog fram en kniv och mördade kvinnan, inför en massa vittnen. Om han nu var en slug muslimhatande mördare hade han ju planterat mordet för att på så sätt kunna mörda flera innan han åkte fast, eller kanske sprängt sig själv i en moské full av muslimer. Men det gjorde han inte. Jag menar att han inte enbart mördade kvinnan för att hon var muslim. Han mördade henne av andra orsaker: att han blev dömd trots att han anser att han gör rätt, att han inte klarar av nederlag, att han kanske blivit utsatt av övergrepp från muslimer? Det är saker vi inte vet, men alla är så snabba att uttala sig om vad motivet var. Det är i mina ögon oerhört korkat.

      Som jag redan skrivit tidigare så tror jag att den tyska regimen velat tysta detta eftersom det faktiskt är pinsamt att en sådan sak kan inträffa under en rättegång. Jag tror inte att det har att göra med att hon är muslim. Varför ska en regim fördöma varje gång det inträffar ett så kallat hatbrott? Brott är redan fördömda enligt lagen. Vad är ett kärleksbrott i sådana fall? Att man dödar någon för att man tycker om den så mycket? Då är man ju också galen, synd att så många inte förstår det.

      Du kan inte jämföra händelsen med de svenska skriverierna om Dawit Isaak, Annika Östberg och Calle Jonsson, inte om du tänker efter. Jag har redan ovan citerat en mening ur artikeln: ”Inte sedan Egypten vann Afrikanska mästerskapen i fotboll har egyptierna samlats så under en gemensam fråga”.
      På vilket sätt kan du jämföra det med skriverierna om de andra personerna?

      Det enda jag kan se är att det i varje land skrivs mer om händelser som inträffat människor av samma etnicitet eller medborgarskap. Och det är just det jag kommenterar i min blogg. D.v.s. att det är fascinerande att människor mer bryr sig om anledningen än resultatet. I min blogg skriver jag mest om hur många människor som dödas i trafiken. Dessa inlägg har knappt några läsare, medan det här inlägget bidrog till att jag haft rekordmånga besökare på min blogg. T.ex. du själv har inte bemödat dig med att kommentera mina övriga inlägg, trots att de också handlar om oskyldiga människor som dör och att det är konstigt att så få reagerar över det.

      Jag utsätts för livsfara varje gång jag är ute och cyklar. Inte för att jag inte är svensk, inte för att jag är agnostiker, inte för att jag är man och inte för att någon ogillar mina åsikter. Nej, jag utsätts för livsfara eftersom andra människor är lata och oförmögna att se att deras egna handlingar kan drabba andra. Detta är ett mycket större problem än ett enstaka ”hatbrott” (som du kallar det) eftersom det drabbar hela mänskligheten hela tiden. Därför tog jag upp exemplet om hur många egyptier som dör i trafiken varje år. Därför har jag tidigare tagit upp det faktum att amerikaner dödar varandra (minst 16000 mord i USA varje år) men åker till andra länder och bombar dem för konflikter som är betydigt mindre än det som inträffar inom deras territorium. Det är alltså mänsklig skenhelighet jag vill pålysa. Detta hade du kanske förstått om du hade läst det jag skrivit tidigare, men i ditt fall (precis som Bahlools) så har ni en tydlig agenda.

      Ni bryr er om ideologier, medan jag bryr mig om vad människor verkligen gör. Därför är jag en förespräkare av det fria ordet och den fria åsikten, så länge människor inte skadar andra och får leva som de själva behagar.

      Om egyptierna inte vågar sätta sig emot sin regim är det ju deras problem, inte Tysklands.

      Israel/Gaza tänker jag inte ens diskutera med tanke på att de flesta är alldeles för okunniga och politiskt färgade för det.

  15. Det anmärkningsvärda är snarare den omfattning som detta får i arabvärlden. Tusentals kristna mördas och utsätts för våld av muslimer varje år i arabvärlden utan att det leder till någon upprörd reaktion.

    Muslimer borde lägga mer energi på att fördöma de brott som begås i deras egna länder i deras eget namn istället.

    • Oskar, jag håller med dig. Alla människor bör ser över vad de själva gör innan de klagar på andra. Precis som det jag svarade till Hampus gällande USA. Men det gäller givetvis Sverige också och ända ner på individnivå.

      Dock är det mänsklighetens natur att projicera sitt missnöje på andra för att själva slippa ta hand om sina problem, som dessutom brukar vara de verkliga problemen. Och det är därför jag kommenterade händelsen i min blogg, eftersom det tar sig nästan komiska proportioner när människor så tydligt är blinda inför sitt eget agerande. Därför kan man ofta se människor bli upprörda över en sak de menar är hemsk medan de själva gör något som är mycket värre, men till sig själva säger de att det är deras ”rättighet” och att de är värda det. Alla dessa människor som kör bil är ju praktexempel för detta.

  16. Japp, de flesta mördare är inte friska. Ingen har heller påstått att karln var ”slug” eller ”planerande”. Men att denna person hatade just muslimer är uppenbart. Det var en muslim han kallade för ”terrorist” och ”islamisthora”. Ingen jude eller grek. Och vi vet att han blivit fälld för detta i domstol.

    Teorin om att han skulle blivit utsatt för övergrepp av muslimer är irrelevant. Inte accepterar vi väl kollektivskuld? Vi vet som sagt redan från domstol att han var skyldig till konfrontationen.

    Den tyska ”regimen” bör fördöma våldsamma hatbrott precis som svenska politiker uttalar sig vid liknande brutala dåd. Inget något särskilt speciellt. Typexemplet i Sverige är väl alla partiledarna som manifesterade gravskändningar vid en judisk begravningsplats. Ingen kan väl vara negativ till att politiker uttalar sig mot hat? Särskilt om det kan minska splittringar?

    Och visst kan jag jämföra händelsen med de svenska skriverierna om Dawit Isaak, Annika Östberg och Calle Jonsson. Det är precis vad jag gör. Kom tillbaka när alla egyptiska dagstidningar har ständiga länkar från huvudsidorna med attacker mot Tyskland. Då är de lika kampanjande som Sverige.

    Sedan är jag ointresserad av ”ideologier”, ser dem som sätt att binda sig till vad någon tjomme sa för 200 – 2000 år sedan. Sällan lyckat. Och jag har inte läst dina övriga inlägg, kom direkt in till detta via Knuff. Jag har varken bil eller cykel så det är inget jag läst på om, men jag misstänker (nu när jag läst i efterhand) att jag står på din sida då jag är för fler och säkrare cykelvägar och för kraftigt minskad biltrafik.

    Annars tror jag helt enkelt du får finna dig i att du får olika typer av läsare beroende på vad du skriver om. Kanske är det t.o.m positivt.

    • Jag kan sätta ganska mycket på att den mannen inte enbart hatar muslimer utan mycket annat också. Hampus, jag har själv blivit kraftigt misshandlad av skinnhuvuden men jag tog det inte personligt eftersom jag vet att dessa människor har allvarliga problem. På inget sätt gör det deras brott ogjort. Det är alltså ingen ursäkt för det men det är en förklaring. D.v.s. personligen skiter jag i om någon döms för hatbrott, så länge de döms för brott de har begått. I mitt fall orkade polisen inte ens ta in dem som hade blodiga skor (jag blödde oerhört mycket) och struntade helt och hållet i att ta fast våldsverkarna. Det är ett mycket större problem än anledningen till att de angrep mig, menar jag. Det och det faktum att Fryshuset betalade lokalen som skinnhuvudena vistades i. Vem fick jag en ursäkt av? Ingen. Folksam försökte t.o.m. att lura mig på ersättningen för skadan. Det är så brottsoffer bemöts i Sverige. Det är därför jag anser att kvinnan i Tyskland blev betydligt bättre bemött än jag, hennes ärende togs ju till rättegång och hon blev ”bara” förolämpad. Jag blev nästan dödad och polisen ryckte på axlarna. Jag tror inte att mitt fall är unikt.

      Har jag sagt att ”vi” accepterar kollektivskuld? Tydligen framgick det inte att jag försökte förklara att hans hat kanske har utlösts av något traumatisk i hans liv och således är det ju att anse som en psykisk sjukdom istället för ett rent hat som finns där bara för att projicera sitt missnöje på något (vilket de flesta människors hat är).

      Som sagt, jag har själv blivit misshandlad av människor som var sponsrade av kommunen, på vilket sätt tog svenska politiker sitt avstånd från det? På vägen till sjukhuset fick jag t.o.m. höra att folk misshandlades utanför skinhuvudenas lokal ca en gång i veckan. Lustigt nog hade jag aldrig hört ett pip om det, hade jag gjort det hade jag aldrig satt min fot i närheten. Och som jag tidigare har påtalat så är det kanske så att det pågick en utredning, det är ju ganska dumt att uttala sig om saker man inte vet något om, inte sant?

      Återigen tycker jag att din liknelse är oerhört märklig. Vad svenska tidningar gör är ju knappast talande för den svenska befolkningen. Eftersom du uppenbarligen inte kan se skillnaden mellan ”Inte sedan Egypten vann Afrikanska mästerskapen i fotboll har egyptierna samlats så under en gemensam fråga” och svenska tidningars kampanjer så kanske jag måste påpeka att det svenska folket inte är lika engagerade i de där frågorna som egyptierna uppenbarligen är i det där mordet.
      Jag har inte en enda gång varit med om att någon av mina bekanta ens tagit upp Dawits, Annikas och Calles fall fr diskussion. Däremot har jag hört väldigt många diskutera bostadspriser, bensinpriset och vart de ska åka på semester. Det är sådant svenskar bryr sig mest om, generellt (inte alla). Därför är din liknelse felaktig, anser jag. Att de svenska tidnigarna kampanjar om dessa saker tror jag att de främst gör för att skapa en illusion om att de ”bryr sig”. Därför kan de ha kampanjer kring klimatfrågan samtidigt som de gör reklam för bilar och flygresor. Motsägelsefullt? Javisst, men tidningarna är endast intresserade av att tjäna pengar.

      Att du är ointresserad av ideologier låter bra, men jag tycker ändå att du verkar vara väldigt tydlig i dina ställningstaganden på din blogg rörande just politiska frågor, vilket är ganska intressant med tanke på ditt ointresse för just ideologier.

      • Hallå!

        Ingenting att tillägga till denna debatt – av okunskap vågar jag inte lägga mig i (även om jag nog egentligen skulle vilja).

        Vill bara påstå att jag gillar dina inlägg om cykling och trafik i allmänhet. Även om skaran läsare till dina andra inlägg inte är så stor så kan den ju vara hängiven för det!

        Missförstå mig inte, jag tycker det är väldigt intressant att läsa detta inlägg inklusive kommentarer, men jag mår bättre och blir gladare av dina andra. Hoppas bara på att du inte byter inriktning… 😉

  17. Tack Rickard! Nej, jag kommer inte att byta inriktning, om man nu kan säga så. Jag bryr mig mycket om en massa olika saker men skriver mest om cykling och trafik eftersom så få andra gör det. Ser inte någon större poäng i att skriva om exakt samma saker som andra redan gör (även fast det är oundvikligt att det sker ibland, speciellt om jag irriterar mig på det eller ser på det annorlunda).

Kommentera

