”Trafikkorsningar” är tydligen farliga för cyklister

I DN kunde man igår läsa att trafikkorsningar är farliga för cyklister. Det är alltså just korsande trafik i sig som är farligt enligt DN. Korsande vägar är det ju inte, det kan jag hålla med om, eftersom jag aldrig har känt mig hotad av en väg. Kanske av vägar som är dåliga men det är ju inte vägens fel, om man säger så.”Trafikkorsningar har alltid varit farliga för cyklister eftersom de riskerar att bli påkörda av högersvängande bilar.”, står det och jag håller med. Det är ju tydligen inte bilarna som är farliga.

Bilar och lastbilar är inte alls speciellt farliga för cyklister, det tycker inte jag heller. Nej då, det är ju inte bilarna som åsamkar cyklisterna skada utan det är ju cyklisterna själva som gör det i s k singelolyckor. Som jag nämnt tidigare så är det ingen som tvingar en cyklist att cykla i vägen för en bil eller en lastbil. Och jag håller med om att det rör sig om singelolyckor; en gång bromsade jag t.ex. väldigt kraftigt, flög över min cykel och skadade min axel samt skrapade i ansiktet i asfalten. Detta var givetvis en singelolycka eftersom jag tvärbromsade för en bil som kom från vänster och ignorerade högerregeln. Bilen fortsatte och jag låg med nyllet i asfalten. Felet var ju mitt som bromsade så kraftigt. Men om jag hade cyklat fram och låtit bilen köra in i mig, ja hade det ju inte varit en singelolycka. Då hade det ju varit trafikkorsningens fel, inte bilistens.

I artikeln nämns det att cyklister cyklar in i lyktstolpar. Hur är detta möjligt, frågar jag mig. Och kommer sedan på att det ju ganska ofta är cykelstolpar och andra stolpar placerade mitt i cykelvägarna. Cykelvägarna har nämligen den fantastiska förmånen att vara placerade på det absolut bäst tänkbara stället, för det mesta. Antingen är det i en nedsänkt trottoar mellan en vanlig trottoar på höger och parkerade bilar till vänster. Från höger ska man akta sig för fotgängare som skiter i att se sig för och kliver rakt ut på cykelvägen, och från vänster öppnas det bildörrar i ansiktet på en.

Om cykelvägen är placerad på gatan genom en s k markering så har man de parkerade bilarna på högersidan och biltrafiken på vänster sida. På höger sida ska man se upp för bilister som öppnar dörren eller är på väg att svänga ut från en parkeringsplats utan att ge signal. Från vänster sida ska man akta sig för bilister som gärna kör på cykelvägen av en eller annan anledning. Dessutom är det bästa scenariot när en bil dubbelparkerar och gör det just på den markerade cykelvägen; man vill ju inte vara i vägen för den ”riktiga” trafiken. Så omtänksamt! Som cyklist tvingas man plötsligt svänga ut i den ”riktiga” (läs farliga) trafiken och riskera sitt liv. En annan variant är att bussarna givetvis måste stanna vid hållplatserna och därmed korsa cykelvägarna (detta gäller även vanliga bilister i de fall de ska svänga till höger), för att inte nämna alla taxiförare som stannar mitt i cykelvägarna för att vänta på eller släppa av/in kunder.

När cykelvägen går genom ett område utan biltrafik så har man istället problemet med att många fotgängare inte fattar att man inte måste gå över hela vägen, eftersom ena hälften faktiskt är cykelväg. Det ”roliga” är att de flesta går i mitten eftersom det verkar vara något magiskt med att ta upp så mycket plats som möjligt och inte släppa förbi andra människor, eller så väljer de att sprida ut sig; vissa går på vänster sida av vägen och andra på höger, så man måste sicksacka sig emellan dem. Och om vägen inte är uppdelad i cykelväg/gångväg så verkar det vara oerhört många som inte vet om att vi har högertrafik i Sverige, många cyklister verkar inte fatta det heller. Har någon hunden med sig går den i 50 procent av fallen utan koppel trots att det är olagligt. Påpekar man för ägaren att det är deras hund som kommer att lida mest om den blir påkörd och att det är olagligt får man endast ett drygt svar. Ingen vill ta ansvar för sitt handlande utan de föredrar att bli arga på den som påpekar deras dumhet.

I artikeln står det  ”Man brukar säga att 40 procent av de som dör i trafiken skulle ha klarat sig om de hade haft hjälm. Blir man överkörd så hjälper så klart inte hjälm, men man ska inte stirra sig blind på dödsolyckor. De allvarligaste skadorna är skallskador och många av dem skulle kunna ha undvikits om cyklisten använt cykelhjälm.”.

Vad betyder ”klarat sig”? Innebär det att man är oskadd eller att man ”bara” hamnar i en rullstol resten av livet?  Det står även att att 81 cyklister i Stockholm skadades allvarigt förra året, men ingenstans nämns om dessa allvarliga skador uppstod just genom singelolyckor eller om de blev påkörda. 30 cyklister har dött de senaste fem åren. Det innebär 6 personer per år och om de hade haft hjälm hade 2,4 klarat sig årligen. Hur många av dessa var singelolyckor? Det förtäljer inte artikeln. Varför inte? Antagligen eftersom de flesta cyklister som blir dödade i trafiken blir dödade av bilister. Det är inte ofta man läser om cyklister som självdör på cyklar men detta är inte ovanligt.

Notera att ”det händer lite då och då”. Shit happens liksom! Lyckligtvis är cyklister inte människor utan ett eget släkte som det bara är bra om det blir färre av. Det räcker genom att titta på vissa av kommentarerna under artikeln och på kommentarer under andra inlägg. Cyklister är ju knäppskallar som inte värnar om sitt eget liv.

Jag kan faktiskt hålla med om att vissa cyklister är knäppa, eftersom jag sett dårar cykla rakt ut i vägkorsningar, men med tanke på alla de bilister som utsätter andra för livsfara och fotgängare som kliver rakt ut på bilvägar och cykelvägar utan att ens lyfta blicken så menar jag att problemet inte gäller enbart cyklister. Nej, problemet är att människor generellt är ganska dumma i huvudet, som jag tidigare har påpekat.

Skillnaden mellan bilister, cyklister och fotgängare är dock stor i vissa avseenden. Bilister bryter mot lagarna men deras fordon utsätter andra för livsfara. Cyklister är i många fall för vingliga och långsama, samt verkar egentligen vara fotgängare som då och då sätter sig på en cykel eftersom de verkar tro att trafikreglerna inte gäller dem. Det är nämligen så fotgängare beter sig. De kan kliva rakt ut på gatan eftersom de tror att det är deras ”rätt” men de är så dumma i huvudet att de inte förstår att det finns något som kallas för bromssträcka. De tycker ju att cyklarna ska stanna för dem om de går mitt i cykelvägen, och just på grund av sin nonchalanta attityd så gör de det just eftersom de vet att det inte innebär livsfara på samma sätt som det gör om man går på en bilväg. Rimligtvis borde ju samma människor gå mitt i bilvägar också, kan man ju tycka. Men det gör de för det mesta inte, förutom vid övergångsställen eftersom de tror att det är deras ”rätt”.

Som cyklist måste man ofta pendla mellan att cykla på trottoarsidan eller vägsidan beroende på hur bilvägarna och trottoarerna är byggda. På längre sträckor utanför stan tvingas man byta sida av bilvägen vid ett flertal tillfällen. Cykelvägarna är gärna uppgrävda på vissa platser där det ligger stora vassa stenar som skär igenom däcken, bara för att göra livet mer spännande. Eller varför inte de stora groparna som inte är igenfyllda och som man kan cykla in i om de ligger på ett sätt så att de är svåra att se, på så sätt kan hjulet fastna eller gå sönder samtidigt som man själv flyger av cykeln och skadar sig. Men det är ju cyklisternas fel. Ha hjälm och skyddsrustning på er, för det kan ju finnas trevliga stolpar och gropar utplacerade längs vägen för att krydda tillvaron lite, eller varför inte en cementbil som mosar en och kanske en hund som hoppar fram för att hälsa? Det är ju trevligt!

Nu när jag tänker på det så är det kanske bäst om alla skaffar en stor djävla SUV som man kan meja ner alla dem som inte har råd att ha bil eller inte vill förstöra miljön. I den sitter man ju tryggt. Men om man envisas med att cykla, se då upp för ”trafikkorsningar”, där händer ju olyckor ”lite då och då”.

Alltommotor.se tipsar här om hur man som bilist kan tillbringa sin semester, ingenstans nämns cykelsemester givetvis.

De skriver även om att infrastrukturministern Åsa Torstensson invigde en bilpool i Göteborg, bestående av elbilar. Självklart ska biltrafiken främjas. Förhoppningsvis slipper vi någonsin se henne göra reklam för cyklar. Cyklister är ju dumma och råkar oftast ut för singelolyckor, det står ju i DN. Och det är antagligen de olyckorna som tar livet av de flesta cyklisterna. Eller hur…

För att ”främja” cyklingen kan man däremot hitta artiklar som denna. I en värld som denna blir jag endast uppmuntrad till att cykla ännu mer, men om jag ska vara lite seriös finns ett bra bemötande här.

6 responses to “”Trafikkorsningar” är tydligen farliga för cyklister

  1. Intressant och välskrivet!

    Jag blir väldigt trött på att det i varje trafiksäkerhetsartikel snackas om hur viktigt det är att använda hjälm. Precis som om det vore cyklisternas eget fel att de dör när förare av motorfordon kör på dem.

  2. Jag väntar på dagen då de uppmanar folk att ha på sig skottsäker väst som även skyddar mot knivattacker, i och med att man kan bli attackerad av någon apa som har ett privat krig mot omvärlden.

    I Sverige är det alltid offrets fel att man utsätts för något, medan den det är synd om är den som har skadat en annan människa.

    Jag har tyvärr råkat ut för detta alldeles för många gånger för att tro att det bara är en slump och tar man del av informationen i olika media bekräftas det bara.

  3. Underbar läsning och jag håller med om och har erfarenhet av allt du beskriver, även om det naturligtvis är skit-tråkigt att det är som det är. Själv var jag så urbota korkad så att jag krossade en vindruta på en Volvo i fjol. Typisk singelolycka, jag borde ju ha insett att han skulle svänga vänster mitt framför näsan på mig.

    • Men, typiskt en cyklist att bara cykla in i en bil så där.
      Du förstår väl att vägarna är till för motortrafik och att du ska vara tacksam för att bilister har överseende och tillåter dig att köra på deras vägar?
      😉

  4. Jag antar att du är ”Fisk”, d.v.s född i Fiskarnas tecken. Det är något jag ”bara” förmodar. Jag sökte på ”olyckor på övergångsställen” och hamnade efter ett tag på din sida och jag fastnade ett bra tag. Jag gillar ALLT du skriver, vi har liknande åsikter om en hel massa…*ler*.
    Du skriver väldigt bra och lockar till att läsa mer av det du skriver.

    Du får ETT STORT PLUS I KANTEN av mig – Bitte.

    ~ God Jul ~ så här i förskott

Kommentera

