Mindre trafik = mindre lidande

I DN:s Alltommotor.se kunde man idag läsa att antalet döda i trafiken minskat radikalt det senaste halvåret. Tyvärr nämner de inget om hur många som har skadats. Hur som helst är det givetvis negativt med den här typen av utveckling eftersom jag ju anser att bilar och bilism är det bästa som finns, från alla möjliga tänkbara aspekter. Ingenstans nämns det här hur detta har drabbat sjukvårdspersonalen och de som arbetar med att städa upp en olycksplats, för att inte nämna begravningsbyråer, gravgrävare och eventuella terapeuter som i vanliga fall hade arbetat med att hjälpa de anhöriga att komma över olyckan och fortsätta köra bil. Hur drabbar det bilindustrin att färre bilar körs sönder? Detta är inte bra alls, menar jag.

I DN kan man läsa också en annan artikel om att kollektivtrafiken har ökat med 32 miljoner fler resor per år. Det står att kollektivtrafiken totalt har ökat med tre procent. Denna utveckling är givetvis positiv om man anser att privatbilism är dåligt, vilket jag inte tycker. Siffrorna säger heller inget om hur många fler som väljer att cykla, vilket vore intressant att ta med i en sådan artikel. Dock är informationen som kommer i slutet den som får mig mest fascinerad av denna nya kollektivåkartrend: det står att ”Kommunerna och landstingens kostnader för denna trafik ökade samtidigt med 57 procent.”.

Är det inte ytterst intressant hur en total ökning på 3 % av något kan innebära ökade kostnader på 57 % för kommmunerna och landstingen? Det innebär ökade kostnader på 19 % för varje procent som kollektivtrafiken ökar, detta trots ökade intäkter t.o.m.

Jag måste säga att jag är ytterst imponerad av kommunernas och landstingens hantering av skattepengar och av deras effektivitet. Spännande!

Undrar vad det skulle kosta om majoriteten började cykla istället? Det står ju att de flesta resorna är mellan 7 och 9 kilometer. Det tar ca 20-30 min att cykla om man tar det relativt lugnt. Jag tror att det knappt skulle kosta någonting. Men visst, det är bättre att bygga fler bilvägar för då kan vi förhoppningsvis ta död på några till innan oljan tar slut eller priset på oljan inte stigit alltför mycket. Sedan kan vi ha kvar vägarna som ett vackert inslag i naturen. Det kan inte bli bättre än så.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s