Varför bilar och bilism är så himla bra

Det bästa med bilar är att de är så mångsidiga som vapen. T.ex. så kan snabbt och enkelt döda en annan människa (eller sig själv om man så behagar) med bilen genom att köra på någon eller köra in bilen i ett lämpligt hårt föremål som en bergvägg eller mötande trafik. Allt hänger på hur många man vill döda. Är man ute efter att lackera om bilen i blod kan man ju alltid köra in bilen i en folkmassa och samtidigt invalidisera eller döda flera människor. Brutalt? Det är det inte, hävdar jag bestämt!

Om man ska följa ”logiken” som de personerna som skräpar ner har – det skapar tydligen jobb åt andra – så kan man ju säga detsamma om att skada andra människor med hjälp av bilar. För det första skapar man ju då extra arbete inom sjukvården men man ska inte glömma bort att bilverkstäder, biltillverkare, trafikplanerare etc. då får mer arbete. Dels för att bygga vapen som är säkrare för mördaren men även att planera trafiken så att det blir lite svårare för mördaren att döda andra av misstag. På så sätt slipper ju mördaren få dåligt samvete för mördaren gjorde ju då ”allt i sin makt” för att inte döda någon och har förhoppningsvis en mycket miljövänlig miljöbil, en bil miljön mår bättre av. Det säger ju namnet: vänner gör ju att jag mår bra, inte mindre dåligt. Alltså är miljövänliga bilar positiva för miljön. Enkelt.

Att köra bil skapar tydligen en känsla av frihet (för föraren) och är en ”rättighet” varje människa ska ha – så länge man har råd – enligt många bilister. Personligen upplever jag en enorm känsla av frihet när jag riktar en laddad pistol framför en annan persons ansikte och sätter fingret på avtryckaren. Så länge jag inte trycker av så har jag ju inte begått ett brott, tycker jag, eftersom jag ju bara är ute efter den där frihetskänslan som alla har rätt till. Nu är det tyvärr så, har jag fått höra, att de jag riktar pistolen mot inte känner sig det minsta fria i ögonblicket då jag gör detta, och faktiskt inte efteråt heller.  De menar att det finns en stor risk att jag råkar trycka av och att de är rädda att förlora livet eller bli skadade. Trams, säger jag! Jag är ju med om detta dagligen när jag cyklar i trafiken och jag lever ju fortfarande! Visst, det har ju hänt några gånger att jag varit tvungen att bromsa så hårt att jag fallit av cykeln och skadat mig eftersom bilisterna anser att de inte behöver följa trafikreglerna, men det är ju mitt val att jag cyklar i trafiken precis som det är en annan persons val att stå nära mig och i vägen för min pistol när jag tar fram den. De kan ju faktiskt springa därifrån, det är ju inte så att jag tvingar dem att vara där när jag drar fram pistolen.

Om det inte framgår varför jag skriver detta så är det p.g.a. jag tycker att denna viktiga invändning helt har missats i denna artikel på Alltommotor.se. Visst, det är ju lite trist att det dör 1,3 miljoner människor världen över i trafikolyckor årligen men det är ju ändå bara 65 % jämfört med de som dör av AIDS. Och att vara i trafiken är ju precis samma sak som med AIDS. Det är ju ingen som tvingar en att vara i trafiken lika lite som någon tvingar en att ha sex eller födas som AIDS-smittad. Man kan ju faktiskt gå genom skogen eller klättra på hustak om man vill slippa vägarna och trafiken som där finns. Att det sedan är ca 20-50 miljoner som skadas i trafiken varje år gör ju inte så mycket heller. Proteser och dylikt har blivit mycket bättre med åren och även den marknaden måste ju få bidrag till att uveckla sina produkter och växa. Med dagens arbetsbrist är ju detta strålande!

Sedan finns det ju tomtar som hävdar att bilismen dessutom skördar betydligt fler offer i form av sjukdomar som uppstår, miljö som förstörs samt klimatet som påverkas och försöker säga att detta är något negativt. Ok, låt säga att de har rätt i sitt påstående. Men varför ska vi ta bort arbetet från de forskarna som jobbar med att just studera dessa fenomen? Personligen blir jag bara glad av att se att alternativa drivmedel är minst lika skadliga, om inte ännu mer, än just diesel och bensin. Det står ju tydligt att dessa nya drivmedel kan leda till ännu fler döda och sjuka, vilket ju enligt min förklaring ovan bara är bra!

Tillsammans med det s k klimathotet blir ju ändå antalet döda försvinnande liten per år. Det motsvarar storleken på Stockholm och dess omgivning, samt att antalet skadade i trafiken och de som är allvarligt påverkade av klimatförändringarna ungefär motsvarar 40 ggr befolkningsmängden i Sverige, eller 14 400 000 skolklasser.  Med tanke på hur många människor det finns är ju detta ingenting!

Fortsätt köra bil, det är nyckeln till mänsklighetens överlevnad och framgång! Men framför allt är det din rättighet! Glöm aldrig det!

One response to “Varför bilar och bilism är så himla bra

  1. Pingback: Motorfordon som mordredskap « Juggen reflekterar över intryck

Kommentera

