All denna bilhysteri

Idag läste jag ännu en artikel i DN om en bil. Även i de flesta andra tidningarna skrivs det flitigt om just bilar. ”Se bilderna på monsterbilen” eller så uppmannas man se på bilderna på en ny lyxbil eller sportbil från den och den tillverkaren. Ibland kan man läsa artiklar om cyklar, och då är det för att en biltillverkare har börjat tillverka en viss cykelmodell.

Det jag ställer mig väldigt frågande till är varför dessa tidningar, som t.ex. ondgör sig över exempelvis sexköp, inte på något sätt någonsin försöker påskina att det dör hundratals människor varje år i Sverige enbart p.g.a. bilismen. En bilism som de är en del av att försöka påverka. Det skrivs om hur ”bra” nya ”miljöbilar” är men inte hur mycket skada miljön tar av att en ny bil produceras och att en gammal skrotas. Allt för att försöka skapa ett sken om att de faktiskt bryr sig om vår omvärld, men om de verkligen gör det varför skriver de inte om hur bra det är att cykla?! Varför ser vi inga kampanjer likt de som de har för ”Free Dawit”, ”rosa bandet” eller ”vita bandet” för att minska bilåkandet?

Svaret är enkelt: det är ju inte svårt för t.ex. en man att säga att han är emot våldtäkt och att skriva under en ”lista” där han hävdar att han tycker att det är dåligt. Big deal! Jag är heller inte för våldtäkt och det visar jag enkelt genom att inte våldta andra människor. Det är ingen direkt bedrift, menar jag, jag struntar ju bara i att göra en sak som jag inte gillar eller förstår mig på. Men, det skulle vara oerhört intressant att se någon av dessa tidningar starta en kamanj mot bilism, skriva snyfthistorier om bilismens offer, hur kränkande och skrämmande det känns för cyklister att dagligen bli prejade och skrämda när de cyklar på stadens gator, hur svårt det är att cykla när bilarna parkerar på cykelvägarna eller när bildörrar plötsligt öppnas framför näsan på en, hur arrogant det är av bilförare att inte orka visa åt vilket håll de ska svänga med sina blinkers eller om de ska ut eller in från en parkeringsplats, etc.

Dessa människor i bilarna utsätter andra dagligen för livsfara och skadar eller dödar hundratals andra människor varje år, bara i Sverige. Uppenbarligen är detta inte ett större problem, för vore det ett problem skulle det väl skrivas om det i tidningarna? Visst, ibland pratas det om statens nollvision i trafiken men ingen talar någonsin om att förbjuda privatbilismen. Varför? För att de  är rädda att tappa röster. Därför vill jag påpeka att landet vi bor i inte är så bra i alla avseenden som så många svenska politiker ofta och gärna vill ge sken av. I Tyskland, Danmark och Holland t.ex. är det lättare att ta sig fram på cykel och bilisterna är dessutom betydligt trevligare mot cyklister. Jag har cyklat hundratals kilometer i dessa länder utan en enda incident men i Stockholm räcker det att cykla i några minuter för att nästan bli påkörd av en idiot som verkar tro att världen består av endast honom/henne.

Och varför skriver dessa tidningar så mycket om bilar? Jo, för att det ger dem läsare.

Så jag undrar därför denna dag hur det kommer sig att DN ska skriva om en bil från 80-talet om inte annat än för att intresset för begagnade bilar har ökat så mycket p.g.a. den ekonomiska krisen. Vi får se när vända-kappan-efter-vinden-tidningarna börjar skriva om cyklar.

Kommentera

