Människor är hänsynslösa, motsägelsefulla och dumma i huvudet

Jag sitter i ett kök och på väggen hänger en kalender från Stockholms stad. För varje månad i kalendern står det olika tips om hur man ska hantera avfall.

Texten för juni månad lyder:

Utflykt utan undanflykt. Nu är det tid för lunch, fika och kalas i det gröna. Men tänk på att ta hand om skräp och rester. Då är gräsmattan lika inbjudande till nästa utflykt.

Stockholm stads 150 rengållningsarbetare plockar upp 5000 ton skräp varje år till en kostnad av runt 100 miljoner kronor. Det blir drygt 6 kilo per stockholmare. Skräp som egentligen borde slängas i någon av stadens cirka 10 000 papperskorgar.

Tillsammans håller vi Stockholm ren och vacker! Under sommarhalvåret förstärks städningen i innerstaden. Parallellt med ökad maskinstädning och tätare papperskorgstömning görs även en satsning med fler manuella skräpplockarinsatser. Men det räcker inte. Alla som njuter av sommarstockholm med picknick i parken, latte på bänken i solen eller eler grillning på kvällskvisten – ta hans om skräpet!”

Därefter följer instruktioner om hur man ska källsortera skräp som uppkommer vid aktiviteterna nämnda ovan.

Jag tycker att det är jättebra att den här informationen finns, samtidigt undrar jag varför den överhuvudtaget ska behövas. Alltså, jag vet varför den behövs i dagsläget men det som är fascinerande är att det faktiskt finns människor som själva inte förstår och tydligen inte blivit uppfostrade till att förstå att nedskräpning är något som alla får betala för. Dessutom är det äckligt och skadar både miljön, djur och människor.

När jag läser att det kostar 100 000 000 kr årligen tänker jag att de pengarna hade kunnat användas mycket bättre inom vården, t.ex. Det är pengar som lätt skulle kunna betala ca 200 sjuksköterskor. Det sjuksköterskorna gör kräver en speciell kompetens, vilket man inte kan säga att gå med soporna till papperskorgen gör. Det är allt som krävs: ta sitt skräp och slänga det i en papperskorg. Men det verkar tydligen jobbigt, så pass jobbigt att det motsvarar att varje stockholmare kastar 6 kg skräp årligen rakt ut i naturen i genomsnitt! Jag har fortfarande svårt att ta in detta, och ännu svårare blir det att förstå när jag inser att jag själv inte kastar ett gram. Då förstår jag att det säkert finns fler som inte gör det vilket innebär att de som skräpar ner kastar betydligt mer än 6 kilo per år.

VAD FAN ÄR DET FÖR FEL PÅ ER?!

Hur svårt är det att förstå att de resurserna som går till att plocka upp skräp skulle kunna användas till mer konstruktiva saker? Hur många av dessa skräpmänniskor samtalar på fyllan om att samhället bara är skit, att det dras ner inom vården och att pengarna enbart går till de rika?

Uppenbarligen är det väldigt svårt för dessa människor att se sin egen roll i det hela, vilket återigen leder mig till slutsatsen att det finns på tok för många hänsynslösa idioter.

5000 ton skräp låter dessa människor bara ligga kvar, det är ju fan i mig sjukt…

Annonser

5 responses to “Människor är hänsynslösa, motsägelsefulla och dumma i huvudet

  1. Men du vet, om Stockholmarna börjar sköta sig och sluta kasta skräp på marken, då blir ju skräpplockarna arbetslösa. Hur ska de få betaaalt?

    Håller med dig. Det är fan sjukt alltså. Det är som man ibland ser längs motorvägen, nån jävla kläpp som har varit på Donken och köpt såna där burgare/kubb som de kränger och sen skicka ut hela påsen genom rutan. Det intressant är att man vet att fanskapet har lyckats ta körkort!

  2. Joshua:
    Det är ännu mer intressant att veta att människan på något sätt lyckats få råd att ha en bil och köpa maten på Mc Donalds. Är man så slut i huvudet att man beter sig på det sättet är det ganska underligt att man ens får ett jobb, tycker jag.
    Men efter många år av iakttagelser även på min egen arbetsplats har jag insett att det är inkompetens som belönas i längden, bara man inte gör för mycket väsen av sig och håller med chefen.

    Därför är det heller inte förvånande att våra politiker är som de är och att vårt samhälle är fullt av ytterst märkliga företeelser.
    Det som sker på min arbetsplats går återspeglas i resten av samhället: några få får täcka upp för det idioterna gör, några få bryr sig, kämpar ständigt i motvind och försöker rätta till det som idioterna dagligen ställer till det.

    Det som förvånar mig är att så få vettiga människor säger ifrån på skarpen. De flesta knyter näven i fickan och fortsätter torka upp skiten efter alla idioter.

  3. Efter att ha läst ett antal inlägg här på din blogg har jag förstått att du föredrar att använda cykeln, framför bilen som färdmedel. Genom att ta cykeln istället för bilen, skulle värna miljön har du rätt i, -men du kan ju seriöst inte jämföra bilen med ett vapen? En cyklist på/med en cykel kan också döda människor, om den så vill detta. Det må visserligen vara ovanligare att en människa blir dödad utav en cykel, än en bil. Att det finns idioter till bilförare, -håller jag med dig om till fullo. I lika stor utbredning som det finns idioter på cyklar. Därav kan vi dra slutsatsen att det finns mycket idioter i trafiken, och som inte bör vistas där. Jag bor i en stad som är känd för sina ”galna” cyklister, -Örebro. Här cyklas det otroligt mycket, oberoende underlag. Dagligen möter jag sådana cyklister i trafiken, och är sällan glad över dessa. Då jag anser att dessa bör hålla sig till sina banor, och regler. Och det är tydligen mer acceptabelt att cykla alkoholpåverkad än att köra bil alkoholpåverkad i Sverige? Jag må vara ung, men en mycket god bilförare, faktiskt. Detta med anledning för att jag har ett otroligt stort bil-intresse, och växte upp med motorer, -mer eller mindre. Därmed konstaterar jag själv att jag, med mina 20 år på nacken, är en bättre bilförare idag än vad några utav mina vänner någonsin kommer att bli. Utifrån min erfarenhet utav cyklande, samt bilkörande vill jag konstatera att en ”idiot” till trafikant kan vara en idiot redan från födsel, -men är oftast bara en ofokuserad trafikant. En ofokuserad trafikant är lika farlig som en alkoholpåverkad trafikant för övrigt också, -en parentes nu: enligt min mening bör det alltså finnas regler för hur fokuserad (kanske trött) en trafikant är, -precis som det finns regler för att köra bil berusad. Jag beundrar dig, som väljer att ta dig fram på cykel, även om det är något som jag aldrig skulle göra själv, (men jag är ”bekväm” av mig).

    • Självklart kan jag jämföra bilen med ett vapen. Vissa använder bilar som vapen t.o.m. Jag har hört om flera tillfällen då vissa använt bilen för att skada någon de vill skada. Jag har dock aldrig hört talas om att någon gör samma sak med en cykel, av den enkla anledningen att risken att man själv skadas är betydligt större. Därför ”vill” ingen göra detta.

      Nu är det så att cyklister får cykla på bilvägar, och således har du fel i att de måste hålla sig till ”sina banor” som för övrigt ofta är belamrade av fotgängare, är fulla av hål eftersom de är dåligt underhållna eller på vilka bilister gärna parkerar. Och om en cyklist cyklar alkoholpåverkad så är risken störst att den skadar sig själv, inte någon annan.

      Att du själv tycker att du är en bra bilförare är inget ovanligt. Många bilister tycker att de själva aldrig gör fel. Jag har nästan hamnat i slagsmål med ett par sådana idioter som inte tolererar att bli tillsagda efter att nästan ha kört ihjäl mig eftersom de t.ex. tycker att det är jobbigt att använda sina blinkers.
      Men du menar alltså att du alltid använder dina blinkers, alltid följer högerregeln, aldrig är ofokuserad, aldrig kör det minsta för snabbt, aldrig kör om på fel sida av vägen, alltid håller rätt avstånd till andra trafikanter etc? Då är du den första föraren jag hört talas som som gör det. Grattis!
      Dock har jag svårt att tro att det är sant.

  4. Så vitt jag vet får cyklister endast cykla på bilarnas väg, -om där inte finns några speciella ”egna banor”, vilket det finns gott om var jag bor. Jag anser fortfarande, att cykeln är ett fordon sig, -eftersom en cyklist vistas i trafiken, tillsammans med andra förare i närheten, (bilar). Som yngre körde jag moped, -där krävdes ett teoriprov, samt förarprov. Fortfarande kategoriserades jag som en ”cyklist”, (efter dess trafikregler fick jag köra), därför tycker jag att ett förarprov för cykel är lika viktigt som för andra motordrivna fordon.

    Självklart tycker jag också, liksom du, -att det finns bilförare som ej bör vistas i trafiken. Och ja, jag anser att jag är en duktig bilförare. Det är inte mycket som jag känner att jag är riktigt bra på, -men köra bil är en av de få saker som jag är riktigt bra på, -faktiskt. Varje bilresa är ett tort nöje för mig, -då detta, som sagt, är ett väldigt stort intresse hos mig. Jag tar gärna emot kritik (respons) angående min körning, -det har jag gjort hela mitt liv som bilförare, -och kommer nog att få göra så länge jag lever också. Hur skall man annars skaffa större erfarenhet? Att ge, och ta respons är en stor del i lärandet. Min farfar var en utav Sarajevos skickligaste taxi-chaufförer, min pappa likaså, (guide i Montenegro), -därifrån kommer också mitt intresse. Dock vill jag inte påstå att det ligger i blodet. Då min ett år yngre syster är ett typexempel på detta. Hon har aldrig varit intresserad utav motorer, eller bilkörning. Hon väljer hellre att promenera framför att ta bilen. Hon är raka motsatsen till mig som bilförare, -hon är den som du exempelvis kanske (?) skulle tycka är ”en bra förare”. Hon kör inte en enda km över hastighetsgränserna, ALDRIG, oberoende situation. Hon följer reglerna till fullo, så pass mycket att hon kör på ett dött djur om det ligger i hennes vägfil, -eftersom det är förbjudet att köra över en heldragen linje. Senast i helgen ringer hon gråtandes, har åkt vilse uppe i Dalarna, och har slut på bensin. Det har dock ej med saken att göra nu. Det jag vill påpeka är att min syster, liksom många andra i min bekantskap, -är så pass fokuserade på att köra ”rätt” att de glömmer bort att fokusera på det som pågår runtomkring de, (typ cyklister som cyklar fel). Min poäng är alltså, -att bryta mot reglerna kan rädda ens liv, eller bilen, -därmed ska man inte vara alltför insnöad på att ”köra lagligt”. Man ska, enligt mig, kunna gå ut ur boxen liksom.
    Och nej, jag använder inte alltid mina blinkers. Jag är ”flexibel” i min körning, snälla, vilken idiot blinkar uppe på ett berg i CG, där det inte finns en enda kotte inom räckhåll? och ja, jag har fått fortkörningsböter, (har jag ”lärt” mig något av detta? Nej.) Det händer fortfarande att jag kör över vad hastigheten tillåter, (jag ser till vägunderlaget, inte till skyltarna). Fortfarande vill jag påpeka att bilkörning i SWE, -den klarar tillochmed en invalid utan körkort utav.
    Jag fick lära mig att varje gång jag sätter mig i en bil, är detta att ta en risk. Vare sig själv kör, eller någon annan. Jag tror inte heller en cyklist alltid ”blinkar” med armen när denna skall svänga, -fortfarande samma sak. En cyklist stannar heller inte vid alla skyltar som visar detta.
    Nu vill jag inte klaga på att Sveriges medborgare kör dåligt, -men jag anser att en bilförare som kör i olika miljöer, (i mitt fall: regelbundet till och från Montenegro, samt i CG, och BIH) är en bättre bilförare än en som endast kör i en och samma miljö hela tiden. Man lär sig att ”se med alla ögonen”, istället för som min syster då, -med endast ”bilögonen”. Färdas man endast samma sträcka dag ut och in, -följer man längre inga skyltar, -man kör som man alltid kört, eftersom man kan vägen utan och innantill. ”Reser” man med bilen däremot, inom Sveriges gränser, samt utanför, -tvingas man däremot läsa miljö, kultur och skyltar, mm. Ett exempel, återigen, med min syster. Förra sommaren i CG: vid ett rödljus, alla kör, -min systers första gång vid ratten och troligtvis sista i CG, -hon stannar vid rött ljus, och blir påkörd bakifrån utav en annan trafikant. Min poäng är alltså, återigen, -att följa trafiken är ibland viktigare än att läsa skyltarna. Att vara en god trafikant ”räddar liv”, om du vill ha det så.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s