Vad är en idiot?

Genom åren har ordet idiot haft olika innebörd men med den gemensamma nämnaren att den man betecknar som en idiot inte är en nämnvärt begåvad person, snarare tvärtom.

Min personliga definition av en idiot är en person som har svårt att se sambandet mellan orsak och verkan. Om idioten ifråga dessutom tror sig själv vara en begåvad person och fortsätter att gång på gång bevisa att den inte är det samt inte klarar av att inse att den snarare bekräftar faktumet ännu mer, ja då kan man utan tvekan kalla denna människa för en idiot.

För att det inte ska råda någon tvekan om vad en idiot är så kan man läsa denna handbok för idioter. Genom mina exempel kommer man som läsare kunna få en närmare inblick i vad en idiot är och vad man kan göra för att slippa vara en så uppenbar idiot.

Känner man sig ibland träffad av min text ska man på allvar fundera över varför man gör det, och vad man kan göra annorlunda för att inte känna sig som en idiot. Om fallet är så att man känner sig träffad under samtliga punkter så kan jag enbart beklaga det och starkt rekommendera att följa mina instruktioner till punkt och pricka, eftersom man i sådana fall är i stort behov av hjälp, på alla plan.

Innan du dömer dig själv, eller andra, så föreslår jag att vi tillsammans går igenom denna text för att fastställa om just du är en idiot, eller inte. Sannolikheten att du är en idiot är stor, därför ber jag om ditt tålamod. Ta det inte personligt, utan luta dig bekvämt tillbaka med vetskapen om att majoriteten av alla människor är idioter på ett eller annat sätt. Se det snarare som att du är en del av en stor gemenskap. Men – ju snabbare du accepterar din potentiella idioti, desto snabbare kommer du även kunna göra något åt din idiotiska situation.

Texten kommer givetvis att vara anpassad så att även mindre begåvade människor förstår den.

Fortsättning följer under samma kategori.

2 responses to “Vad är en idiot?

  1. Tack, du satte verkligen ord på min bild av en idiot, väl skrivet!

  2. Det var så lite, det kommer mer instruktioner så småningom. 🙂

Kommentera

