Konsten att leva – en handbok för idioter

”Konsten att leva” hade lika gärna kunnat ha fortsatts med de två orden ”bland idioter” om det var så att jag hade kunnat förlika mig med det faktum att mänskligheten är oförbätterlig och då skulle texten handla om något helt annat. Jag kan inte förlika mig med tanken. Det är inte eftersom jag tycker att människor är smarta, eller att jag hyser hopp om mänskligheten. Det är av den enkla orsaken att jag i min vildaste fantasi inte kan föreställa mig hur det känns att vara så urbota korkad som vissa gärna vill påskina att de är genom sina dumheter som de dagligen utför. Syftet med denna skrift är alltså inte att försöka göra människor smartare. Det är nog omöjligt tyvärr. Däremot så vill jag med hjälp av några enkla regler visa hur fantastisk enkelt det är för en korkad person att inte vara så påfrestande på sin omgivning. Att vara dum är inte lika med att inte kunna läsa nödvändigtvis, och inte heller att inte äga en kunskap. Det är snarare konsten att kunna bruka sin kunskap som många tycks ha problem med. Det är där jag kommer in. Därför har jag valt att lägga fram dessa levnadstips på ett sådant sätt att t.o.m. en riktig imbecill kommer att kunna följa sin egen utveckling och på så vis (förhoppningsvis) kunna se sina brister och därefter enkelt kunna åtgärda dem genom att följa mina råd. Om du, i egenskap av idiot, känner att du inte har den självinsikten – be en vän läsa texten med dig så kan ni hjälpas åt.

Följande inlägg är alltså ett försök att visa för alla idioter hur enkelt det är att leva, om man så bara vill, och att det största problemet i livet utgörs av idioter. Alltså, ju fler idioter som läser denna skrift och lär sig att leva efter den, desto drägligare tillvaro kommer även de själva att få. Inte enbart p.g.a. att de slipper bli betraktade som idioter utan även för att de förhoppningsvis råkar ut för färre idioter om det är fler som läser och tar till sig av denna skrift. Det är en win-win situation.

Någon kommer att säga att det är opedagogiskt att kalla läsarna för idioter och att de inte kommer att ta till sig informationen. Det hela är dock medvetet. Känner man sig det minsta orolig över att man tillhör målgruppen så är man sannolikt en idiot och bör därför definitivt ta del av mina levnadsråd.

Om det är något som jag vill betona så är det vikten av att berätta för en idiot att den är en idiot. Annars kommer ju idioten aldrig att förstå det och inte heller kunna göra något åt saken. Det enda sättet att egentligen få reda på om man tillhör kategorin idioter är att läsa skriften.

Fortsättning följer under samma kategori.

Kommentera

