Det finns många idioter

Nu är våren här kan man säga, vilket innebär att jag har börjat cykla igen. I och med detta får jag återigen uppleva människor från transportperspektivet där man snabbt kan dra slutsatsen att oerhört många måste ha underutvecklade hjärnor.

Nedan kommer exempel på saker som har inträffat den senaste veckan:

1. Efter bara några minuter på cykeln så hamnar jag på en av Stockholms mest trafikerade gator. På den gatan finns det breda trottoarer på båda sidorna samt en lite nedsänkt cykelväg, därefter kommer bilvägen. Det intressanta är att en kvinna gick på trottoaren och plötsligt valde att kliva ut på cykelvägen utan att se sig om. Detta innebar att jag givetvis fick tvärbromsa för att inte cykla in i henne. Slutsats: hon är en komplett idiot. Om hon hade bemödat sig med att använda hjärnan lite mer hade hon insett att det även kan göra ganska ont på henne om en cyklist kör på henne bakifrån och hon flyger fram i en stolpe och slår sönder ansiktet. Tydligen är det en komplicerad tanke.

2. Jag forstatte en bit utanför stan och såg att en hel del cykelvägar är uppgrävda. Dvs. där det i vanliga fall är en asfalterad cykelväg är det plötsligt grus och stora stenar, vilket förstör en landsvägscykel ganska lätt. När en bilväg eller en gångbana byggs om så hänvisas man till en annan utsedd väg. När en cykelbana byggs om hänvisas man ingenstans eller så förväntas man cykla på stora stenar som för cyklar med smalare/tunnare däck innebär att de lätt får punktering samt att risken att cyklisten ramlar är ganska stor. Men visst, låt oss strunta i de miljövänliga cyklisterna. Det är bilisterna som ska prioriteras eftersom de tydligen har ett högre människorvärde (enligt den politiken som förs verkar det ju uppenbarligen vara så). Lyckligtvis så var jag förutseende på den punkten och valde min MTB för denna cykeltur och inte min landsvägscykel.

3. Någon dag senare cyklade jag och en vän längs med östra sidan av Gamla Stan. Självklart stod två puckade fjortisbrudar mitt på cykelvägen och reagerade knappt när vi kom cyklande emot dem i 30 km/h. De tyckte väl att vi skulle bromsa för att de skulle få stå kvar? Slutsats: idioter. Sådana har man nästan lust att cykla på med flit och säga ”Oj, bromsarna tog visst inte!”.

4. Skulle träffa samma vän några dagar senare. På väg hem till honom cyklade jag på cykelvägen som leder från Medborgarplatsen mot Södra Station. Där går en cykelväg i mitten och på varje sida av den finns det ett par meter stenlagd gångväg. Ändå, av någon anledning, tycks många vilja gå just på cykelvägen. Detta antagligen eftersom de är rädda för att inte gå i mitten, vilket är ett fenomen som jag har observerat tidigare. Dock kan jag inte riktigt lista ut varför de är så rädda för att hålla åt sidan. Det är nästan magiskt på något sätt.

Hur som helst så gick en äldre man och två äldre kvinnor i sällskap just på cykelvägen. I övrigt var det mer eller mindre tomt på gångvägarna. Så jag ställde en fråga när jag cyklade förbi dem (då var jag tvungen att cykla ut på gångvägen). ”Varför går ni mitt i cykelbanan?”, sade jag lugnt. Den äldre mannen svarade ”Ja” Ja! Ja!”. Det var inte ett direkt svar på min fråga men jag förstod att han ville få det till att jag var gnällig. Jag undrar bara hur han hade låtit om en fotgängare gick mitt i bilvägen när han kör bil själv? Eller varför inte om jag hade kört in i honom så att han flög fram och slog sig riktigt ordentligt.

 

Det finns alldeles för många idioter som går lösa på gatorna, alldeles på tok för många.

Jag är uppriktigt fascinerad över hur man kan vara så dum i huvudet utan att upptäcka det själv.

 

 

16 responses to “Det finns många idioter

  1. Känner igen mycket av det där och visst har man ofta lekt med tanken att man skulle vilja hjälpa det naturliga urvalet lite på traven med somliga… 😉

    Apropå cyklar, har du något att rekommendera? Lurar på att köpa ny men vet inte vad jag ska köpa.

  2. Ja du, igår hände en liknande sak. Jag kom cyklande uooför en backe som sedan svängde till vänster från mitt håll sett. En kvinna kom cyklande åt motsatt håll, men på ”min” (med tanke på att vi har högertrafik i Sverige) sida av vägen. När vi så närmade oss varandra log hon lite som i ”Oj, oj, åt vilket håll ska vi cykla nu?”. Jag sade frågande ”Högertrafik?” och hon svarade med det klassiska ”Ja, ja!” i surt tonfall.

    Några minuter senare skrek ”Gå INTE i mitten av cykelbanan!” till några som gick där, varpå en äldre man svarade just ”Ja, ja!”.

    Är det allt man har att säga om man är en komplett idiot? Lite som i ”Jag har inga argument till varför jag ska få hålla på som jag gör så jag försöker utmåla dig som en gnällgubbe fastän det är jag som är en nonchalant egoist!”.
    Vilket pack…

    De få gångerna i mitt liv då jag varit disträ och gjort fel så ber jag faktiskt om ursäkt. Hur svårt ska det vara?

  3. hehe vissa borde inte få vistas i trafiken alls, idag cyklade jag om en kvinna som belv skitarg på mig. Hon cyklade jättesakta och drog till höger på cykelbanan, så jag trodde att hon skulle stanna- eller svänga höger. Jag valde då att köra om eftersom jag bedömde det som säkert – men nej, då börjar hon svänga vänster och blev jätterädd där jag kom i flygande fart – jag blev kallad hora mitt på ljusa dagen – tänka sig!Hon vrålade verkligen! Jag har körkort, jag vet hur man kör på ett logiskt sätt, detsamma kan jag nog inte säga för henne.Kärring.

  4. Ha ha, det där är riktigt typiskt. Man ser någon stackare på en cykel som tror att cykla är lika med en tävling i att vingla. De tror givetvis fel.
    Det underlättar nämnvärt för alla om man följer trafikreglerna, men ändå möts man dagligen av människor som tror att dessa regler av någon anledning inte gäller dem. Hybris kanske?

    Jag har aldrig riktigt förstått mig på de skräckslagna blickarna man möts av dagligen, av både fotgängare och cyklister, när man cyklar förbi dem på en CYKELVÄG.

    Tänk om jag skulle hoppa till i ren skräck varje gång en bil åkte förbi på en gata, men det gör jag inte. Varför inte?
    Jag är ingen idiot. Med mina över 30 år på nacken har jag lärt mig att på vägarna finns det bilar och på cykelvägarna finns det cyklar och idioter (i form av bilister som gillar att parkera där och fotgängare som inte förstår vad cykelmarkeringen på vägbanan står för).

    Det är just det som är kärnan i det hela – de är idioter.
    Det finns ingen annan rimlig förklaring till varför en människa inte respekterar en annan och inte inser att det existerar andra människor förutom de själva annat än att de faktiskt inte har förmågan att inse det.
    Själv menar jag att det är ganska enkelt att se att världen består av fler människor än jag och därför är jag övertygad om att människor som inte uppfattar den informationen har en allvarlig hjärnskada.
    🙂

  5. Tänk vad det skulle förenkla för förvirrade fotgängare om alla cykelbanor asfalterades i rött eller nåt sånt. För cykelmålningarna verkar ingen se.

  6. Hm, jag är inte så säker. Jag har märkt att många tror att det är en markering som säger att de ska gå just där det är markerat.
    Det finns en sådan cykelväg på Södermalm och nästan alla envisas att gå på just den, trots att det finns gott om plats på båda sifdorna där de kan gå.

  7. Hehe 🙂 Allt kan man dock inte skylla på fotgängarna. På vissa ställen byter cykelväg och gångväg plötsligt plats med varandra utan tydlig skyltning…då går fotgängarna å funderar på var dom ska gå nånstans egentligen å lyckas ibland blocka både cykelväg och gångväg… Puckade gatuplanerare…

    Men det här med röd asfalt, om alla (och då menar jag alla) cykelvägar skulle va röda skulle det va lättare att utskilja cykelbanan från trotoaren, jag menar bilvägen utskiljs ju så fint genom att man höjt upp trotoaren från bilvägen å på så sätt är det ingen som går ut å går på bilvägen.

  8. Elsa: Jag har varit med om att jag har cyklat på en cykelväg som är nedsänkt från trottoaren och att en fotgängare klivit rakt ut från att ha gått längs med cykelbanan så att jag tvärbromsat, flugit av cykeln och skurit upp knäet.

    Vid andra tillfällen har jag cyklat på mycket tydligt uppmärkta cykelbanor och _mött_ fotgängare som vägrar flytta på sig trots att de ser mig komma emot dem. De står stilla och tror att det innebär att de kommer att försvinna, istället för att kliva åt sidan och upp på trottoaren där de rimligtvis bör gå.

    Det är något som inte riktigt fungerar som det ska i många människors huvuden. Djur (förutom hönor faktiskt som har en tendens att springa framför och inte vika åt sidan av någon anledning, och hundar som givetvis är helt oberäkneliga) är annars mycket smartare än människor när det gäller att undvika kollision.

    Människor har en tendens att tycka att någon annan ska agera istället för de själva tar ansvar för sina handlingar.

  9. Haha 🙂 Ja du men det vet vi ju redan att människosläktet är ett rätt korkat släkte. Skitar ner jorden för sig själva och andra varelser, är elaka mot varandra och startar krig.

    Men det här med att cykla mot riktningen på cykelbanor måste jag erkänna att jag ibland gör..men när jag gör det gör jag det med skamkänsla i kroppen och ser till att det inte kommer några mötande cyklister. Gör det det hoppar jag av cykeln. Som sagt är inte cykelbanenätet så väl uttänkt i den här stan..ibland måste man ut bland bilarna och det slipper jag gärna.

  10. Ja Elsa, mäniskosläktet är onekligen ganska så hopplöst på många sätt.

    Jag cyklade långt ut på Ekerö (utanför Stockholm) idag. Det var en fantastisk cykeltur. Jag har inte cyklat så långa sträckor det här året så sträckan jag cyklade idag (94 km) kändes verkligen men för att att vara ganska otränad är jag ändå nöjd med tiden som var 3 timmar och 12 minuter. Hade jag sluppit trafiken i stan hade det gått snabbare.
    Ute på landsvägen var det ganska ofta helt tomt på bilar och det var en underbar känsla. Tänk om det alltid var så…

  11. 94 km oj jävlar.. Otränad för att vara du i så fall…jag skulle inte kalla det otränad. Själv cyklar jag till jobbet, det tar mellan 23 och 29 minuter beroende på dagsformen. Att jag inte cyklar särskilt snabbt märker jag av när trikåmännen kommer cyklande å tycker att man ska cykla på gångbanan för att dom ska få hålla sin hastighet.

    Jag cyklar hem från jobbet mellan tio och halv elva på kvällen, då är det nästintill folktomt..med andra ord du behöver inte cykla ända ut till Ekerö för att slippa folk.

  12. Jo, men förra året hade jag nog inte blivit lika trött av att cykla 94 km. Så du har rätt när du säger att jag är otränad för att vara jag. 🙂

    Idag var jag en trikåman men när jag cyklar till jobbet brukar jag lämna trikåerna hemma. Jag har ca 22 min till jobbet (på morgonen är jag trött och det är alltid motvind av någon anledning) men hemvägen brukar vara snabbare av någon anledning. Jag hade en period förra året när jag försökte komma hem så fort som möjligt på min MTB. En gynsam dag gick det så snabbt som 14 min och 20 sek för en sträcka på 7,8 km. Även om det är på en cykelvägs som jag cyklar mest så är det en del folk på den och att cykla i den hastigheten då är egentligen inte att rekommendera, därför har jag slutat med det. 🙂

    Jo, på kvällarna/nätterna är det färre människor ute, dock är det betydligt svårare att se groparna i vägen. Cyklar man på sin landsvägscykel då så är det livsfarligt.

  13. Det är konstigt det där, det är aldrig motvind på vägen hem, men på vägen till jobbet, varesig det är morgon eller eftermiddag så är det ofta motvind. Å det är mycket jobbigare på vägen dit än på vägen hem..då flyger man ju nästan fram.

    Det är konstigt det där med gropiga cykelvägar. Det talas om klimatförändringar och hur bra det är att ta cykeln i stället för att gå…ändå skakar man som värsta galningen på vissa delar av cykelvägen. Å trots cykelvägar så är det vissa ställen man inte kan cykla på på kvällarna om man inte vill bryta mot lagen..där går nämligen trafiklysena inte om till grönt om inte en bil kommer. Tack för den liksom.

  14. Vi kanske borde starta samfundet ”Bittra cyklister” haha..

  15. Ja, det är lustigt att det faktiskt alltid är motvind på väg till jobbet. Ibland är det lite motvind och ibland riktigt mycket men det är alltid motvind. 🙂

    Inte nog att man skakar utan cykelvägarna kan abrupt ta slut utan förvarning och då förväntas man vara synsk enbart för att man är cyklist eftersom det endast är sådana personer som då kan gissa sig till var cykelvägen forsätter.

    Jag är faktiskt riktigt sugen på att på fullaste allvar erbjuda några politiker att cykla med mig. Jag bestämmer plats och sedan när vi ses så säger jag ”Nu ska vi cykla till Uppsala, ni får visa vägen.”.
    Det skulle vara en riktigt underhållande syn med tanke på att det inte finns några som helst hänvisningar hur man ska cykla dit. Man måste kunna vägen i förväg eftersom man som cyklist inte får cykla på alla vägar.

    Jag cyklade till Gustavsberg härom dagen. Eftersom det var så lite trafik valde jag och min cykelkompis att cykla på vägen istället för på cykelvägen. Vilken skillnad det var! Groparna var nästan obefintliga, man slapp stanna (i rädsla för att bli påkörd av bilister som struntar i att de inte har företräde) vid varje avfart/infart där cykelvägen korsas eller att väja för alla fotgängare som älskar att breda ut sig och dessutom vara extremt långsamma på att reagera.

    Ha ha, det där med trafiklysena är riktigt roligt. I och med att de aldrig slår om så tvingas man faktiskt att bryta mot lagen, d.v.s. om man inte vill vänta på att en bil kommer, vilket vissa tider på dygnet kan innebära att man är fast i några timmar.

    Elsa, om du har Facebook så ska du definitivt titta på denna länk:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=15154023716

  16. Haha får kolla upp det där, är ju ledig på fredag å allt 🙂

Kommentera

