Nytt om pedofiler på internet

Aftonbladet har lyckats med ännu en fantastisk nyhet.

Återigen missbrukas ordet pedofil, misstänker jag. Iofs, jag har inte undersökt tjejen ifråga men något säger mig att hon vid 13-års ålder har fått sin mens. Alltså är mannen inte en pedofil i det fallet. Visserligen bryter han mot lagen om han har eller försöker ha sex med en så ung person, men det gäller att ha koll på begreppen anser jag.

Favoriten i artikeln, och det jag faktiskt stör mig mest på, är: ”Det är obehagligt hur lätt pedofiler kan komma i kontakt med våra barn via internet, säger Jennifers mamma Annelie.”

Fakta:
1. Hennes dotter kom i kontakt med honom just eftersom hon träffade honom. Hon kunde ha valt att ignorera honom, men det gjorde hon tydligen inte.
2. Den eventuellt skadliga kontakten skulle ju (främst) ske genom fysisk kontakt. Eftersom han tog kontakt via internet så blir ju risken direkt mindre. Dvs. även om det är ”lättare” för en s k ”pedofil” (eller en riktig pedofil) att kontakta någon via internet så är risken betydligt mindre för den andra personen än att bli kontaktad av personen fysiskt.
Exempel: Jag skulle hellre vilja bli kontaktad av en oerhört våldsbenägen person via internet än i verkliga livet. De som inte kan lista ut varför kanske ska gå tillbaka till sandlådan och leka lite där.
3. Jag gillar den fina formuleringen ”våra barn”. Vi som inte har barn då? Inte är det mina barn då. Om hon är så rädd för att hennes dotter ska boka träff med ännu en s k ”pedofil” så får hon väl uppfostra sin dotter annorlunda. Jag tycker inte att det var speciellt begåvat av hennes dotter att gillra en fälla för honom, eftersom personen ifråga kanske var labil på andra sätt och kunde ha skadat henne.

7 responses to “Nytt om pedofiler på internet

  1. Jag tror definitionen är följande då det kommer till Pedofili i lagens mening.

    Alla över 18 som har sex med någon under tolv räknas som pedofiler. Nu kan man ju vara könsmogen när man är 12 men gränsen måste ju gå någonstans. Om ena parten är 13 och den andra är 18 så handlar det om sexuellt utnyttjande av minderårig.

    Beträffande pedofiler på nätet så har du helt rätt. Man måste lära sina barn att inte gå på vad som helst.

  2. håller med dig om att det var otroligt korkat att ”gillra en fälla”. Inte alls smart, modigt etc. Bara korkat och farligt.

  3. Men man måste inte lära vuxna män att inte erbjuda barn pengar för sex. Kanske ska man se det som att man förbereder dem för vuxenlivet? Beträffande ”våra barn” har jag inga problem med det som barnlös. Och vem vet, hon kanske menade andra föräldrar: våra gemensamma barn. Något säger dig att hon vid 13 års ålder fått sin mens. Ja ni män är ju de verkliga mensexperterna. Ring du och fråga om du får undersöka henne. Fråga morsan också – för säkerhets skull.

  4. Ia: Jag förstår inte ditt inlägg, vad du vill ha sagt med det och vad som motiverar dig att skriva något sådant. Frågan är: förstår du?

  5. ”Kanske ska man se det som att man förbereder dem för vuxenlivet? ”

    huh!?

  6. man får bara gillra fällor om man äger upp pedofilerna som Ellen Page gör i ”Hard Candy”! Han blev ganska så ägd! 🙂

Kommentera

