”Du kör för fort!”

För ca en vecka sedan cyklade jag som vanligt hemåt efter en sen kväll på jobbet.
Det hade regnat och asfalten var blöt. Jag var garderad med bra cykelkläder och det kändes skönt att äntligen få komma hem.

Efter att ha cyklat en liten stund såg jag två cyklister komma emot mig cyklandes i led ca 30 meter framför mig. De var svårt att se dem eftersom de inte hade någon belysning på sina cyklar. Instinktivt cyklade jag åt höger in på gångbanan eftersom de cyklade på ”min” sida av cykelbanan (det är en cykelbana för trafik åt båda riktningarna), som om att de följde någon form av vänstertrafik. Jag har sett beteendet tidigare och orkade inte bry mig eftersom det inte var några människor ute och jag lika gärna kunde cykla ut ännu mer till höger och in på gångbanan. Som vanligt höll jag en relativt hög hastighet, eftersom jag gillar att cykla i ett högt tempo, men på den sträckan brukar jag sällan ligga i mer än 36 km/h och eftersom det var lite blött cyklade jag långsammare. Enligt lag, så vitt jag vet, ska man hålla sig under 30 km/h. Jag uppskattade det själv som att jag cyklade i ca 32-33 km/h.

Lustigt nog skedde följande när jag cyklade förbi den första mötande cyklisten.
Så fort jag hade passerat honom hörde jag hur han ropade efter mig ”Du kör för fort!”.

När jag hörde detta så tog det mig några sekunder att inse att han faktiskt syftade på mig.
Jag började skratta. Där hade vi alltså en människa som cyklade utan belysning mitt i natten (lagbrott) och inte ens kunde hålla sig på sin sida av cykelbanan utan ”tvingade” ut mig på gångbanan (troligtvis ett lagbrott) och passade samtidigt på at skrika efter mig och påstå att jag körde för fort (och jag erkänner, jag kanske överskred hastighetsbegränsningen med ca 3 km/h).

Jag är fortfarande fascinerad över hur fantastiskt efterbliven man måste vara om man anser sig ha rätten att kritisera en annan person när man själv gör något som enligt lag och i verkliga livet ställer till med större problem än vad den personen gör.

Det sorgliga är att jag lägger märke till sådant beteende i princip dagligen.
Lite självkritik eller självinsikt skulle inte skada den här typen av människor.

2 responses to “”Du kör för fort!”

  1. Kan känna igen mig i det där. Att man dagligen och stundligen råkar på situationer där man tvingas hantera det kortslutna samhället. Kortslutet, med betoning på den Falling Down-mentalitet som (tack och lov) inte kan få sitt utlopp…men som ändå triggas av alla halvkretiner som stjäl luft. Kortslutet, eftersom så mycket av evolutionsbiologin normalt sett paketerat som ”sunt förnuft” och vanligt ”folkvett”, konstant åsidosätts.

  2. Ja du, jag upplever det hela som väldigt frustrerande. Det är just sådant beteende som får mig att ifrågasätta demokratin: hur ska en människa som inte ens klarar av att gå rakt utan att utsätta andra för faror kunna välja en vettig politiker?

    Med tanke på hur politikerna framstår så är beskrivningen ”folkets representanter” i många lägen mycket passande.

Kommentera

