Svar från Maciej

Förvånansvärt kort tid efter mitt mail fick jag detta svar:

”Bäste XXXX,
tack för ditt utförliga brev. Jag förstår din frustration. Det är inget
vidare att bli inskriven i ”serbiska förbrytelser” av andra. Jag har mött
den atityden många gånger. Därför skriver jag aldrig ”serberna” eller
”kroaterma” utan ”serber”, det vill säga somliga, men inte andra.
Man kan i oändlighet diskutera historien. Själv kommer jag från ett land
som liksom Jugoslavien ”producerar mer historia än det kan konsumera”. Men
det sjuka börjar när man börjar åberopa 1300-talet, eller 1940-talet för
att slakta sin granne, som kanske inte ens var född under kriget. Jag
tänker inte gå emot din historieskrivning, men för mig står klart, att det
är Slobo (inte ”serberna”) som är det främsta upphovet till blodbaden på
Balkan under 90-talet. Vilket inte betyder att andra är oskyldiga. (Jag var
i Krajina veckan efter ”Oluja” och såg vad kroater ställt till med där.)
Min sammanfattning av Kosovos historia är av nödtvång ungefär fem gånger
kortare än ditt brev, då förstår du mitt problem. Men om du läser följande
artiklarna, särskilt den på lördag, kommer du se att jag kan se saken också
från den serbiska sidan.
Tack för att du tog dig tid
bästa hälsningar
Macieju Zaremba”

Kommentera

