Mitt svar till Maciej

Hej igen,

Jag uppskattar din uppdelning av ”serber” och ”serberna” men i
ärlighetens namn så tror jag inte att den nyansskillnaden uppfattas
av allmänheten, tyvärr.
Jag håller med om att det är sjukt att åberopa historia när man vill
slakta sin granne (det finns ingenting man kan åberopa för att
rättfärdiga en sådan handling). Problemet är när det i dessa
människor redan finns ett ”inbyggt” hat som de har fostrats till från
barnsben, på alla sidor. Det är svårt att förklara mentaliteten, bara
så där, för någon som inte är uppvuxen i den själv. Som ett exempel i
indoktrineringen kan jag berätta att jag som liten (i Sverige) fick
lära mig kommunistsånger av min mor. Inte för att min mamma var
kommunist, utan för att det var de enda hon kunde…
Hur såg då tillvaron ut för de barn som växte upp i andra delar av
Jugoslavien där morföräldrarna eller någon annan blivit slaktad av
just sin granne bara några årtionden tidigare?
Visst, det är inte grannens barn som bär skulden för detta. Det vet
du och jag, men man tänker inte så där. Jag har även läst på
kroatiska forum och samma typ av hat hittar jag där, av folk som
föddes _efter det senaste_ kriget…

Det krävs extremt lite, som en flagga som alla vet är den flagga som
Ustashe hade i kombination med en (bevisligen) nazi-sympatisör
(Tudjman), t.ex., och till det en uppviglande nationalist (Milosevic),
som vet vilka trådar han ska dra i, för att få denna dynamit att
explodera.

Ja, det är svårt att förstå, även för mig (tro mig), men efter allt
jag har läst så börjar jag ”förstå” hur det gick till när kriget bröt
ut (tror jag i alla fall).

Jag förstår att din åsikt är att Slobo främst bär skulden, och det är
svårt för någon att ifrågasätta detta eftersom alla vill att det ska
vara så. Jag tror knappast att han var en ängel, jag tycker att han
verkade osympatisk (minst sagt) och även korkad. Dock har jag svårt
att låta en enda person bära skulden för något som så många människor
blev skyldiga till.

Jag träffade en kille som flydde Sarajevo (halvkroat och halvserb).
Han var f.d. militär (han hade deserterat efter att hans flickvän
blivit skjuten bredvid honom och hans föräldrars lägenhet sprängd med
dem i) och han berättade om hur en muslimsk vän hade blivit hotad av
muslimer att lämna JNA (armén), annars skulle de döda hans familj.
Den muslimske killen tog livet av sig i ren desperation, eftersom han
inte ville lämna JNA (tydligen).

Jag har läst så oerhört mycket om detta och hört så mycket (skrönor
eller sanning, vem vet?) att det enda jag vet är att det är omöjligt
att låta Slobo bära skulden själv. Speciellt med tanke på de öppna
Kroatiska sympatierna med Ustasha-rörelsen, som även internt har
kritiserats i Kroatien.

Jag förstår att du inte har hur mycket utrymme som helst, men det jag
kan finna beklämmande är att den versionen som inte visar vad
serberna också fått gå igenom alltid är den som faller bort, och
därmed etsas det ännu en gång in att serberna är angriparen (trots
att man i detta fall inte ens vet eller någonsin kan veta det). Med
tanke på all mediabombning om hur vidriga serber är så hade det varit
trevligt att åtminstone i denna sammanfattning slippa att återigen
framställas som en mördare, för även om det inte är din avsikt så kommer det
antagligen att uppfattas så, tyvärr.

Jag ser i alla fall fram emot de kommande artiklarna, inte ur eget
perspektiv som s.k. serb, utan eftersom de är välskrivna och
behandlar ett mycket intressant ämne, nämligen korruption (vare sig
du nämner serberna eller inte). Korruption är ett ämne som berör
alla, speciellt eftersom det drabbar oss även här i Sverige och
motarbetar demokratins och jämlikhetens syften.
 

(Här har jag tagit bort en del text som inte hör ihop med detta ämne, utan något annat, och som därför är irrelevant)


Fortsätt att göra ett lika bra arbete, det värmer, och jag önskar dig
lycka till!

One response to “Mitt svar till Maciej

  1. Väl skrivet! Vi verkar tycka lika om den soppan och den tragiska historien som fd juggan har att visa upp.

Kommentera

