Dagens cykelincident

Idag cyklade jag på Götgatan. Utanför Göta Lejon så var en bil parkerad. Föraren som satt i bilen ämnade att svänga ut på gatan. Han tittade ut genom bilfönstret, som var nedvevat, och såg mig. Jag befann mig ca fyra meter från bilen. Föraren verkade tycka att det var ett bra läge att köra ut på, vilket han också gjorde, utan att sätta på sina blinkers.
Jag var tvungen att tvärnita och höll på att ramla av cykeln. Föraren måste ha sett detta eftersom han sedan körde mot rött i korsningen vid Folkungagatan. Hade han stannat så hade han antagligen fått sin bildörr insparkad.

Jag är ganska intresserad av att få reda på vad bilföraren hade så bråttom till att han valde att utsätta _mitt_ liv för fara. Det måste ha varit mycket viktigt, eller så var han kanske en idiot?

Jag funderar på allvar att köpa järnkulor som jag ska ha behändigt nära och som jag kan kasta på bilar som dagligen utsätter mig för livsfara. Då kanske de stannar och ber om ursäkt, eller rentav tänker sig för nästa gång?
Fast att de skulle stanna och be om ursäkt är knappast troligt. Sbnarare så skulle de stanna ock skrika på mig, trots att de skulle veta om att de utsatt mig för fara. Det är ju faktiskt ganska typiskt människor.

Dessutom så förstår jag inte varför det är så många slöa cyklister ute på vägarna som måste cykla mitt i cykelbanorna. Varför är det så svårt att hålla till höger? Varför stannar de inte vid rödlysen? Det innebär att jag måste cykla förbi dem gång på gång. Det är frustrerande.
Varför måste de cykla bredvid varandra jämt och prata? Finns det inte bättre ställen att prata på än på en hårt trafikerad väg när de är i vägen för andra?
Människor som dessa fascinerar mig.

Och när jag nu är igång så undrar jag vad det är för fel på alla fotgängare som måste ta över en hel gång/cykelbana när de går. De går gärna också i mitten och svajar lite till höger och vänster. De kan inte riktigt bestämma sig var de ska ta upp plats och var de bäst är i vägen för andra. Det blir ännu bättre när de är fler och går bredvid varandra i ett led. Det spelar ingen roll om man kommer cyklande emot dem eller bakifrån, de blir lika förvånade varje gång. ”Ska JAG behöva flytta på mig?!” verkar de tänka och undviker det så pass mycket att de blir skrämda när man tvärbromsar framför dem. Då drar de sig snabbt och sidan och tittar på _mig_ som att jag är galen. Det är givetvis inte fel på dem som går på en väg som inte är ämnad för fotgängare, det är mig det är fel på som cyklar på en cykelväg.

Människor som inte förstår att det existerar en värld bakom dem fascinerar mig oerhört mycket. Beror det på en hjänskada tro? Sådana som tror att de inte behöver flytta på sig när deras sällskap tar upp en hel väg fascinerar mig ännu mer eftersom jag gärna klassar dem som idioter. Hur kan man vara så dum att man inte förstår att en ensam person inte kan ställa sig bakom sig själv? Hur kan man vara så totalt hjärndöd att man inte förstår hur enkelt det är för dem att gå bakom sitt sällskap?
Om de inte förstår det, vilket de bevisligen inte gör, så finns det ingen annan förklaring än att de är helt djävla dumma i huvudet.

Det lustiga är att väldigt många inte förstår detta och när man som ensam fotgängare går in i ett sådant sällskap så suckas det och stönas det ljudligt. Det är ju såklart mitt fel att det inte använder sina ögon och att de vägrar flytta på sig när de går på trottoaren, samtidigt som mitt enda alternativ är att kliva ut på en trafikerad gata eller försöka tränga mig in i en vägg.

Tänk att dessa människor har rösträtt och tänk att de är så många!
Livet är underbart.

One response to “Dagens cykelincident

  1. Jag känner med dig. Jag brukar tänka att människor som beter sig så här kommer att dö ut då de kliver rakt ut framför bilar och liknande. Önsketänkande? Jo, men annars skulle jag ju vara arg jämt.

    Är det inte dags att införa fotgängarkort? (Peniskörkort vore bra det med.)

Kommentera

