Nära döden på landsvägen

I går natt så cyklade jag på landsvägen mellan Märsta och Upplands Väsby. Jag hade precis passerat Rosersberg då det kom mötande trafik. Föraren var vänlig nog att växla till halvljus för att inte blända mig. Plötsligt så dök ännu ett ljus upp bakom den bilen, fast i mycket högre hastighet. Den föraren körde om den omtänksamma föraren och passerade mig på mindre än en meters avstånd. Jag cyklade med en hastighet på ca 30 km/h och den mötande bilen måste ha hållit en hastighet på mer än 100 km/h. Sekunderna efter var jag chockad och därefter tänkte jag ”Det var nära ögat!” och kom fram till att jag ska försöka undvika att cykla nattetid på vägar utan vägbelysning eftersom det tydligen finns bilister som gärna kör snabbare än vad som är lagligt. Det är ju ingen större tröst om föraren åker fast, även fast oddsen är små med tanke på den inkompetenta polismyndigheten , om man ligger i koma eller dylikt. Det är bättre att undvika situationen.

Senare samma natt, närmare bestämt kl 23.30 då jag befann mig i Häggvik och försökte hitta en bra väg in till Stockholm på GPS:en, så tänkte jag att jag antagligen är galen eftersom jag cyklar dessa tider. När jag kom till Helenelund så gav jag upp efter att ha cyklat in i ett industriområde. Jag vände till tågstationen och tog tåget hem, mest för att bevara mitt intryck av mig själv som en vettig person. Fast innerst inne kände jag mig lite vek som gav upp när jag var så nära mitt hem. Tyvärr blir det så när det är svårt att hitta skyltar som visar vilken cykelväg som leder till Stockholm, eller vart man nu vill cykla. Trots politikernas eviga hyckleri så är skyltningarna, cykelvägarna samt underhållet och skicket av dessa under all kritik.

M.a.o. så blev det endast ca 96 km på cykeln igår. Det är ju visserligen bättre än ingenting.

Kommentera

